„А аз просто искам с помощта на музиката да направя света малко по-добър.“ са думите на Боб Марли, а неговата мисия, поне до известна степен, успя да се окичи с успех. Поне в това искаме да вярваме. За жалост, както се случва във всяко едно измерение, когато парите започнат да се намесят в една сфера, изкуството променя своя облик. Не може да не сте го забелязали, след като дори учените от Испанския университет са на мнение, че с всяка следваща година, изпълнителите просто свалят летвата, а основните и най-големи текстописци и композитори са точно двама души в целия свят – нито повече, нито по-малко.
А това е особено странно – качеството пада, но количеството се увеличава. Интересен факт е, че през 60-те и 70-те години на миналия век, меломаните стават свидетели на един особен прецедент – музикалната индустрия се подобрява, а с нея и техниката, начина по който слушаме музика и сякаш всички печелят. В началото на седмицата, технологичният свят официално обяви, че светът се е разделил с датчанина Лу Отенс. Подозираме, че мнозина го чуват за първи път, макар и неговият принос за музиката и до днес продължава да генерира внимание, а той самият се описва като малко дете, което е имало разрешение от Philips да се забавлява с колегите си и да работи върху създаването на нещо уникално.
Какво е създал той, бихте попитали? Лу е аудио инженер, който получава една много сериозна и основна задача – да проектира носител на музика, който може да е малък и компактен, но да нe лишава аудиторията от познатото качество, което потребителите са търсили. Неговото решение е да използва същата лента, която сме виждали в ролковите касетофони, но със значително по-малки размери – по-точно джобни – така се ражда аудио касетата, която познаваме до болка. Малко след Втората Световна война, технологията прави една интересна грешка и премахва старите лампови усилватели, заменяйки ги с транзистори.
На същия етап се правят и нови опити за пускането на RCA касетата, която обаче не успява да блесне особено пред публиката, поне докато не се намесва Лу. През 60-те години на миналия век, Philips започва разработката и на Радио изложението в Берлин показва първата аудио касета с две дупки за зареждане. Размерът на аудио касетата е впечатляващ, а за да бъде използваем, компанията предоставя и своя първи касетофон – Philips Typ EL 3300. Появяват се и други модели и през 1966 г. се продават близо 250 000 касетофона в САЩ. Следващата стъпка е в играта да се включат Япония. 85 производителя започват работа и до края на 1968 г. вече са продали близо 2.4 милиона продукта, като до края на 60-те години бизнесът с аудио касети ще се оценява на приблизителната сума от 150 милиона долара, а в началото на 70-те години, този продукт вече е покорил света, променяйки завинаги аудио индустрията. Не си мислете, че войната е приключила, през следващите години французите ще се борят с компании като Telefunken и Grundig, а междувременно Япония още не взема никаква страна и произвежда всеки един стандарт на аудио касетата.
Най-накрая французите се насочват към Япония и са готови да предложат своята аудио касета, като няма да искат и една стотинка за лицензирането на технологията. Точно тук се намесва и Sony, следователно в началото на 70-те години, те пускат добре известната 8-пистова аудио касета, звукът се променя значително, а новата възможност – да се презаписва една касета отново и отново – скоро става най-доброто решение пред плочите.
Още през 1964 г. в Хановер започва продажбата на празни аудио касети, очакващи да бъдат записани отново и отново, като това спокойно може да се смята за зората на музикалното пиратство, защото сме сигурни, че мнозина са разменяли касетки, презаписвали са ги, при това отново и отново, а да не говорим колко човека са дебнали радиото, за включването на любимата песен. Точно така, в миналото, механиката на пиратството изискваше бързи рефлекси и много внимание. През 1971 г. Advent Corporation представя своя първи Model 201 касетен дек, лицензиран с Dolby type B за премахването на фоновия шум, а благодарение на лентата от хромен оксид, музиката започва да звучи не само красиво, но и впечатляващо, при това за мнозина.
Това далеч не е всичко. През 1979 г. след като Sony получават благословията на Philips и обещават, че ще работят само с тях и техният продукт, на пазара излиза популярния Walkman. Сега е моментът да си помислите колко време точно сте искали този музикален атрибут и колко ценен беше за всеки един човек. Удоволствието и свободата да носите любимата музика навсякъде и с помощта на две батерии да се насладите на любимата музика, дава една невиждана свобода до този момент. Едно цяло десетилетие този продукт ще властва на пазара, докато в началото на 90-те не се показва и разкрива прословутия портативен CD плейър, а още 10 години по-късно ще се появят и MP3-ките. Но за периода от 1985 до 1992 г. индустрията на аудио касетите завладя света и според някои дизайнери, парите са толкова много, че всеки може да се опита да подобри или да направи технологията още малко по-привлекателна.
