Изпълнителният директор на Qatar airways обвини западните страни в спъване на дейността на определени превозвачи чрез отказване на съгласия за „Открито небе“.
Говорейки по време срещата Capa Acte Global в Амстердам, главният изпълнителен директор на Qatar Airways, Акбар Ал Бакер, заяви, че страните по света отстъпват от философията на „Открито небе“. Той добави, че някои компании са били засегнати по силно от други, в зависимост от това къде се намира главната им база.
Ал Бакер допълни: „По мое мнение, съществува огромна протекционистка тенденция, която се появава не само в САЩ. Същото се случва и в много други страни, Европа е втория пример. Аз нямам проблем когато става въпрос за справедливост и равни шансове за всички, но това, което ме притеснява е, че когато се насочвате към превозвачите от Персийския залив, държавите от Югоизточна Азия и Турция за този вид преговори, това доказва, че същност се обръщате към хора като мен и Тони [Фернандес, изпълнителен директор на Air Asia].
Той добави още, че страните, които все още се намират в преговори по „Открито небе“ с авиопревозвачите, получават големи ползи в резултат.
Ал Бакер каза: „Страните, които всъщност са отворени към нас, осъзнават, че авиацията играе важна роля и в момента те виждат туризма като една от най-големите движещи сили в икономическото развитие и създаването на работни места, което е много важно“.
Въпреки това, той призна, че и двете страни, които взимат участие в преговорите по либерализация, трябва да бъдат по-открити и компании като Qatar Airways трябва да бъдат по-ясни в аргументите си, като се имат предвид скорошните и настоящите диспути.
Той каза: „Ние сме обвинявани, че сме силно субсидирани от правителствата, създавайки изкуствена конкуренция. Но всичко това ще изчезне, когато хората осъзнаят какво всъщност правим и какво превозвачи, които вдигат шум около нас сега, са правили преди години.“
Вместо това, Ал Бакер каза, че авиокомпаниите трябва да се научат да си сътрудничат по-добре и даде за пример успехите, постигнати от Qantas и Emirates, както и връзката на Qatar Airways с IAG.
„Ние можем да си бъдем взаимно полезни. Аз съм наистина отворен и чувствам, че сътрудничеството ще ни помогне взаимно като ще можем да обменяме пътници едни с други. Ще използвам тази трибуна, за да се уверя, че всички авиокомпании знаят, че не е добра идея да си губят времето, докато се опитват да избегнат сътрудничество.“