Монголия може да се смята за една от най-кратко съществувалите страни в началото на миналия век. Теоретично погледнато, това е страната, която има един последен кхан между 1911 и 1924 г. Това е периодът, когато се обявява независимост от китайската династия Цин. Всичко започва с революцията Синхай от 1911 г. и благодарение на натиска от страна на китайци и монголци, скоро идва време за основаването на новата република Китай.
Самата страна ще страда доста сериозно и ще запомни греха и геноцида, извършен от всички велики сили, които са побързали да изпратят своите военни сили. Някъде през 1869 г. ще се роди и последният кхан на Монголия. Той се смята за бъдещия Богд Кхан – един вид прераждането на Богд Геден (духовен лидер на Външна Монголия и тибетските будисти). Оказва се, че 3-я най-важен човек в класацията на Монголия след Далай Лама и Панчен Лама е „Джетсундамба Кхутукту“ и е 8-я, който има право да управлява страната.
Богд Кхан е заведен в Урга – тогава столица на Монголия и прекарва целия си живот там. Въпреки неговата крехка възраст, новият Урга трябва да отговаря за най-различни политически маневри и все пак да се съобразява с китайската династия, установена в Монголоия. Малко след това ще трябва да се изправи и срещу монголските комунисти, които не спират да говорят за революция и търсенето на нов и по-светъл път от сивата гама на една болна идеология.
Самата династия в Китай също има проблеми, докато се опитва да направи реформата и е изправена пред чуждестранна агресия. В този момент има достатъчно монголски благородници, които смятат, че е време да сложат край на отношенията със съседката и да потърсят своята независимост. Именно те ще поискат срещата на високо ниво, където да обсъдят темата. Началото на революцията е дадено на 10 октомври 1911 г. и продължава до 29 декември 1911 г. Точно на тази дата е издигнат Богд Кхан, който сменя името си от по-дългото и сложно, за да заеме позицията си на нов лидер на независима Монголия.
Владетелят е женен и има син. Среща своята съпруга Тендин Дондогдулам през 1895 г. и двамата сключват брак през 1902 г. Тя е позната като Екх Дагина или майката Дакини и се вярва, че е манифестацията на Бялата Тара – изключително уважавана фигура в тибетския будизъм. Задачата ѝ като нов управник е да осиновява децата, които живеят в бедност и са в тежест на семействата им. За съжаление умира на 47 г. през далечната 1923 г. и Богд е свален като владетел на страната, когато китайските войници влизат отново в Монголия през 1919 г. и правят една успешна окупация. През 1921 г. има нова революция, която носи своето вдъхновение от руската такава. Успехът от нея води до освобождаването на Богд от домашен арест и възстановяването му като владетел на страната.
Смъртта на неговата съпруга продължава да му тежи. На 53-годишна възраст ще се смята за задължен да има втора съпруга. Някои от историческите архиви сочат, че Богд не е имал никакво намерение да се жени, но натискът на населението е довел до това решение, особено след като лицето на монархията трябва да бъде възстановено.
Съветниците на лидера са имали пълното право да изберат неговата любима и точно по тази причина са започнали кастинга. Богд никога не е имал право да изрази мнение по темата. Търсенето на съпругата започва през далечната 1923 г. и опциите са сведени между момичета на 18 и 20-годишна възраст. Избраната се оказва 19-годишната Тсейенпил.
Кандидатката е родена през 1905 г. и е част от благородно семейство в Северна Монголия, което живее близо до манастир Балдан Беревен – един от най-големите и влиятелни в историята на страната. Съветниците не обръщат никакво внимание на една малка подробност – дамата вече е омъжена и има деца. След като дългът изисква да бъде съпруга на новия кхан, старият брак се разтрогва и новият се сключва за рекордно време.
Тсейенпил пристига в двореца и дори не подозира, че никога няма да го напусне. Тя вярвала до последно, че е там за някаква служба, но мотивите били съвсем различни. Богд ѝ позволил да се прибере у дома за кратко, тъй като неговото здравословно състояние не позволявало пищни увеселения по случай сватбата. Традицията в Монголия показва, че не всичко е било задължително. Истината е, че ако една жена пожелае да се върне обратно у дома, домакините трябва да се съобразят с нейното желание. Никой не знае какво точно се случва, но новата съпруга приема предложението и скоро се превръща в кралица на Монголия, приемайки името Генепил.
Нейното владичество ще продължи по-малко от година, както можем да се досетим. Богд Кхан умира на 17 април 1924 г. на 54-годишна възраст и за пореден път монархията ще бъде прегазена от най-различни политически амбиции. Генепил няма друг избор, освен да се прибере обратно у дома. Липсва информация дали е решила да живее с първия си съпруг или не. За съжаление няма никакви възможности да продължи да живее нормално. Някъде през 30-те години на миналия век – в единственият период от модерната история на Монголия – властта е предадена на Кхорлогин Чойбалсан – командващ абсолютно всичко в страната. Не случайно го наричат „Сталин на Монголия“!
Между 1937 и 1939 г. той ще оркестрира същите политически чистки, които се правят по време на СССР. В резултат на тези действия ще открием между 30 и 35 хиляди убити монголци – повечето будисти, политически дисиденти, учени, журналисти, етнически казаци, аристокрация и още много други ще бъдат смятани за врагове на революцията.
Да, приликите са повече, отколкото може да подозирате. Сред всички преследвани, главата на Генепил ще се смята за един от най-важните елементи за завършването на революцията. Тя е обвинена, че работи за въстание, подпомагано от Япония и нейното семейството (оригиналното първо) е арестувано през 1937 г.
До днес няма никакви следи или мотиви за подобни маневри, но през 1938 г. е осъдена по бързата процедура и след това е екзекутирана. В деня на екзекуцията си е на 33 години. Това е трагичната съдба на една жена, която е насила вкарана в историята на монархията, но никога не е искала да бъде точно такава.
Феновете на Star Wars може да се досетят, че Лукас взима вдъхновение от тази историческа личност, за да създаде принцеса Амидала. Не е трудно да видим и приликите – двете жени не искат да бъдат управители, но същевременно получават една от най-важните титли. Не е случайно, че дори официалните одежди на измисления персонаж напомнят за официалните и традиционни дрехи на Монголия.