Volkswagen: от народната кола до автомобилен гигант

Развитието на германския автомобилен производител от създаването му до наши дни
Снимка: Getty Images

Когато човек реши да си купува кола, няма съмнение, че една от марките, за които се сеща на първо място е Volkswagen. Дали защото е смятана за надежден, икономичен и удобен автомобил, или заради това, че има умерен разход на гориво, качествено изработен интериор и удобно управление? Или просто заради това, че е немска кола, а всички знаем, че германците са изключително добри в правенето на коли.

Какво всъщност прави Volkswagen толкова популярен и каква е историята, която се крие зад компанията? Нека разгледаме.

Историята на марката Volkswagen започва с модела "Käfer" (на немски: Der Käfer), чието име означава "бръмбар". Това е легендарният Volkswagen Beetle, автомобил, който се превръща в символ на германската автомобилна индустрия и в един от най-разпознаваемите модели в света.

В България колата е известна под названието "Фолксваген Бийтъл".

Разработката на този престижен проект на нацистите започва през 1934 г. На 28 май 1937 г. официално е учредена компанията, а през 1938 г. е построен основния си завод в град, който по-късно става Волфсбург.

Избухването на Втората световна война и интеграцията в оръжейната промишленост обаче спират масовото производство на Volkswagen. Вместо това с помощта на принудителен труд се произвеждат военни превозни средства и друго въоръжение.

Истории Техно

Марката е свързана с историята, че Адолф Хитлер възлага спеациална задача за австрийския инженер Фердинанд Порше. Той трябва да последва примера на Хенри Форд и да проектира "народна кола" за Германия.

Хитлер кръщава колата KdF-Wagen, като KdF означава "сила чрез радост". Обществеността обаче я нарича Volkswagen, което буквално означава "народна кола".

Целта е автомобилът да бъде евтин, икономичен и надежден, така че всяко германско семейство да може да си го позволи.

Порше създава кола с иновативна за времето си конструкция - въздушно охлаждан заден двигател, задно предаване и обтекаема форма, напомняща бръмбар. Именно тази характерна закръглена форма дава на автомобила прякора "Бийтъл", който по-късно става и официално наименование в редица държави.

По това време малцина могат да си позволят кола, затова идеята е новият модел да струва колкото мотоциклет, но способен да превозва двама възрастни и три деца със скорост до 100 километра в час.

Хиляди германци се записват в държавна програма, чрез която предплащат бъдещата си кола, но до началото на войната са завършени само няколко автомобила, и нито един не достига до купувачите.

С избухването на Втората световна война компанията спира гражданското производство и преминава към изработка на военни машини за германската армия.

В заводите са използвани над 15 000 работна сила от близките концентрационни лагери. Това е трагична страница от историята на предприятието.

Десетилетия по-късно, през 1998 година, оцелели работници завеждат съдебен иск срещу Volkswagen, а компанията създава специален фонд за обезщетение на жертвите на принудителния труд.

Истории Техно

Военното участие на Volkswagen прави фабриката в мишена за бомбардировачите на съюзниците и до края на войната фабриката е в руини.

Тя е възстановена под британски надзор и масовото производство на Volkswagen започва през 1946 г.

През август 1945 година, съгласно Потсдамското споразумение между СССР, САЩ и Великобритания, предприятието трябва да бъде разтурен като част от военните репарации, тъй като по време на войната е произвеждало техника за германската армия.

Контролът над компанията е прехвърлен през 1949 г. на западногерманското правителство и провинция Долна Саксония. Към този момент повече от половината от леките автомобили, произведени в страната, са на Volkswagen.

Британският офицер майор Иван Хирст обаче убеждава своите началници, че автомобилът има голям потенциал и заслужава нов шанс.

През септември 1945 година британската армия поръчва 20 000 автомобила от завода, за да покрие собствените си нужди при управлението на следвоенна Германия.

Постепенно производството се възстановява и през 1946 година достига 1000 автомобила месечно.

През 1948 година британските власти предлагат завода на представители на автомобилната индустрия от САЩ, Австралия, Великобритания и Франция, но всички отказват да го поемат.

Междувременно фирма на Фердинанд Порше, която по-късно прераства в Porsche, получава лицензионни такси от Volkswagen за използването на конструкцията на "Бийтъл".

През следващите десетилетия двете компании остават свързани чрез сложна правна и корпоративна връзка, която определя развитието им в автомобилния свят.

Производството на Volkswagen се разраства бързо през 50-те години на миналия век. Компанията представя микробуса Transporter през 1950 г. и купето Karmann Ghia през 1955 г.

Продажбите в чужбина са като цяло силни в повечето страни, в които се изнася продукцията, но поради малкия размер на автомобила, необичайния му заоблен външен вид и историческата му връзка с нацистка Германия, продажбите в САЩ в началото са слаби.

С напредването на 50-те години автомобилът започва да печели популярност там и през 1955 г. е създадена Volkswagen of America. През 1959 г. американската рекламна агенция Doyle Dane Bernbach е наета да представлява марката и резултатът е знакова рекламна кампания, която спомага за популяризирането на автомобила като "Бийтъл" и промотира неговия размер и неконвенционален дизайн като предимство за потребителя.

