До края на 2016 година София ще бъде опасана с 100 км трасета, което пък, според сметките на общината ще направи възможно пресичането на града за има-няма 30 мин с колело. Предвид сегашното положение на велоалеите в нашия град, това е едновременно много добра и изключително притеснително новина. Първото е, защото в крайна сметка всеки, който ходи до работата си или предпочита да пътува с колело през лятото, вече ще може спокойно да го направи без да се притеснява за живота си. (Буквално.) Притеснително е, поради факта, че трафикът, улиците и изобщо структурата на София трудно позволява направата на нещо толкова голямо, което все пак да стига до важните точки в града, до които не е удобно да се ходи с кола – каквито са центъра и кварталите и точките, които го заобикалят.
Според плана на общината през тази година ще започне изграждането на около 60 км велоалеи. Това обещава зам.-кметът по транспорт в столицата Любомир Христов. Сред предвидените трасета за колоездачи са тези по булевардите „Ботевградско шосе”, „Тодор Александров”, „Никола Мушанов”. В центъра на града също ще се правят отделни отсечки, една от тях ще е по бул. „Дондуков”. След като приключи ремонтът на парка пред НДК, ще се обособи нова велоалея, която ще се свърже с друга по бул. „Патриарх Евтимий”, която ще стига до едноименния паметник. Алея за колелета ще има и по бул. „Скобелев” до Петте кьошета.
Целта на програмата е да накара повече софиянци да се откажат от колите си и да се качат на велосипеди, с които да се придвижват из града. Искам удобно да припомня на общината, че такива хора има много, но голяма част от тях живея или работят в близост до центъра на София. Крайните квартали, каквито са Надежда, Люлин, Младост, Белите Брези, Красна поляна и прочие, хората нямат възможност да стигнат с колела до централната част на града, без да се качат на градски транспорт или да минат през натоварени части на града. Което пък прави изчислението на общината, че човек, който кара колело, а не кола, ще спести по 19 лв. на ден леко преувеличено.
Софиянецът трудно ще се откаже от колата си, но утопията, че тук ще може спокойно да се кара колело из града е наистина приятна. Все още чакаме утопията с пълна метролиния, така че сме се научили да чакаме. София има нужда от по-малко коли, повече паркинги, метро линии, велоалеи и толерантни хора на пътя – независимо как го използват – пеша, с кола или с колело.
Освен това в същата тази програма е предвидена и частта с паркирането. От голяма българска компания за производство на велосипеди са обещали да осигурят паркиране за 240 велосипеда. От общината се очаква да посочи подходящите места за поставяне на специализираните стойки за паркиране.Такива стойки ще бъдат поставени и в Пловдив, където до края на тази година трябва да бъдат изградени 48 км велоалеи с финансиране от европейски програми. Програмата за разширяване на веломрежата цели удобно и безопасно да се свържат отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт. Според плана на общината ще изграждат три вида трасета за велосипедисти. Основните ще са транзитни. Те осигуряват бърза и директна връзка на отдалечените райони в града с центъра или един с друг.
2016 година не е далече и сигурни сме, всички велосипедисти вече се радват. Надеждата е, че когато велоалеите се случат, те ще бъдат много повече.