Окосмяването по лицето при хората е полово диморфна характеристика, т.е. при мъжете е по-силно изразено, отколкото при жените. Но замисляли ли сте се някога каква изобщо е целта му за нас като вид?
Като се има предвид, че хората, както и другите примати, са социални същества, които действат в различни по големина групи с многостепенна социална организация, има основателни аргументи, че брадата може да сигнализира статута на мъжете в тази йерархия, както и да помага да се привличат дамите. Този аргумент предполага, че мъжете умишлено управляват количеството и формата на окосмяването по лицето си, за да получат най-добри рерзултати.
Но този вид поддържане е свързано с разходи – както финансови (козметичната индустрия за мъже продължава да се разраства), така и по отношение на времето и усилията. И така, кои са психологическите фактори, които мотивират мъжете да отглеждат и поддържат брадата си?
Това е въпросът, който вълнува изследователите от Университета на Силезия в Полша и Университета на Падова в Италия.
„Проведените досега проучвания показват, че хората придават различни характеристики, свързани с основни социални мотиви, на мъжете с различни видове лицево окосмяване“, пише екипът в своето проучване.
„Въпреки това изследванията на мъжете с бради дават разнопосочни резултати и има нужда от повече изследвания по темата, които да помогнат за изясняването на тази неяснота.“
Например хората възприемат брадатите като по-здрави и като по-добри бойци, което вероятно подчертава мотиви, свързани с избягване на болести и самозащита. Те също така се смятат за по-надеждни и приятелски настроени, което би могло да съответства на кооперативни социални интереси. Но те могат да бъдат възприемани и като по-агресивни и доминиращи, което може да подсказва за мотиви, свързани с търсенето на статус.
Освен това изследванията показват, че хората ги смятат за по-способни да станат бащи, което показва потенциални мотиви за грижа за семейството.
„Предположихме, че стремежът на мъжете да реализират основни социални мотиви може да се прояви чрез повишен интерес към подобряване окосмяването по лицето“, обяснява екипът. „Съответно прогнозирахме положителни корелации между мотивацията за подсилване на окосмяването по лицето и ориентацията към такива фундаментални социални мотиви като самозащита, търсене на социален статус, търсене на партньорка и грижа за семейството, свързана с децата.“
За да проучи предположенията си, екипът изследва 414 мъже на възраст между 18 и 40 години, които предоставя информация за окосмяването по лицето си и попълват въпросници, които измерват четири фактора: мотивацията им за това окосмяване, фундаменталните социални мотиви, стреса, свързан с ролята на пола, и вътрешнополовата конкуренция (между други мъже).
Мотивацията за подсилване на окосмяването беше измерена чрез въпроси относно готовността им да използват професионални услуги за брада и окосмяване на лицето, да купуват продукти за грижа за окосмяването на лицето и да отделят време за подстригване и оформяне на окосмяването на лицето. За да се оценят основните социални мотиви на участниците, те бяха помолени да оценят важността на неща като самозащита, избягване на болести, принадлежност към група, принадлежност към приятели, мотиви за търсене на статус, търсене на партньор и т.н.
Нивата на стрес, свързан с ролята на пола, са измерени чрез Скалата за стрес, свързан с мъжката роля (след като тя е преведена на полски език за участниците). Скалата се състои от пет подскали, които описват ситуации, свързани с физическа неадекватност (с твърдения като „Не мога да си намеря сексуален партньор“), подчинение на жените („Да си с жена, която е по-успешна от теб), интелектуална непълноценност („Да работиш с хора, които изглеждат по-амбициозни от теб“) и неуспех в сексуалното представяне („Да не можеш да задоволиш партньора си“). Участниците са помолени да оценят колко стресиращи биха били за тях тези ситуации.
И накрая, интрасексуалната конкуренция е измерена с помощта на преведена версия на Скалата за интрасексуална конкуренция, която изследваше нивата на завист („Не мога да понасям, когато срещна друг мъж, който е по-привлекателен от мен“), ревност („Търся негативни характеристики в мъжете, които са успешни“) и превъзходство („Винаги искам да побеждавам другите мъже/жени“) на участниците.
Като цяло екипът установява, че мъжете с по-силно окосмяване на лицето са по-склонни да ценят дългосрочните връзки и са по-заинтересовани да се грижат за семейството си от тези с по-слабо окосмяване на лицето.
„Предишни открития показват, че наблюдателите са склонни да възприемат брадатите като мъже s повече родителски умения“, обясняват от екипа. „Следователно наличието на повече лицево окосмяване може да се използва от мъжете, за да информират другите хора, че социалните им мотиви се изместват от пазара на чифтосване към дългосрочни романтични отношения и семейство.“
„Освен това установихме, че сред гладко избръснатите мъже мотивът за търсене на партньорки е свързан с по-висока мотивация за подобряване на окосмяването по лицето, което допълнително подкрепя тази теза.“
Интересно е, че мъжете, които съобщават за по-голяма конкурентоспособност, не изглежда да показват повече окосмяване по лицето. В същото време стресът, свързан с половите роли, не е бил по-висок сред мъжете с повече лицево окосмяване – следователно отглеждането на брада не е опит за компенсиране на други области, свързани с мъжествеността.
„Смесицата от мотиви, която подсилват желанието за окосмяването по лицето, предполага, че мъжете с такова искат да се представят като ценни и надеждни съюзници и приятели“, заключават авторите.
Проучването обаче не е лишено от своите ограничения. Според учените в бъдещата работа може да се обърне повече внимание на разнообразието от различни видове лицево окосмяване и на начина, по който мъжете го оформят. Проучването също така разчита на мерки за самоотчитане, което означава, че е възможно респондентите да декларират по-скоро съзнателните си убеждения, отколкото действителната си мотивация.
Въпреки това проучването е първото, което изследва мотивацията за подсилване на лицевото окосмяване при мъжете, и дава нов поглед върху причините, поради които брадата остава на мода и днес.