На 28 септември 1994 г. в тъмните и бурни води на Балтийско море се разиграва една от най-големите морски трагедии в съвременната европейска история. Фериботът MS Estonia, пътуващ от Талин (Естония) към Стокхолм (Швеция), потъва внезапно и отнема живота на 852 души. Само 137 оцеляват. Катастрофата предизвиква шок в цяла Европа и води до значителни промени в морската безопасност. Но освен като инцидент с технически измерения, потъването на "Естония" остава и като дълбоко човешка трагедия, оставила следи в обществата от двете страни на Балтийско море.
MS Estonia е модерен пътнически ферибот, построен през 1980 година във Финландия, и често използван по популярния маршрут между Естония и Швеция. На злополучната вечер на 27 септември 1994 г., 989 души - пътници и екипаж - се качват на борда за рутинно пътуване. Времето обаче бързо се влошава. Вълните достигат височина до 6 метра, а вятърът духа с ураганна сила. В такива условия всеки дефект или слабост в конструкцията на кораба може да се превърне в смъртоносна заплаха.

Около 1 часа през нощта фериботът започва да се накланя. Според официалното разследване, предната врата (наричана визьор), която защитава гаражната палуба, се откъсва под напора на вълните. Това позволява огромни количества вода да нахлуят в носовата част на кораба. Фериботите от този тип имат особен конструктивен недостатък - отворената вътрешна палуба, където се намират автомобилите, не е разделена от водонепроницаеми прегради. Веднъж попаднала там, водата се разпределя неравномерно и води до бързо загубване на стабилността на кораба. В рамките на около час MS Estonia се обръща и потъва. За много от пътниците времето не стига дори да стигнат до спасителните лодки.

Официалната комисия, съставена от представители на Естония, Финландия и Швеция, заключава, че причината за трагедията е именно повредата във визьора и недостатъчната здравина на заключващите механизми. Въпреки това, през годините около инцидента възникват и множество алтернативни теории - някои предполагат експлозия, други - сблъсък с подводница. Тези хипотези остават недоказани, но продължават да поддържат общественото напрежение и интерес към темата. Особено в Естония, откъдето са близо половината от всички жертви, трагедията остава отворена рана и повод за национален траур.
След инцидента Европейският съюз и Международната морска организация предприемат редица стъпки за подобряване на морската безопасност. Въвеждат се по-строги изисквания за дизайна и укрепването на визьорите на фериботите. Освен това се подобрява системата за аварийна евакуация и се изисква провеждането на редовни учения за екипажа. В този смисъл, трагедията има и превантивна функция - тя се превръща в повратен момент, който променя правилата на играта в морската индустрия.
Но зад всички регулации и технически анализи стоят историите на хората. Мнозина от загиналите са семейства с деца, студенти, туристи и обикновени пътници, които просто са искали да стигнат от точка А до точка Б. Оцелелите разказват за ужаса в онези последни минути - за внезапната тъмнина, наклонения под, за ледено студената вода, за опитите да се намерят спасителни жилетки или лодки. Някои успяват да се задържат на повърхността в бурното море, докато не бъдат спасени от хеликоптери или други кораби. Но повечето просто изчезват под водата. Повечето тела така и не са открити.

Едно от най-оспорваните решения след трагедията е това на шведското правителство да не се предприема опит за изваждане на кораба или на телата от дъното. Мотивите са уважение към починалите и техническата невъзможност за безопасно провеждане на такава операция. Мястото на потъване е обявено за морско гробище и е забранено за гмуркане. Това решение обаче предизвиква критики и недоверие, особено от страна на близките на жертвите.

Днес, три десетилетия след трагедията, потъването на MS Estonia остава важна тема в общественото съзнание на Балтийските страни. Мемориали в Талин и Стокхолм напомнят за онези, които не са се върнали. Всяка година на 28 септември хората се събират, за да положат цветя и да запалят свещи. А за оцелелите и семействата на загиналите това не е просто трагедия от миналото, а лична история, която продължава да живее.
Историята на MS Estonia ни учи, че дори и най-модерните технологии и рутинните пътувания могат да се окажат уязвими пред силата на природата и човешките грешки. Но също така ни показва как след болката и загубата идват промени, осъзнаване и стремеж за по-добро. Защото всяка жертва заслужава не само памет, но и действия, които да предотвратят бъдещи трагедии. И в това има надежда.