Супермен е първият супергерой, който постига огромен търговски успех и оказва голямо влияние върху развитието на жанра комикс. Той е един от най-разпознаваемите - висок, мускулест, преоблечен в синьо-червен костюм, който спасява хората в името на доброто.
Каква е неговата история? Защо именно той е толкова успешен? Колко хора работят върху изграждането на неговия персонаж? И много други въпроси, които ще потърсим във Вселената на Супермен.
Първата поява на Човека от стомана се случва на 18 април 1938 година страниците на списанието "Екшън комикс" бр. 1. Негови създатели са писателят Джери Сийгъл и художникът Джо Шустър. Те искат да създадат герой, който идва от друга планета и е символ на истината и справедливостта. Герой, който може да вдъхновява. Аутсайдер, който може да извади най-доброто от човечеството. И така се заражда Супермен, който още с появата си се превръща в тотален хит.

"Екшън комикс" първоначално е антологично списание, но в крайна сметка се посвещава изцяло на историите за Супермен. Второто периодично издание, разказващо историята, е "Супермен", което започва да излиза през юни 1939 г. "Екшън комикс" и "Супермен" се издават без прекъсване. През годините са издавани и няколко други периодични издания за по-кратко. Супермен е част от "Ди Си Юнивърс", което е обща среда за създаването и развитието на супергерои, собственост на "Ди Си Комикс". И така той често се появява в истории заедно с Батман, Жената чудо и други.
Супермен е роден като Кал-Ел на измислената планета Криптон. Малко преди тя да бъде унищожена, родителите му го изпращат на Земята в космически кораб. Той каца край Смолвил, Канзас, където е осиновен и отгледан от Марта и Джонатан Кент, които му дават името Кларк. Докато расте, Кларк открива, че притежава изключителни сили.
В зряла възраст се премества в измисления град Метрополис и започва работа като репортер във вестника "Дейли Планет". Именно там, под прикритието на журналист, той използва способностите си, за да се бори със злото и да защитава невинните като легендарния Супермен - героят с червена наметка и син костюм.
Първата поява на Супермен е създадена на една страница, разказваща за неговия произход. Джери Сийгъл и Джо Шустър първоначално имат по-дълга поредица, описваща произхода на Човека от стомана, но в крайна сметка тя е съкратена поради липса на място.
Детайлите за миналото на Супермен са кратки и представят само най-основното. Читателите виждат част от Криптон в последните му мигове, но планетата не е наименована. Надпис ни информира, че небесното тяло умира от старост, затова един учен поставя сина си в "набързо измислена космическа сонда", която след това е изстреляна към Земята.
Ученият остава неназован. Разказът ни разкрива, че "минаващ шофьор" открива детето и го оставя в сиропиталище. Този момент не се вижда, а семейство Кент не се споменава.
След това виждаме панел, на който бебето Кларк Кент вдига мебели в сиропиталището, за изненада на всички. Следва рисунка, на която възрастният Кларк показва своите сили. Това изглежда подсказва, че той остава в сиропиталището, което е малко тъжно.

Историята написана на една страница за произхода продължава с твърдението, че всички от неназованата родна планета на Кларк имат същата суперсила като него. Сийгъл и Шустър доказват своята теория, като посочват, че мравките и скакалците могат да вдигат предмети, по-големи от тях, и да скачат на големи разстояния. Ако сте били дете през 1938 г., това обяснение е всичко, от което сте се нуждаели.
През 1939 г. американския синдикат на вестниците McClure Syndicate поръчва вестникарска рубрика за Супермен. Това дава възможност на Сийгъл и Шустър да разширят историята за произхода на героя и да използват някои от сцените, които са били принудени да изрежат от първия брой.
Има разширена поредица за извънземната планета Криптон, която за първи път получава името си. Джор-Ел и Лора се появяват за първи път и научаваме, че рожденото име на Супермен е Кал-Ел.
Джор-Ел научава, че Криптон ще експлодира и се опитва да предупреди Съвета, но той не му вярва, което принуждава Джор-Ел да планира свой собствен план за действие. Този разговор ще се превърне в съществена част от историята за произхода в последващата еволюция на историята. Земята е избрана за дестинация заради способността й да поддържа живот.
"Минаващият шофьор", споменат в първия брой, който спасява Кал-Ел е първата поява на Джонатан Кент. Въпреки това все още не се появява историята затова как е осиновен. Остатъкът от комикса обаче отново подсказва, че Кларк е израснал в сиропиталище.
Когато Супермен получава своя собствена поредица, произходът му е разширен още веднъж. Джор-Ел и Лора не се появяват, но има повече кадри, фокусирани върху детството на Кларк. "Минаващият шофьор" получава съпруга и научаваме, че фамилията им е Кент. Съпругата се казва Мери, но на съпруга не е дадено име. Мери няколко пъри ще смени името си.
Този път разликата е че, семейство Кент оставят бебето в сиропиталището, но бързо се връщат, за да го осиновят. Тази история установява, че Кларк получава моралния си компас от приемните си родители, ключова тема, която ще се пренесе и в последващите преразкази. Въпреки това, панелите, изобразяващи детството на Кларк, показват момчето, което расте в голям град, а не в малка ферма. Когато приемните му родители умират, Кларк взема решението да стане Супермен.

