„Скопие 2014” като тур на Замъка на Дракула

| от |

skopieАльоша Симяновски, „Утрински весник”

Айфеловата кула, изградена на полетата в Марсилия през 1889 г. като експонат за Световното изложение на стогодишнината от Френската революция днес е символ на Париж. До 1930 г. Айфеловата кула беше най-големият обект, висок 300 метра. Когато била построена, някои парижани са смятали, че е грозотия, архитектурен кич и трябва да се срути. Недоволството било изразено и чрез протести, които продължили 90 дни. Днес кулата, проектирана от Густав Айфел, е съществена туристическа атракция с 5,5 млн. посетители на година. Един от тази цифра бях и аз през 1973 г. Така пише и на картичката, която изпратих тогава в къщи, а я пишех на един от етажите на кулата. Днес кулата се смята за едно от архитектурните шедьоври в света.

Музейният комплекс „Бран” в Румъния, по-известен като Замъка на Дракула, е на второ място в листата на списание „Форбс” за най-скъпи замъци в света, а неговата стойност се оценява на 140 млн. евро. Страшният скалист мит миналата година донесъл печалба от 1,2 млн. евро. За компанията, която управлява комплекса, печалбата също е 1,2 млн. евро.

Комерсиалните митове, трагедиите и страхът са конюнктурни теми и съдържания, които предизвикват силни емоции у хората. Вградени върху логиката и драматургията на митичния сензационализъм, апокалиптичност и страх, заедно с амбициите за печалба и комплекси на потенциалните скромни преходни клиенти, ето една от формулите за печалба.

В празнични дни туристическите агенции в рамките на своите стратегии, освен стандартните дестинации, предлагат и интересни посещения на места, които сме запознали като филмови истории. Такива обяви има всяка агенция в Македония за посещение на Замъка на граф Дракула, град Брашов, Черната църква, дворецът „Пелеш”, най-хубавия дворец в Европа и Букурещ.

В духа на тези туристически тенденции, според мненията на свръхмодерни самопровъзгласили се експерти и естети, центърът на Скопие също става интересна дестинация. Това е мястото, където е направено престъпление за 300 млн. евро, за поръчкова архитектура, наречена „Скопие 2014”. Според мненията на някои граждани, грозен кич, дисниленд, културно-историческа перверзия, която ще стане цел на подигравки от целия свят.

Или в Скопие, Република Македония с жертви и саможертви за, меко казано, неизвестни цели от военните и пораженията в мирно време, с честването на убийци и терористи, с идентификация с хунзите, античните македонски царе, философи, епископи, с изграждането на триумфални арки, където всички релефи са кражба, историческа измама – според милите ни съседи и дестабилизират възстановената историческа памет. Или нещо подобно или някой Каспар Хаузер от дивото (така поне мислел д-р Франкещайн) можеш да му имплантираш „идентичност” като кръпка от диво месо, кожи и конци (пачуърк от Александър, църква, фонтана, ЈВС реклама, Самуил, Даме Груев, лъвове от гипс, клипчета, арматура, цимент, квадратура) ето това са референтите мнения и информации за собствения „отвращаващ град”, които упорито се предлагат на идващите чужденци.

Отговорността за направеното за бъдещите поколения носим всички ние и никой не трябва да бъде амнистиран от отговорност. Вината трябва да се прати на истинския адрес, а това не е Асоциацията на архитектите на Македония. Тези, които обвиняват само архитектите, трябва да погледнат около себе си. По някакъв начин това трябваше да се случи. Съществува обществена и морална криза в образование, наука, изкуство, здравеопазване, спорт. Архитектурата не може да бъде различна от времето, в което живеем – допълва се „страшната мозайка” за Скопие и с мнението на група компетентни суети.

Това е най-първата, най-ударна картина, такова е нашето отражение в огледалото, това е и е такава препоръката за да се дойде и да се посети това „страшило, кич, исторически пачуърк, грозното Скопие”. Постоянно разгласявано в света, в социалните мрежи, неправителствени контакти, представяния, нещо почти като Дракула.

Да, но през изминалите пет години Скопие е на първо място по броя на чуждестранни туристи в страната. Според данните от Държавния статистически институт в Македония миналата година са дошли 351 359 чужденци, а почти половината от тях – 134 217 са посетили столицата.

С обслужени 88 922 пътници миналия месец и увеличаване от 37,6% в сравнение с октомври миналата година, скопското летище отбеляза най-големия месечен ръст през изминалите няколко години. Както съобщи, ТАВ броят на въздухоплавателни операции са увеличени за 15,1%, с общо 983 пристигащи и заминаващи полети.

Всъщност броят на чуждестранни туристи в Скопие се увеличава всяка година. През 2008 г. са били 113 963 души, през 2011 – 125 407. Най-чести гости са регистрирани от Турция (50 406), Гърция (43 976), Сърбия (36 530), Холандия (27 121), след това са от България (19 815), Хърватия (13 939), Албания (13 412), Словения (13 152), Германия (11 306). Няколко хиляди туристи са регистрирани от Австрия, Босна и Херцеговина, Италия, Руъмъния и други европейски страни.

„Въпросът за етичността на психологически „деструктивни турове” е въпрос за експертите, но факт е, че на подобни пътувания те, а и бройните туристи, най-вероятно доброволно се съгласяваме да бъдем разтревожени с илюзия и естетични средства. На „трилър” пътешествие, каквото предлагат агенциите, несъзнателно съкращаваме дистанцията към митологията, откриваме и запознаваме „по-различна история”, при което несъзнателно се превръщаме в част от сублимирания потенциал на свръхреалността.

Точно поради това описание, давам един „лайк” от мен за проекта „Скопие 2014”. Бъдещите поколения, убеден съм, ще бъдат горди и благодарни на това рядко благородно строително усилие.

 
 
Коментарите са изключени за „Скопие 2014” като тур на Замъка на Дракула