Изгубени в рапа

| от LilScheme |

Всички рязко спряха да слушат чалга, рязко тръгнаха по рап дискотеки и черни партита и започнаха да мятат фалшиви долари вместо салфетки, докато припяват “Get this money”.

Ако не вярвате, вижте как Николета се клати в хип-хоп ритъм всяка сряда в столична дискотека; Азис фамилиарничи с Кейти Пери в Twitter; Алисия се вживява като дива от ранга на Бийонсе; 100 кила прави ремикс на Галена, оправдавайки се, че дяволът ги кара да правят това.

От чака-рака към чака-рапа

БГ-рапът тръгна стремително по стъпките на чалгата, настигна я и се сля с нея. Порочното зачатие се изроди до степен такава, че се появи на мегдана на протестите, представено от емигранта (вече) Мишо Шамара, който извади рап-политбаладата “Свобода”.

Пошли текстове и бийтове със съмнителен произход – българските рапъри произвеждат “хитове” на конвейер по формулата на Митко Инженера. Защото всички се кълнат в 2PAC и Biggie, обаче ако им платят като на Тони Стораро ще запеят друга песен.

Дори СЕМ не може да спре Криско и Мария Илиева да се „мятат”. Вместо това – получават награди, признание от националните телевизии и платформа, на която излагат творчеството си и себе си, в прекия и преносния смисъл.

Като прибавим към всичко това и ритъм, заимстван от румънското манеле и доминиканската бачата, резултатът е не просто фрапиращ, а фрустриращ.

Жив плод от съвкуплението очаквайте всеки момент – новото видео на рапър с прякор мерна единица за тежест и поп-фолк дива, гадже на някой. За „израждането” са се събрали най-добрите стилисти в България, за да ни „сразят” с новия си клип, в който ще си инжектират злато и платина венозно.

Текст и музика

След безумната комбинация от чака-рака микс, краден бийт и дрезгаво влачене идва лириката на новата рап-вълна – пред текстовете на БГ хип-хопа и бисерите от матурите бледнеят. Следва пример:

„Запознахме се вчера с тази хубавела,
номера не мина да остане по дантела,
удари ма циклона, удари ма хормона,
с 300 зора й взех само телефона …
Много хубава, много палава,
няма тя цена, дупе баклава.
Как така ме врътна, в първи клас ме върна,
феноменална, чисти и подрежда,
заедно със мене други мацки заглежда…
Алилуя, бейби”

Алелуя, Криско, добра баклава си спретнал, шапка ти сваляме. Разбира се, на вкус другар няма, обаче фактът, че новата „тава” на бившия чалга DJ е на първо място в класациите, е смущаващ. А той самият претендира да е професионален музикант от Националната академия „Проф. Панчо Владигеров”.

Плътно го следва най-новата рап-двойка – модната икона Донна и Dee Flow. Единственото забележително нещо в „хита” е американският акцент на рапъра, придобит по стечение на обстоятелствата, тъй като Dee живял някога в САЩ.

Сценичното поведение на Dee на моменти наподобява DJ Jivko Микса от „Пайнер”, чиято детска мечта е да бъде като Eminem. Заученото движение от американските видеоклипове Dee прокарва успешно в чалга-рап-дуета си с Мария Гущерова, докато тя мята гьобеци насред разпален огън.

Еволюцията на рапа в България ми напомня 90-те години, когато Глория, Тони Дачева и другите им набори безочливо ограбваха сръбските и гръцките си колеги. Очаквам скоро плакати в ТИР-овете на БГ-рапъри и наобиколили ги тийнейджърки в оскъдно облекло.

Всичко опира до лириката

Очевидно българските хип-хоп артисти са забравили основната характеристика на рапа – всичко опира до лириката, или иначе казано – текстът е важен. Години наред световноизвестните рапъри са изпъквали заради богатството на речта си и набора от думи, който използват при писането на текстовете си. Оттам се полагат неимоверни усилия за техниката на рапиране, стила и най-накрая видеоклиповете.

Едно изследване на програмиста от Ню Йорк Мат Даниелс преди година доказа, че американските рапъри имат по-богат речников запас от Уилям Шекспир, за който се твърди, че е знаел над 100 000 уникални думи.

В топ 10 са Canibus, CunninLyguists, RZA, Wu-Tang Clan (които фигурират в изследването и като група, но и като отделни изпълнители), Roots, Ghostface Killah, Killah Priest. Сред жените класацията води Lil Kim, Nicki Minaj и Missy Elliott. Някои от по-известните рапъри, като Biggie, Jay Z, Nelly, 2Pac, Snoop Dogg, Drake и Кендрик Ламар не разполагали с достатъчен набор от думи, за да влязат в класацията му.

И докато в Индия с рап и рими заявяват позиция срещу насилието на жени, в България рап няма, рими хич, но пък рапъри, пеещи чалга – бол. (По същото време у нас 100 кила прави патриотична рап песен…)

В България лесно се става известен.

Има си и формула – пускаш няколко еднакви песни с възможно най-просташкия текст, правиш още по-скандален клип (може и с чалга певица или с участието на стриптизьорка), участваш в риалити (каквото и да е), хващаш си гадже и правите порно клип или те хващат пиян и надрусан и после псуваш ченгетата (в песен, разбира се!), след това вървиш като звезда, държиш се като звезда, вярваш, че си звезда (дори отчаяно); не плащаш никъде, защото си звезда; пускаш подобни песни, защото си звезда (и имаш право на творческа криза). И принуждаваш аудиторията да те слуша – ако не, да го…

 
 
Коментарите са изключени за Изгубени в рапа