Пилотът на изтребител е специален човек, който може да издържи почти всичко. Ако съществуваше зала на славата за армията, то най-вероятно повечето места щяха да бъдат заети именно от летци. Авиацията е ключова за всяка една армия, имаме един съвършен пример с Руско-украинската война в момента.
Интересен факт е, че ако трябва да се избере един от особено специалните пилоти в историята на авиацията, то със сигурност в горните редове на класацията ще открием г-н Ран Ронен. Най-вероятно не е толкова популярен, но в собствената си родина се смята за герой, точно от ранга на Ели Коен – израелският шпионин, който успя да стане министър в Сирия.
Ран Ронен-Пекер е роден през 1936 г. в днешен централен Израел. Неговите родители се смятат за едни от основоположниците на новата страна, следователно бихме допуснали, че Ран е имал възможността да влезе в политиката, да се развива с много бързи темпове. Истината е, че той предпочита авиацията и още през 1954 г. кандидатства като доброволец.
Първият му самолет е доставен от Великобритания – Supermarine Spitfire. Необходими са около 8 години, за да се специализира като инструктор и да започне да преподава наученото на следващото поколение пилоти. Вторият му чин е като командир на 101-ва ескадрила.
In memory of Ran Ronen (Pekker),a hero who strikes fear into the heart of the enemy. pic.twitter.com/VqRaaGWBLc
— Peten-161 (@BluenoseBodney) September 27, 2017
Следващият закупен самолет за ВВС на Израел е Mirage III от Франция. Поради факта, че никой още не е могъл да тества възможностите на френските изтребители, Ран ще направи серия от по-сложни упражнения и за зла беда ще изгуби мощност точно над село с висока популация. В ключовият момент трябва да избере локация за безопасно кацане, но понеже машината е нова, предпочита да го насочи на безопасно място и използвайки инерцията му, успява да се сниши в близко поле и да катапултира на височина от 300-400 метра.
По някакво чудо, изтребителят не се чупи, а се плъзга по нивата, като механиците по-късно могат да го поправят и върнат обратно във въздуха. Историята бързо се разказва из редиците и достига до командира на израелските ВВС – Езер Вайсман. Осъзнавайки, че става въпрос за талантлив млад пилот, Вайсман изпраща бутилка уиски и книга с поеми, която да покаже, че той не просто е специален, но и галантен смел летец.
В навечерието на 6-дневната война на Израел, когато страната трябва да се изправи срещу летците на цели 4-ри други страни, Ран ще трябва да работи на много високи обороти. Срещу него ще се изправят Египет, Сирия, Ирак и Йордания. През последните години са имали възможност да закупуват оръжие от Русия и Великобритания, следователно предизвикателството е на много високо ниво.
В средата на целия конфликт, Ронен получава нови заповеди и да участва в една секретна мисия. Не знае почти нищо за новото назначение, но по-важното е, че Мосад има много сериозен план за действие. Поради факта, че новото оръжие в Ирак носи името МиГ-21, агентите искат да погледнат под капака и да се запознаят с техническите възможности.
Планът от самото начало е да се издири пилот, който да установи контакти с евреи от иракчански произход. С тяхна помощ да се достигне до пилот на МиГ-21, който да разкрие или дори да предаде самолета на запада. По това време са направени доста срещи с руския изтребител над Югоизточна Азия, следователно пилотът трябва да знае срещу какво се изправя.
Нито един летец не иска да влиза във въздушен двубой с по-добър самолет, следователно новото съветско оръжие трябва да се изследва. Иракският пилот е капитан Мунир Редфа, който често не може да спечели доверието на своите колеги във въздуха. Имало е случаи, когато горивото му свършва много бързо, друг път влиза в бой, макар и противника да има числено превъзходство. Най-любопитната част е, че Редфа е християнин и се оповава на силата на Бог. Осъзнавайки, че скоро ще бъде с порязани крила и ще бъде изгонен от службата, неговата кариера и бъдеща са поставени на карта. Следователно точно тук идва и въпросът: какво да се прави?
