Резултатите от изпита ви могат да бъдат повлияни от стаята, в която ви изпитват

| от |

Ново изследване установи, че една неочаквана особеност на стаята, в която учениците полагат изпитите си, може да окаже влияние върху резултатите им: височината на тавана.

Обикновено в училищата и висшите учебни заведения в няои държави учениците се обучават в малки стаи или лекционни зали и учат самостоятелно в стаи с нормални размери. Но в деня на изпита, поради големия брой хора, които се явяват, учениците се настаняват в големи помещения, като например спортни зали, за да положат последните си изпити.

Макар че това може да е разумно от гледна точка на разходите и логистиката, неотдавнашни изследвания показват, че стаите с високи тавани могат да повлияят на мозъчната дейност, свързана с концентрацията. Изследователи от Университета на Южна Австралия и Университета Дикин проучиха този ефект, като разгледаха реални данни, взети от 15 400 студенти в 3 кампуса на австралийски университет между 2011 и 2019 г., и височината на тавана на стаите, в които са полагали изпитите си.

Отчитайки фактори като резултатите от работата им, възрастта на студентите, времето на годината, изучавания предмет и дали студентът е полагал изпити по него преди, екипът установява, че има забележима разлика в представянето на студентите, които седят в стаи с нормални и с високи тавани.

„Тези пространства често са предназначени за цели, различни от изпитите, като например спортни зали, изложби, събития и представления“, казва в изявление д-р Изабела Бауер, водещ автор на статията. „Ключовият момент е, че големите стаи с високи тавани изглежда са в ущърб на учениците и ние трябва да разберем какви мозъчни механизми играят роля и дали това засяга всички ученици в еднаква степен.“

Само от това изследване не е ясно какво причинява по-слабите резултати на учениците в стаите с по-високи тавани.

„Ключово ограничение на това проучване е, че не сме в състояние да изследваме дали наблюдаваният резултат е пряко следствие от мащаба на интериора или разликите възникват поради параметрите на вътрешната среда, които мащабите предоставят“, пише екипът в своята статия. „Например, тъй като уголемените пространства често са лошо изолирани и са скъпи за климатизация, наблюдаваният ефект може да се дължи на понижената температура на околната среда върху учениците, за която е доказано, че намалява когнитивните функции при младите хора.“

Други фактори биха могли да включват непознаването на изпитната зала и пренаселеността на помещението. Доказано е например, че когнитивните функции намаляват в претъпкани помещения.

„И накрая, по-малкият мащаб на стаята може да даде на студентите повече възможности за преписване“, продължава екипът. „Въпреки че съотношението между преподавател и студент е много по-голямо, съотношението между студент и студент е по-ниско, което намалява наблюдението и контрола от страна на колегите, което може да повлияе на това дали студентът мами.“

Въпреки че не знаем защо, размерът на стаята изглежда е частичен фактор. Предишни изследвания на екипа поставят участниците във VR среди, които променят размера на виртуалната „стая“, в която са поставени, докато електроенцефалография (ЕЕГ) записва реакцията в мозъците им, като установява, че мозъчната активност, свързана с концентрацията върху трудни задачи, се увеличава, когато участниците седят в по-големите виртуални стаи. Изследването би могло да доведе до подобрения при провеждането на изпити и тестове.

„В Австралия много университети и училища използват големи закрити пространства за изпити, за да оптимизират логистиката и разходите. Изключително важно е да се осъзнае потенциалното въздействие на физическата среда върху представянето на студентите и да се направят необходимите корекции, за да се гарантира, че всички учащи имат равни възможности за успех“, допълва Бауер.

 
 
Коментарите са изключени за Резултатите от изпита ви могат да бъдат повлияни от стаята, в която ви изпитват

Повече информация Виж всички