Когато човек реши да си купува кола, няма съмнение, че една от марките, за които се сеща на първо място е Volkswagen. Дали защото е смятана за надежден, икономичен и удобен автомобил, или заради това, че има умерен разход на гориво, качествено изработен интериор и удобно управление? Или просто заради това, че е немска кола, а всички знаем, че германците са изключително добри в правенето на коли.
Какво всъщност прави Volkswagen толкова популярен и каква е историята, която се крие зад компанията? Нека разгледаме.
Историята на марката Volkswagen започва с модела "Käfer" (на немски: Der Käfer), чието име означава "бръмбар". Това е легендарният Volkswagen Beetle, автомобил, който се превръща в символ на германската автомобилна индустрия и в един от най-разпознаваемите модели в света.
В България колата е известна под названието "Фолксваген Бийтъл".
Разработката на този престижен проект на нацистите започва през 1934 г. На 28 май 1937 г. официално е учредена компанията, а през 1938 г. е построен основния си завод в град, който по-късно става Волфсбург.
Избухването на Втората световна война и интеграцията в оръжейната промишленост обаче спират масовото производство на Volkswagen. Вместо това с помощта на принудителен труд се произвеждат военни превозни средства и друго въоръжение.
Марката е свързана с историята, че Адолф Хитлер възлага спеациална задача за австрийския инженер Фердинанд Порше. Той трябва да последва примера на Хенри Форд и да проектира "народна кола" за Германия.
Хитлер кръщава колата KdF-Wagen, като KdF означава "сила чрез радост". Обществеността обаче я нарича Volkswagen, което буквално означава "народна кола".
Целта е автомобилът да бъде евтин, икономичен и надежден, така че всяко германско семейство да може да си го позволи.
Порше създава кола с иновативна за времето си конструкция - въздушно охлаждан заден двигател, задно предаване и обтекаема форма, напомняща бръмбар. Именно тази характерна закръглена форма дава на автомобила прякора "Бийтъл", който по-късно става и официално наименование в редица държави.
По това време малцина могат да си позволят кола, затова идеята е новият модел да струва колкото мотоциклет, но способен да превозва двама възрастни и три деца със скорост до 100 километра в час.
Хиляди германци се записват в държавна програма, чрез която предплащат бъдещата си кола, но до началото на войната са завършени само няколко автомобила, и нито един не достига до купувачите.
С избухването на Втората световна война компанията спира гражданското производство и преминава към изработка на военни машини за германската армия.
В заводите са използвани над 15 000 работна сила от близките концентрационни лагери. Това е трагична страница от историята на предприятието.
Десетилетия по-късно, през 1998 година, оцелели работници завеждат съдебен иск срещу Volkswagen, а компанията създава специален фонд за обезщетение на жертвите на принудителния труд.
Военното участие на Volkswagen прави фабриката в мишена за бомбардировачите на съюзниците и до края на войната фабриката е в руини.
Тя е възстановена под британски надзор и масовото производство на Volkswagen започва през 1946 г.
През август 1945 година, съгласно Потсдамското споразумение между СССР, САЩ и Великобритания, предприятието трябва да бъде разтурен като част от военните репарации, тъй като по време на войната е произвеждало техника за германската армия.
Контролът над компанията е прехвърлен през 1949 г. на западногерманското правителство и провинция Долна Саксония. Към този момент повече от половината от леките автомобили, произведени в страната, са на Volkswagen.
Британският офицер майор Иван Хирст обаче убеждава своите началници, че автомобилът има голям потенциал и заслужава нов шанс.
През септември 1945 година британската армия поръчва 20 000 автомобила от завода, за да покрие собствените си нужди при управлението на следвоенна Германия.
Постепенно производството се възстановява и през 1946 година достига 1000 автомобила месечно.
През 1948 година британските власти предлагат завода на представители на автомобилната индустрия от САЩ, Австралия, Великобритания и Франция, но всички отказват да го поемат.
Междувременно фирма на Фердинанд Порше, която по-късно прераства в Porsche, получава лицензионни такси от Volkswagen за използването на конструкцията на "Бийтъл".
През следващите десетилетия двете компании остават свързани чрез сложна правна и корпоративна връзка, която определя развитието им в автомобилния свят.
Производството на Volkswagen се разраства бързо през 50-те години на миналия век. Компанията представя микробуса Transporter през 1950 г. и купето Karmann Ghia през 1955 г.
Продажбите в чужбина са като цяло силни в повечето страни, в които се изнася продукцията, но поради малкия размер на автомобила, необичайния му заоблен външен вид и историческата му връзка с нацистка Германия, продажбите в САЩ в началото са слаби.
С напредването на 50-те години автомобилът започва да печели популярност там и през 1955 г. е създадена Volkswagen of America. През 1959 г. американската рекламна агенция Doyle Dane Bernbach е наета да представлява марката и резултатът е знакова рекламна кампания, която спомага за популяризирането на автомобила като "Бийтъл" и промотира неговия размер и неконвенционален дизайн като предимство за потребителя.
Кампанията е много успешна и този тип автомобил е изключително популярен в продължение на много години в САЩ. Въпреки че Volkswagen прави много промени в детайлите на "Бийтъл", основният дизайн на задния двигател и заоблената форма остават същите.
Компанията разработва и други модели със заден двигател с по-модерен стил и подобрена техника, но никой от тях не е толкова успешен.
Конкуренцията от малки автомобили с по-модерни дизайни и все по-затрудненото финансово състояние на компанията в крайна сметка налагат промяна в корпоративната философия към разработване на по-съвременни и по-спортни модели автомобили.
В резултат на това Volkswagen започва да изтегля от пазара своите автомобили с задно разположен двигател през 70-те години, заменяйки ги с модели с предно разположен двигател и предно задвижване.
Първият от тези нови автомобили е K70 през 1970 г., последван от Passat през 1973 г. Най-значителен обаче е Golf, първоначално наричан Rabbit в САЩ, който е представен през 1974 г. Golf постига незабавен успех в продажбите, ефективно замествайки "Бийтъл" в гамата на компанията и в крайна сметка ставайки най-продаваният модел на Volkswagen в световен мащаб.
Съвместната собственост на Volkswagen от западногерманското правителство и провинция Долна Саксония продължава до 1960 г., когато компанията е почти изцяло приватизирана с продажбата на 60% от акциите ѝ на публичния пазар.
От 50-те години на миналия век Volkswagen има заводи в голяма част от света, включително в Мексико, Бразилия, Китай и САЩ. Освен леки автомобили, компанията произвежда и микробуси и търговски превозни средства. Volkswagen притежава няколко други автомобилни компании, включително Audi и Porsche в Германия, SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) в Испания, Škoda в Чешката репубка, Bentley във Великобритания, Lamborghini в Италия и Bugatti във Франция.
През 2005 година започва напрегнатата борба за контрол между Porsche и Volkswagen.
Porsche постепенно увеличава своя дял във VW - първо от 5% на 20%, а през 2007 година вече държи 30,9% от акциите. Компанията цели пълно овладяване на много по-големия производител, но опитът за придобиване през 2008 година се проваля.
Сделката се оказва прекалено рискована и води Porsche до финансова криза, докато Volkswagen запазва стабилността си.
След неуспешния опит на Porsche, през 2009 година ролите се обръщат - Volkswagen придобива почти половината от автомобилното производство на Porsche.
През следващите години двете компании се сблъскват с правни спорове и регулаторни пречки, но през 2012 година Volkswagen окончателно изкупува и останалия дял, превръщайки Porsche в пълноправна част от своята група.
Така Фердинанд Пиех, председател на надзорния съвет на VW, надделява над своя братовчед Волфганг Порше, затвърждавайки контрола на Volkswagen.
Борбата между двете компании приключва с триумфа на Volkswagen, който не само оцелява след кризата, но и се превръща в глобален автомобилен гигант.
През следващите години VW разширява дейността си, придобива марки като Ducati, а през 2015 година се изправя пред ново изпитание - скандала с манипулираните емисионни тестове.
Въпреки това, компанията запазва водещата си позиция и остава символ на германската автомобилна мощ.
Най-известният модел безспорно е Volkswagen Beetle - известен у нас като "Фолксваген Бийтъл". Моделът има заден, въздушно охлаждан двигател, просто окачване, икономичен разход на гориво и характерна закръглена форма, която го прави лесно разпознаваем.
Той става най-продаваният автомобил в света за своето време, с над 21 милиона произведени коли.
През 70-те години Volkswagen представя Golf, който бързо се превръща в новото лице на марката.
Първият Golf I излиза през 1974 година и въвежда предно предаване, по-икономичен водно охлаждан двигател и по-модерен хечбек дизайн.
Golf е компактен, практичен и надежден - качества, които го правят любим автомобил в Европа и по света.
Друг знаков модел е Volkswagen Passat, представен за първи път през 1973 година.
Той се позиционира като семеен автомобил от среден клас, с просторен интериор, стабилно окачване и богато оборудване за времето си.
Passat се превръща в синоним на надеждност и комфорт при дълги пътувания, запазвайки популярността си десетилетия наред.
През 80-те и 90-те години Volkswagen разширява гамата си с модели като Polo - малък градски автомобил, известен с ниския си разход и лесната поддръжка, и Jetta - седан, базиран на Golf, който печели успех най-вече на американския пазар.
Марката Volkswagen успява да изгради през годините репутация на надежден, достъпен и иновативен производител.
От първия модел "Фолксваген Бийтъл", създаден като "кола за народа", до днешните модерни и технологично напреднали автомобили, компанията следва една и съща идея - да осигурява качествено и достъпно средство за мобилност.
Историята на Volkswagen показва как една национална инициатива се превръща в световен символ на инженерно майсторство и постоянство.