Предложението на Мосад идва с доста щедра оферта от 1 милион долара и гаранция за нов живот за него и семейството му, ако успее да предаде самолета на запада. Ронен и неговото въздушно подкрепление – командир Мордечай „Моти“ Ход, ще трябва да го придружат. Ронен не знае до последно каква е неговата мисия и в последните минути чува от своя колега следното нареждане:
„Ран, след няколко минути ще видиш нещо, което нямаш право да нападаш и обстрелваш!“
Пред очите на израелския пилот се доближава МиГ-21, пилотът от кабината поздравява и отдава чест. Двата френски изтребителя застават във формация и се насочват към израелското въздушно пространство. Във всеки случай, капитан Моти не спира да държи МиГ-ът на прицел с ръка на спусъка, ако нещо се обърка. Редфа се радва на железни нерви и не обръща внимание на тази подробност.
В базата е наредено на всички ПВО системи да бъдат изключени, докато вражеският самолет не бъде на пистата. На нейна територия присъстват американски инженери, представители на военно разузнаване и други. САЩ подписва специална сделка с Израел, която гласи, че след като МиГ-ът бъде разгледан от израелците, те ще го предоставят на САЩ и ще могат да изместят всички чакащи в списъка за поръчката и предоставянето на новия изтребител F-4 Phantom II. Ран успява да извърши подвиг, който трудно може да бъде пропуснат в историческите книги. Той помага за една от най-важните сделки на страната му. Този подвиг няма да е единственият му в кариерата.
Ескортирането на съветското крило до Израел през 1966 г. е само началато на една много бляскава кариера.
По време на операция Шредер през ноември, същата година, Ронен вече е уважаван пилот, но още няма нито един свален вражески самолет. Това се променя много бързо в края на годината, когато влиза в бой с Мувафак Салти – командир от йорданската ескадрила „Ловци на орли“. Двубоят е особено ожесточен, Салти има реномето на убиец с изтребител, а не на професионален пилот.
Двамата разменят ракети с топлинно насочване и когато няма излъчен победител, започват преследването по стария и традиционен метод – обстрел с оръдията. Радарните кули дълго време не знаят кой е победителят, тъй като двамата летци влизат в каньон и се преследват със свръхзвукова скорост. Ронен лети за първи път с такава скорост и освен факта, че трябва да избегне вражеския огън, трябва да внимава и да не се превърне в едно петно сред острите скали.
Йорданският летец прекалява със скоростта и при следващия завой успява да изпревари израелския пилот. Бивайки по-напред, Ронен има възможността да се възползва от предстоящите извивки на каньона. В правилният момент използва въздушната спирачка и се превръща от преследван в преследвач.
Осъзнавайки грешката си, Салти трябва да избяга светкавично бързо. Форсира двигателите на своя МиГ, но теренът продължава да се стеснява и да не позволява никакви грешки или маневриране. Двамата са на разстояние от 250 метра, голямото 30 мм оръдие не може да стреля, докато няма пространство, в противен случай снарядите от него ще се отъркат в земната маса, а отломките могат да влязат в двигателя.
След серия завои, Ронен вижда микроскопично пространство, където да даде воля на оръдието си. Необходими са точно 21 изстрела – пуснати за по-малко от секунда – които да попарят опашката на противника.
Самолетът избухва в пламъци, Ронен вижда как Салти успява да катапултира, но тъй като скоростта е висока, неговият парашут е повлечен от изтребителя и тялото му се размазва в близките скали. Израелският летец дълго време не може да забрави картината на раздробяващото се тяло. Това е първият му свален самолет, но има и още един рекорд – цялото преследване е с дължина от 8 минути – най-дългото в израелската история на ВВС.
През следващата година Ронен ще се превърне в Ас, след като успява да свали още четири самолета. До 1969 г. ще има свалени седем самолета, сред които и четири МиГ-21. Почти всички победи са спечелени с оръдието на неговия обичан Mirage III. Ран се пенсионира с чин бригаден генерал, изпълнявайки своя служебен дълг, изпълнявайки в кариерата си около 350 мисии.
Бригадния генерал работи в рекламна фирма след края на военната си кариера. Дипломира се в Харвард и създава програма за подпомагане на младежи в риск, както и рехабилитираща програма за пострадали войници. Житейският му път приключва на 80-годишна възраст през 2016 г. Ран умира в любимия си Израел, правейки най-доброто за страната си.