Московски: През 2014 г. не загубихме средства по ОП "Транспорт"

ivailo-moskovski

През 2014 г. не загубихме средства по ОП "Транспорт", макар че преживяхме критичен момент, но благодарение на метрото запазихме темпото, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски на форум във връзка с изпълнението на ОП "Транспорт" за програмния период 2007-2013 г., както и изминалата 2014 г.

Договорен е целият наличен ресурс по програмата, разплатени са на бенефициенти повече от 1.5 млрд. евро, което представлява 72-73% от всички средства. Повече от 1.1 млрд. евро вече са възстановени към националния бюджет от Брюксел, обобщи министърът в обръщението си.

Опитах се да направя сравнителен анализ по критерия километри, колкото има всяка една от европейските държави, разпределени пропорционално към субсидиите и капиталовите трансфери при финансирането на железниците и се оказа, че България е на последно место в ЕС, заяви Московски пред журналисти. И неприятното е, че дори държава като Сърбия, която не е член на ЕС и има с 1000 км по-малко от нас железопътна мрежа, отпуска с 40 млн. лв. повече за жп транспорт, уточни той. Министър Московски смята, че в момента, в който железницата стане приоритет на националната политика и по друг начин се отнасяме с инвестициите в този сектор, тогава ще разчитаме, че бихме получили на средно ниво европейска жп мрежа. Иначе не е възможно с финансирането, което имаме в момента да се постигнат прилични резултати. Не е съизмеримо да се сравняваме с Австрия, но разликата с нея е ужасяваща за нас: у нас инвестициите в жп транспорт са около 240 млн. лв. на година, а в Австрия, с почти същата по обем и капацитет мрежа, разликата е само 100 км., средствата, са 6.8 млрд.лв. годишно. Единствено не съм анализирал по този показател за Албания, но няма да се учудя, ако се окаже, че и в тази държава се дават повече пари за железниците, отколкото в България, коментира министърът. Ние абсолютно сме на последното место. По-скоро съм се опитал да правя сравнителен анализ с държави долу-горе на нашето ниво Чехия, Унгария, Словакия, Словения, Хърватия. Всички те инвестират в пъти повече в железниците, отколкото ние.

Искрено се надявам при този консенсус, който се постигна в транспортната комисия в НС миналата седмица по препоръките, той да продължи, да бъде устойчив, смята Московски. И в рамките на следващите месеци, когато подготвим стратегията с инвестиционна програма, да бъде по същия начин подкрепена в парламента. Трябва да имаме основа на съгласие поне в следващите 7-8 г. за водене на такава политика, тогава може и по друг начин да изглежда картината на жп транспорта. Но при сегашните финансови параметри в БДЖ и НКЖИ не може да се очаква да се постигне устойчивост дори и на средноевропейско ниво, посочи министърът. Рискови са проектите по ОП "Транспорт", които са с година закъснение, причините са две - забавяне заради разделяне на Министерството на регионалното развитие в предния кабинет, когато 8-9 месеца не са издавани строителни разрешителни и промяната в закона за отчужденията, което е вързало ръцете на бенефициентите. Смятам, че проектите се изпълняват добре, въпросът е да се ускори работата, посочи министърът пред медиите.

Ще направим всичко възможно да не допуснем загуба на средства по ОП "Транспорт" и през 2015 г., което означава, че трябва да се усвоят около 600 млн. евро - голямо предизвикателство за нас, подчерта министър Московски пред форума. Зад тези цифри стои много работа, каза той. По програмата финансираме общо 22 инвестиционни проекта като 7 от тях са завършени. Вече са изградени и рехабилитирани над 250 км жп линии, повече от 150 км магистрали са пуснати в експлоатация. В момента се изпълняват 15 големи проекта, сред които рехабилитацията на жп линията "Септември-Бургас", "Септември-Пловдив-Бургас", АМ" Струма", АМ "Марица" и столичното метро, отчете министърът. Те са с национално значение и ще направя всичко възможно те да бъдат довършени в срок. Министърът отчете и конкретните резултати по програмата за 2014 г.

Ако успеем да получим допълнителната една година ще е най-добре за всички, ако не стане, ще се концентрираме да свършим работа в сегашните срокове, заключи Ивайло Московски по време на встъпителното си изявление.

Усвояването на средства по ОП "Транспорт" е най-големият й успех, потвърди на форума Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" към Министерството на транспорта", която направи подробна презентация по темата. /БГНЕС

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни

  • Живот
  • Московски: През 2014 г. не загубихме средства по ОП "Транспорт"