Кампанията е много успешна и този тип автомобил е изключително популярен в продължение на много години в САЩ. Въпреки че Volkswagen прави много промени в детайлите на "Бийтъл", основният дизайн на задния двигател и заоблената форма остават същите.

Компанията разработва и други модели със заден двигател с по-модерен стил и подобрена техника, но никой от тях не е толкова успешен.

Истории Досиета

Конкуренцията от малки автомобили с по-модерни дизайни и все по-затрудненото финансово състояние на компанията в крайна сметка налагат промяна в корпоративната философия към разработване на по-съвременни и по-спортни модели автомобили.

В резултат на това Volkswagen започва да изтегля от пазара своите автомобили с задно разположен двигател през 70-те години, заменяйки ги с модели с предно разположен двигател и предно задвижване.

Първият от тези нови автомобили е K70 през 1970 г., последван от Passat през 1973 г. Най-значителен обаче е Golf, първоначално наричан Rabbit в САЩ, който е представен през 1974 г. Golf постига незабавен успех в продажбите, ефективно замествайки "Бийтъл" в гамата на компанията и в крайна сметка ставайки най-продаваният модел на Volkswagen в световен мащаб.

Съвместната собственост на Volkswagen от западногерманското правителство и провинция Долна Саксония продължава до 1960 г., когато компанията е почти изцяло приватизирана с продажбата на 60% от акциите ѝ на публичния пазар.

От 50-те години на миналия век Volkswagen има заводи в голяма част от света, включително в Мексико, Бразилия, Китай и САЩ. Освен леки автомобили, компанията произвежда и микробуси и търговски превозни средства. Volkswagen притежава няколко други автомобилни компании, включително Audi и Porsche в Германия, SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) в Испания, Škoda в Чешката репубка, Bentley във Великобритания, Lamborghini в Италия и Bugatti във Франция.

През 2005 година започва напрегнатата борба за контрол между Porsche и Volkswagen.

Porsche постепенно увеличава своя дял във VW - първо от 5% на 20%, а през 2007 година вече държи 30,9% от акциите. Компанията цели пълно овладяване на много по-големия производител, но опитът за придобиване през 2008 година се проваля.

Сделката се оказва прекалено рискована и води Porsche до финансова криза, докато Volkswagen запазва стабилността си.

След неуспешния опит на Porsche, през 2009 година ролите се обръщат - Volkswagen придобива почти половината от автомобилното производство на Porsche.

През следващите години двете компании се сблъскват с правни спорове и регулаторни пречки, но през 2012 година Volkswagen окончателно изкупува и останалия дял, превръщайки Porsche в пълноправна част от своята група.

Така Фердинанд Пиех, председател на надзорния съвет на VW, надделява над своя братовчед Волфганг Порше, затвърждавайки контрола на Volkswagen.

Истории Личности

Борбата между двете компании приключва с триумфа на Volkswagen, който не само оцелява след кризата, но и се превръща в глобален автомобилен гигант.

През следващите години VW разширява дейността си, придобива марки като Ducati, а през 2015 година се изправя пред ново изпитание - скандала с манипулираните емисионни тестове.

Въпреки това, компанията запазва водещата си позиция и остава символ на германската автомобилна мощ.

Най-известният модел безспорно е Volkswagen Beetle - известен у нас като "Фолксваген Бийтъл". Моделът има заден, въздушно охлаждан двигател, просто окачване, икономичен разход на гориво и характерна закръглена форма, която го прави лесно разпознаваем.

Той става най-продаваният автомобил в света за своето време, с над 21 милиона произведени коли.

През 70-те години Volkswagen представя Golf, който бързо се превръща в новото лице на марката.

Първият Golf I излиза през 1974 година и въвежда предно предаване, по-икономичен водно охлаждан двигател и по-модерен хечбек дизайн.

Golf е компактен, практичен и надежден - качества, които го правят любим автомобил в Европа и по света.

Друг знаков модел е Volkswagen Passat, представен за първи път през 1973 година.

Той се позиционира като семеен автомобил от среден клас, с просторен интериор, стабилно окачване и богато оборудване за времето си.

Passat се превръща в синоним на надеждност и комфорт при дълги пътувания, запазвайки популярността си десетилетия наред.

През 80-те и 90-те години Volkswagen разширява гамата си с модели като Polo - малък градски автомобил, известен с ниския си разход и лесната поддръжка, и Jetta - седан, базиран на Golf, който печели успех най-вече на американския пазар.

Марката Volkswagen успява да изгради през годините репутация на надежден, достъпен и иновативен производител.

От първия модел "Фолксваген Бийтъл", създаден като "кола за народа", до днешните модерни и технологично напреднали автомобили, компанията следва една и съща идея - да осигурява качествено и достъпно средство за мобилност.

Историята на Volkswagen показва как една национална инициатива се превръща в световен символ на инженерно майсторство и постоянство.

Истории Техно

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни