От създаването на марката до днешните високотехнологични автомобили историята на Aston Martin олицетворява най-доброто от британската елегантност, изящество и инженерно майсторство.
Това е история за изключителни иновации, емблематичен дизайн и сериозни предизвикателства.
За мнозина Aston Martin е символ на съвършенство заради постоянния стремеж към безупречно качество. Това прави марката олицетворение на класа и лукс.
Инженерът Робърт Бамфорд и бизнесменът Лайнъл Мартин основават компанията Bamford & Martin Ltd през 1913 г., за да продават и обслужват автомобили на британски производители като Singer, GWK и Calthorpe.
Само година по-късно те създават първия автомобил с името Aston Martin - четирицилиндров двигател Coventry-Simplex е монтиран върху шаси Isotta Fraschini от 1908 г. Колата става известна като "Coal Scuttle".
Първата част от името - "Aston" - идва от ентусиазма на Лайнъл Мартин към състезанието по планинско изкачване Aston Hill в Бъкингамшър.
До 1920 г. Робърт Бамфорд напуска компанията, а през 1922 г. фирмата започва да произвежда автомобили за участие в най-старото автомобилно състезание в света - Голямата награда на Франция.
През 1924 г. Aston Martin обявява банкрут и е купена от лейди Чарнуд, която назначава сина си Джон Бенсън в ръководството. Компанията преминава през серия от различни собственици. Компанията е закупена от лейди Чарнуд, която назначава сина си Джон Бенсън в ръководството.
Въпреки това година по-късно поради още финансови затруднения се стига до нов фалит и заводът затваря, а Лайнъл Мартин напуска.
През 1926 година фирмата е закупена от богати инвеститори като Бил Ренуик, Огъстъс Бертели и отново Чарнуд. Те възстановяват компанията и поставят акцент върху състезанията, за да засилят имиджа на марката.
В началото на 1930-те историята на Aston Martin е на ръба да приключи. Крахът на Уолстрийт през 1929 г. води до нов банкрут през 1932 г.
Компанията е купена от сър Артър Съдърланд, който измества фокуса от пистата към шосето. През това десетилетието са произведени около 700 автомобила, включително спортният модел Aston Martin Le Mans с 1.5-литров двигател.
С избухването на Втората световна война производството на автомобили спира. Компанията насочва ресурси към британската армия и произвежда части за самолети и други машини.
Към края на войната британският производител на трактори Дейвид Браун забелязва обява в "Таймс" за "Висококласен автомобилен бизнес" за продажба за 30,000 британски лири. Неговата покупка през 1947 г. за 20,500 британски лири дава ново начало на компанията, характеризиращо се с растеж, иновации и въвеждането на прочутата серия DB (инициалите на Браун).
Веднага след покупката на Aston Martin, Дейвид Браун купува и компанията Lagonda - друг британски производител на спортни автомобили, известен най-вече с добрите си двигатели.
Браун я придобива основно заради удивително добрия им 2.6-литров двигател, проектиран от W.O. Bentley - може би най-известното име в британския луксозен автомобилен сектор.
Комбинацията от инженерните способности на Lagonda и дизайнерското майсторство на Aston Martin определя следвоенния успех и култовия статус на компанията.
Историята на серията Aston Martin DB се превръща в една от най-привлекателните в автомобилния свят.
Непосредствено преди придобиването от Дейвид Браун компанията разработва прототип с двулитров четирицилиндров двигател, наречен Atom.
След модификации Aston Martin 2-Litre Sports дебютира на Лондонското автомобилно изложение през 1948 г. и скоро влиза в производство. По-късно е наречен ретроспективно DB1.
В следващите двадесет и две години, между 1950 и 1972 г., историята на автомобилите Aston Martin достига своя връх, като всеки модел е по-красив от предишния. DB2, 2.6-литров гран турер с редови шестцилиндров двигател, е лансиран през 1950 г., а три години по-късно DB2/4 се появява на пазара.
