Тайнственото изчезване на Полет 19

Тайнственото изчезване на Полет 19
Снимка: Getty Images

Съставен от пет торпедоносци Grumman TBM Avenger, Полет 19 включвал самолети, доказали се като решаващи в битките срещу японски военноморски сили в Атлантическия океан през Втората световна война. Тези самолети имат обсег от около 1600 км и са пилотирани от тричленни екипажи, с изключение на един, в който има само двама души. 

На 5 декември 1945 г. полетът излита от американската военноморска база във Форт Лодърдейл, Флорида, за рутинна навигационна тренировъчна мисия. Това е 19-ият такъв полет за деня - оттам и името "Полет 19". Самолетите са заредени с достатъчно гориво за около 4 часа и се очаква да се върнат преди залез.

Снимка: iStock

Въпреки това, и петте самолета изчезват безследно - случай, който пленява общественото въображение и обърква експертите в продължение на десетилетия. Често е посочван като една от първите истории, разкаващи за легендата за Бермудския триъгълник. Но какво всъщност се е случило?

Само 30 минути след началото на мисията, нейният водач, 28-годишният лейтенант Чарлз С. Тейлър, който е опитен пилот с над 2000 летателни часа, от които над 600 с Avengers, съобщава, че компасът му не работи правилно. Той смята, че са поели към напълно грешна посока.

Времето става все по-лошо, а по записите се установява, че един от пилотите казва: "Не знам къде се намираме. Явно се изгубихме след последния завой."

Вместо да насочи самолетите обратно на запад към сушата, лейтенант Тейлър се дезориентира и нарежда на Полет 19 да поеме още по-навътре в морето - в североизточна посока. След като са във въздуха вече 4 часа и горивото свършва, Тейлър казва: "Всички самолети, сближете се. Ще се наложи да приводним, ако не стигнем до суша... Когато първият самолет падне под 38 литра гориво, всички се спускаме заедно."

Въпреки усилията на контролния център да даде насоки, Тейлър и екипажът му продължават да летят в грешна посока. Радиовръзката постепенно изчезва и Полет 19 окончателно изчезва от радарите.

Изчезването им дава началото на една от най-мащабните въздушно-морски спасителни операции в историята.

Въпреки че Военноморските сили претърсват над 776 996 квадратни километра водна площ, нито един следа от Полет 19 не е открита. Причината за изчезването е записана като "неизвестна", с което започва и поредната легенда за Бермудския триъгълник.

Бермудският триъгълник е западна зона от Северния Атлантически океан, която се простира между Флорида, Бермудските острови и Пуерто Рико. През последните 200 години около 20 самолета и 50 кораба са изчезнали там безследно.

Снимка: iStock

Необичайни отклонения на компаси в района се съобщават от векове. Историте се разпространяват дотолкова, че някои започват силно да вярват, че в региона действат мистични сили. През 1492 г. Христофор Колумб описва странни показания на компаса по пътя си към Новия свят, а през 1928 г. компасът на борда на самолета Spirit of St. Louis се върти неконтролируемо, когато Чарлз Линдберг се опитал да лети от Куба към Флорида.

През 1952 г. списание Fate публикува статия със заглавие "Морска мистерия на нашия праг", в която за пръв път е описана триъгълната зона. Името "Бермудски триъгълник" обаче в въведено чак през август 1964 г. от Винсънт Гадис в статия за списание Argosy, посветена на изчезването на Полет 19.

Въпреки многобройните изчезвания на кораби и самолети в района, няма научни доказателства за съществуването на свръхестествени или извънземни сили - по-вероятно е тези инциденти да се дължат на човешка грешка, пиратство или природни феномени като бури и гигантски вълни.

Районът е едно от двете места на Земята, където магнитният и географският север съвпадат, което може да предизвика отклонения в компасите. Освен това там се намират някои от най-дълбоките подводни падини в света - евентуални останки от катастрофи биха могли да потънат на километри под морското равнище. Средната дълбочина на морското дъно е около 5791 метра, а на места Пуерториканската падина достига 8229 метра.

Океанското течение Гълфстрийм минава по западния край на триъгълника, като действа като 60-километрова подводна река, създаваща бурни течения и резки промени във времето. Непредсказуеми тропически бури и водни смерчове също могат да създадат опасни условия.

Американското правителство заявява, че Бермудският триъгълник не е официално признат като зона на повишена опасност за корабоплаване или авиация и не поддържа официална статистика за инцидентите там.

И до днес обаче няма ясно обяснение за случилото се с Полет 19, като една от популярните теории гласи, че самолетите се дезориентират и са изгубени заради свръхестествени сили в Бермудския триъгълник.

Друга, още по-екстравагантна теория предполага, че самолетите са отвлечени от НЛО - някои вярват, че извънземни същества са отговорни за изчезването на много кораби и самолети в района. 

Други обяснения включват гигантски морски чудовища, огромни калмари или дори "морски газове" - хипотеза, според която океанът изпуска огромни количества метан, което може да предизвика експлозии и потъване на кораби и самолети.

По-вероятна теория е, че самолетите се сблъскват с механична повреда или отказ на оборудването, довело до катастрофа. Въпреки това, нито един отломък не е открит, въпреки мащабните търсения на флота. Някои предполагат, че гъста мъгла е нарушила навигацията и приборите, но в радиоразговорите няма споменаване на мъгла.

По онова време глобалните системи за позициониране (GPS) не се употребяват, затова пилотите разчитат на компаси, време на полет и скорост за ориентация. И двата компаса на самолета на Тейлър очевидно не функционират правилно, а в записите няма указания, че е носи часовник - а над океана няма ориентири. Но какви са шансовете два компаса да се повредят едновременно?

Възможно е горивото на самолетите просто да са свършили. Природата, човешката грешка, технически дефекти или просто лош късмет - всичко това може да изиграе роля. Освен това, въпреки че Тейлър е опитен пилот, той има история на изгубване по време на полети - три пъти по време на Втората световна война, два пъти приводнява самолета си за спасяване. Той не познава добре района около Флорида и не предава командването на някой от обучаемите пилоти, както му било наредено, въпреки че очевидно се е изгубил.

Един от пилотите бил чут да казва по радиото: "По дяволите. Ако просто летяхме на запад, щяхме да се приберем."

Той бил прав, но Тейлър упорито отказва да го послуша. Все пак, разследващата комисия на флота заключва, че въпреки че Тейлър може да е объркал Бахамите с Флорида Кийс, не е открита ясна причина защо Полет 19 се дезориентира до такава степен.

Снимка: iStock

Avenger бил здрав самолет - ако Полет 19 наистина следва плана на Тейлър да се приводнят, когато първият самолет остане без гориво, то те вероятно се разбиват с висока скорост, а останките бързо потъват на дъното. Шансовете за оцеляване при кацане на вода са минимални, както и възможността да оцелеят в студената вода.

Доклад на военноморското разследване стига до заключението, че командирът на полета, лейтенант Тейлър, обърква малки острови край брега с Флорида Кийс, след като компасите му отказват, което довежда до това, че полетът се отклонява дълбоко в открито море. По-късно докладът е редактиран, като причината е записана като "неизвестна", за да се избегне официално обвинение срещу Тейлър за загубата на пет самолета и 14 души.

Предполага се, че самолетите накрая остават без гориво и се разбиват в океана, а евентуално оцелелите са оставени на милостта на бурните води и дълбокото море. И въпреки това, Полет 19 остава една от най-големите мистерии в историята на авиацията.

Истории Досиета

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни