Движен от гения си в областта на машиностроенето и очарован от нововъзникващата идея за "безконни карети", Карл Фридрих Бенц проектира и разработва първия в света автомобил с двигател с вътрешно горене през 1885 г.
Трудно е да си представим по-значителен принос към историята на транспорта.
Бенц е именно този, който играе водеща роля в автомобилната индустрия през цялата си иновативна кариера.
Бенц израства в почти пълна бедност, но от рано проявява интерес към инженерството
Роден в Карлсруе, Германия, на 25 ноември 1844 г., Карл израства в трудни условия. Баща му, железопътен инженер, умира от пневмония, когато той е само на две години, а майка му се бори за прехраната на семейството през цялото му детство.
Но интелигентността на Бенц е очевидна още от ранна възраст, като особено се откроява неговата дарба за механика и инженерство.
Тези ранни таланти му позволяват да помага финансово, като поправя часовници. Освен това той си прави малка тъмна стая, където проявява снимки за туристи.
Въпреки финансовите затруднения, Бенц разработва иновативни технологии за двигатели
След като се дипломира със специалност машинно инженерство, Бенц се занимава с различни инженерни дейности, преди да се установи в Манхайм, където заедно с партньора си Август Ритер основава леярна за желязо и цех за обработка на ламарина.
Неговият революционен двутактов двигател е последван от поредица други важни изобретения
Бенц патентова няколко компонента, които допълват производството на двутактния му двигател и са част от първия му автомобил.
Те включват дроселната клапа, запалването, свещите, предавката, карбуратора, водното охлаждане и съединителя. Той завършва двигателя през 1879 г. и получава патент за него през следващата година.
През 1883 г. основава нова компания, Benz & Cie.
Въпреки своите инженерни постижения в края на 70-те и началото на 80-те години на XIX век, Бенц е разочарован от липсата на възможности да развие идеите си.
Инвеститорите му не са склонни да му предоставят необходимото време и ресурси, затова през 1883 г. той основава нова компания, Benz & Companie Rheinische Gasmotoren-Fabrik, или Benz & Cie.
Ранният успех на тази нова компания позволява на Бенц да продължи разработването на своята безконна карета.
Пионерът Benz Patent-Motorwagen става първият автомобил, предлаган на пазара през 1888 г.
Свободен и разполагащ с необходимите ресурси, за да работи върху своята "безконна карета", Бенц бързо реализира своята визия и през 1885 г. представя революционна моторизирана триколка.
С телени джанти и гумени гуми - в контраст с дървените колела, типични за каретите - и мотор, монтиран отзад, автомобилът на Бенц е изпълнен с новаторски дизайнерски решения.
Но най-значителната му иновация е използването на бензинов двигател с вътрешно горене.
Предишните самоходни карети разчитат на тежки и неефективни парни двигатели. Революционният автомобил на Бенц бележи появата на по-практично и реалистично превозно средство за потребителите.
Берта Бенц рекламира изобретението на съпруга си като предприема сама дълго пътуване
Осъзнавайки необходимостта да популяризира изобретението на съпруга си, Берта Бенц, която финансира разработването на безконната карета със зестрата си, решава да предприеме дълго пътуване.
На 5 август 1888 г. тя се впуска в пътешествие през страната между Манхайм и Пфорцхайм.
Това е първият път, когато автомобил с двигател с вътрешно горене изминава такова значително разстояние. В резултат на това е привлечено огромно внимание.
Историческото пътуване на Берта, което тя предприема, без да каже на Карл и без да поиска разрешение от властите, се оказва гениален маркетингов ход.
С разрастването си Benz & Cie. започва да разработва по-достъпни автомобили за масово производство
Към края на XIX век продажбите на автомобили започват да нарастват и Бенц оглавява разрастващия се пазар. Компанията му отговоря на нарасналото търсене, като създава по-евтини модели, които могат да се произвеждат масово.
Четириколесният автомобил Velocipede с две седалки, продаван от Benz между 1894 и 1902 г., често се посочва като първият масово произвеждан автомобил в света.
Иновациите на Бенц са оспорени от работата на друг германски инженер, Готлиб Даймлер
Пионерската работа на Бенц в разработването на автомобил с двигател с вътрешно горене е повторена от неговия колега, германския инженер Готлиб Даймлер.
Всъщност, двигателят на Даймлер е патентован пет месеца по-рано и като цяло се счита за по-добър. Но докато Бенц монтира своя двигател на триколка, Даймлер го монтира на велосипед.
В резултат на това Бенц е по-широко признат като изобретател на автомобила с двигател с вътрешно горене.
Съперничеството между Бенц и Даймлер е ожесточено и двамата се стремят да надминат един друг.
През 1889 г. Даймлер представи своя Daimler Motor Carriage, който е по-бърз и по-мощен от всичко, създадено дотогава от Бенц. Бенц отговаря със създаването на четириколесно превозно средство през 1892 г.
Известната марка Mercedes-Benz е създадена през 1926 г.
Въпреки преплетените си кариери и голямата си конкуренция, Бенц и Даймлер никога не се срещат. Даймлер умира през 1900 г., но неговата компания Daimler Motoren Gesellschaft продължава да функционира и остава основен конкурент на Бенц през първите две десетилетия на XX век.
Точно както са свързани от ранния си успех, и Бенц, и Даймлер започват да изпитват затруднения в периода на икономическата депресия след Първата световна война.
Двете компании решават, че ще имат по-големи шансове за оцеляване, ако обединят усилията си. В резултат на това през 1924 г. те подписват "Споразумение за взаимни интереси".
След това, на 8 юни 1926 г., Benz & Cie. и DMG най-накрая се сливат в компанията Daimler-Benz.
Автомобилите на новата компания ще носят марката Mercedes-Benz в чест на най-успешния модел на DMG, Mercedes 35 hp, който е кръстен на 11-годишната дъщеря на дизайнера, Мерцедес Джелинек.
Емблематичният Mercedes-Benz SSK е пуснат на пазара година преди смъртта на Бенц
Марката Mercedes-Benz, с новото си впечатляващо лого с тризъбена звезда (символизиращо мотото на Даймлер: "двигатели за суша, въздух и вода"), бързо се налага и продажбите й се изстрелват в небесата.
Може да се каже, че никоя друга кола не символизира по-добре впечатляващото възникване на новата марка от Mercedes-Benz SSK.
Пуснат на пазара през 1928 г., SSK е последният автомобил, проектиран от Фердинанд Порше за Mercedes-Benz, преди да напусне компанията, за да създаде своя собствена. Т
ой бележи началото на една вълнуваща нова ера в производството на спортни автомобили. Произведени са само 31 броя SSK, които са бързи, стилни и достатъчно привлекателни, за да превърнат тази марка автомобил в един от най-емблематичните и на своето време.