Следват нови версии на DB2/4, но те са подгряващите актове за сензационния Aston Martin DB4 с 3.7-литров двигател, проектиран от Carrozzeria.
Това е първият автомобил в историята на Aston Martin, построен във фабриката на компанията в малкото градче Нюпорт Пагнел.
DB4 преминава през няколко варианта, включително зашеметяващия DB4GT Zagato. Въпреки това, през 1963 г., Aston Martin надминава всичко с автомобил, толкова красив, че никоя друга кола не може да се сравнява с него.
Aston Martin DB5

Aston Martin DB5, изработен от италианската каросерия Carrozzeria Touring Superleggera, е образец на лукс и изтънчена класа.
Оборудван е с 4.0-литров редови шестцилиндров двигател, той развива 282 конски сили, максимална скорост 142 mph и ускорение 0-60 mph за едва 7.1 секунди.
Седанът е на цена 4175 британски лири, а кабриолетът - 4490 лири. Но цифрите и техническите спецификации едва ли могат да обхванат цялото очарование на DB5.
Неговата красота е безспорна, а слава му е несравнима.
Освен известната филмова връзка с Джеймс Бонд, DB5 дефинира изтънчения стил на британските автомобили от 60-те години на миналия век.
Модерната история на Aston Martin наследява дизайнерското наследство на DB5 - елегантни линии, ненатрапчиви емблеми и странични отвори, всичко това съпроводено от чувство за стил и елегатност, което продължава и до днес.
След него излизат DB6 и DBS, но през 1972 г. финансови проблеми принуждават Дейвид Браун да продаде компанията.
Енергийната криза усложнява ситуацията, новите собственици трудно покриват американските изисквания за емисии и през 1975 г. Aston Martin отново сменя собственика си.
След успешна стратегия за възстановяване, Aston Martin представя V8 Vantage през 1977 г., последван от Volante през 1978 г.
През 1980-те корпоративната среда продължава да се променя и Ford придобива дял в компанията.
Под ръководството на Уолтър Хейс, историята на Aston Martin бележи още един ключов момент с разработката на иновативен модел, утвърждавайки ангажимента към съвършенство и иновации.
DB7, известен като първият от модерните Aston Martin, е представен през 1993 г., а DB9, все още изключително красив автомобил, дебютира през 2003 г.
В следващите години Aston Martin представя серия суперавтомобили:
-
DBS V12 - 5.9-литров суперавтомобил;
-
Rapide - четириврат модел;
-
Vanquish V12 - най-мощният V12 на марката;
-
DB11 - 5.2-литров с двоен турбо;
-
Valkyrie - хибрид с невероятните 1,139 к.с.
Често задаван въпрос е защо няма DB10 между DB9 и DB11. Всъщност DB10 има, но са произведени само десет бройки и са използвани изключително за Джеймс Бонд във филма "Spectre" (2015).
От скромния "Coal Scuttle" до днешните елегантни машини историята на Aston Martin е завладяваща сага за иновации, устойчивост и несравнима елегантност.
Трудностите през 70-те и 80-те години на миналия век, белязани от корпоративни придобивания и стратегически промени, само засилват мистиката на марката и утвърждават статуса ѝ като символ на британско автомобилно изкуство.
Наследството на Aston Martin не се крие само в цифри, спецификации или емблематичната серия DB.
То живее в дизайнерската философия, стремежа към съвършенство и постоянния ангажимент да се съчетава представяне с лукс.
Независимо дали чрез революционния V8 Vantage или вечната привлекателност на DB5, Aston Martin доказва, че автомобилите са повече от средство за придвижване - те са произведения на изкуството и обекти на желание.
Днес марката продължава да въплъщава духа на иновациите, който определя историята ѝ.
С неотклонен фокус върху майсторство и стил Aston Martin остава символ на британска изтънченост и обещание за върховния автомобилен лукс.