През 1940 г. супергероят започва да участва в собствено радио предаване. Сценарият на сериала се отклонява по интересен начин от вече установения произход на Супермен. Например, Криптон се намира в същата Слънчева система като Земята, от другата страна на Слънцето. Когато ракетата с бебето Кал-Ел пристига на Земята, той се появява като възрастен мъж, вече облечен в костюма на Супермен. Той приема името Кларк Кент, защото едно момче му го предлага.
Разбира се, тези допълнения към произхода не се задържат.
В продължение на близо три десетилетия - от 1941 до 1970 г. - Морт Уайзингър ръководи комиксите за Супермен, с кратко прекъсване заради военната си служба. Първоначално Джери Сийгъл и другите автори създават героя без ясна концепция как ще се развива по нататък. Но с времето, когато историите за Супермен се умножават, а към екипа се присъединяват нови сценаристи, Уайзингър настоява за по-структуриран и последователен подход.
Той не просто разпределя сюжетни идеи - под негово ръководство се изгражда цяла митология - с внимателно обмислен произход, логика зад суперсилите, стабилна галерия от второстепенни герои и специфични локации. Именно тогава се появяват емблематични персонажи като злодея Бизаро и Супергърл, както и елементи като затвора "Зона фантом" и крепостта "Крепост на уединението". Създадени са роботи двойници на Супермен, както и суперкучето Крипто.
През 1949 година Смолвил е споменат за първи път. Преди този брой, мястото, където прекарва детството си, е неясно. Всъщност, в някои ранни истории за Супербой погрешно се твърди, че Кларк израства в Метрополис. А през 1951 година майката на Кларк е преименувана на Марта.
Светът на Супермен става изключително детайлен и завладяващ за запалените фенове. Но понякога твърде сложен за новите читатели.
Уайзингър предпочита по-лек и забавен тон в историите, избягвайки сериозни и политически натоварени теми като Виетнамската война или борбата за граждански права, от страх да не отблъсне по-либерално настроената публика и автори с по-различни убеждения. През 1958 г. той въвежда и рубрика с читателски писма - нововъведение, което сближава феновете с героите и авторите и превръща списанията в нещо повече от просто комикси.

Друг нов интересен сюжет е когато се въвежда идеята, че Супермен получава силите си от жълтото Слънце на Земята, докато родната му планета Криптон обикаля около червено Слънце. Това се превръща в постоянното обяснение за силите на Супермен в бъдеще. Тази нова подробност се случва през 1960 година.
През 1970 г. Морт Уайзингър се пенсионира, а мястото му като редактор на комиксите за Супермен заема Джулиъс Шварц. Самият Уайзингър признава, че с времето губи връзка с новото поколение читатели. Шварц пристъпва към обновление на образа. В нея Кларк Кент вече не е обикновен вестникар, а телевизионен водещ - стъпка, която го доближава до реалността на съвремието. Наред с това Шварц изоставя някои до болка познати елементи от старите сюжети, като криптонита и армията от роботи двойници.
Той също така решава да намали силите на Супермен, връщайки го по-близо до първоначалната визия на Джери Сийгъл - герой, който може да бъде уязвим и да се сблъсква с реални морални дилеми.
Макар по-късно много от тези промени да бъдат отменени от други автори, епохата на Шварц отваря вратата за по-сериозни, психологически заредени истории. Един от най-запомнящите се примери е когато злодеят Монгул измъчва Супермен, карайки го да преживява илюзията за щастлив семеен живот на планета Криптон.
Шварц се пенсионира през 1986 година и на негово място идва Джон Бърн. Той преразказва известната история за произхода на Супермен в новаторска ограничена серия. Тази версия на произхода съчетава елементи от Златната ера и филма от 1978 г., създавайки нова цялостна версия на историята на Супермен. Историята на Кларк като Супербой е премахната, а семейство Кент оцелява, за да види как синът им се превръща в Супермен. И всъщност тогава се заражда оригиналната история на Човека от стомана, която много от нас познаваме днес.
Този път Кларк не развива своите сили до юношеството си, което изтрива идеята, че има суперсили като бебе, и възстановява статуквото. Произходът, представен в "Човекът от стомана", ще се превърне в златен стандарт занапред, като повечето преразкази се основават на неговите концепции и теми.
Произходът на Супермен е постоянно променяща се история, която се гради върху всичко, което е било преди нея. Това е едно от нещата, които правят неговото наследство толкова специално, а героят толкова интересен.