Според легендата, през 2005 г. аудио касетите остават изключително популярни и предпочитани. А в цялата картина трябва да знаем, че Лу Отенс не просто се е забавлявал, но с времето се е наслаждавал на своето творение, както той самият си признава. Самият той никога не желае да се смята за основния отговорник за избухването на музикалната индустрия, при това в такива мащаби. Често се шегува, че е можел да работи с млади хора, да се среща с производителите и най-вече с музикантите за да им обясни какво точно ще представлява новия продукт. В лабораторията на Philips в Айндховен, той е можел да използва целия ресурс на компанията и заедно с екип от около 40 души, започва работата на върху създаването на първите касетни декове. Всичко започва през 1958 г. с пускането на EL 3585 – компактен портативен плеяр, който до края на годината се изкупува от магазините, а тоталната сума е 1 милион продадени бройки. Това веднага им показва, че пазарът има нужда от точно това.
Същата година се появява и RCA с предложение да се създаде световен стандарт за „бързо зареждаща се касета“. На нея могат да се запише звук около 1 час общо. Philips са готови да се съгласят, когато взимат продукта и осъзнават, че има някои проблеми. Превъртането може да повреди механиката и да блокира, а що се отнася до консумацията на електричество, тя става доста непосилна за портативен плейър – ще бъдат необходими много батерии, а точно това е една особена стъпка назад.
Малко след това идва ново предложение от д-р Питър Голдмарк, който предоставя касета само с една ролка. При тестовете става ясно, че се стига до много по-сериозни затруднения и по всичко личи, че американците решават един проблем и след това създават друг. Лу много добре осъзнава, че успехът трябва да дойде с повече продадени продукти, а те задължително трябва да са евтини, защото по време на разработките, грамофоните са достъпни, а пазарът на плочи отдавна е установил абсолютна хегемония в това отношение. И най-важното е, че портативните плейъри трябва да разполагат с по-ниска консумация на енергия.
До този момент, тези изисквания не са изпълнени от нито една компания, макар и да не говорим за ракетно инженерство, следващият милионер в този период ще е този, който дава точно това на света. Междувременно конкуренцията не е особено голяма, аудио касетите не са все още съвършени, а в Япония има много малко компании, които разработват подобна технология. С пристигането на първите RCA предложения, инженерите създават малък касетен дек, който на батерии може да работи около 20 минути, което не е лош резултат. Хората от рекламата обаче искат времето да е около 30 минути, за да сразят всяка една конкуренция, следователно започва работа в тази посока. Намалявайки размерите на аудио касетата и премахвайки излагането на самата лента на открито, инженерите успяват да постигнат революцията, освен това самата глава на касетофона се допира и започва да чете аналоговия сигнал.
Никой не се притеснява от износване, поради простата причина, че при превъртане, главата се връща в начална позиция – с други думи, проблемите са решени. Подозираме, че мнозина си спомнят какъв е звукът при спиране на аудио касета. Ако се чудите защо аудио касетата е точно с този размер, отговорът отново идва от дизайнерите. Те преценили, че джобът на дънково яке или задният джоб на дънките, трябва да събира поне една аудио касета, следователно бързо намерили и максималните размери. Първите аудио касети не са толкова Hi-Fi и това никога не е била целта, техният честотен спектър е между 80 Hz и 5kHz, повече от достатъчно, за да работи с повечето аудио тонколони, но в последствие дори тази технология се променя, има достатъчно хора, които с удоволствие биха могли да се възползват. Тази музикална революция, която Лу открива, винаги е била описвана по един и същи начин:
„Успешните продукти се създават от нормални хора, които следват своята интуиция, работят усилено, правят грешки и винаги са заедно като група приятели. Има редица ключови служители, които изиграха много важна роля в тази технология. Помня всеки един от тях и го уважавам като приятел.“
И знаете ли кое е най-забавното? Аудио касетите са предпочитани от всеки един почитател на по-качествени звук днес. През 2020 г. само във Великобритания се наблюдава огромен ръст и още през първите 6 месеца са закупени около 65 000 аудио касети. Музикалната индустрия продължава да изненадва, защото днес дори съвременни изпълнители като Lady Gaga, Dua Lipa и дори Ози Озборн пускат своите албуми на аудио касети.
Мнозина смятат, че това е техника, която се закупува като аксесоар, но нека не забравяме, че ако поискате да закупите качествен касетен дек, днес може да се наложи да инвестирате сумата за употребявана кола. Колкото по-напреднала да е технологията, аудио касетите продължават да държат едно особено впечатляващо качество и да доставят много специален и красив звук.
Снимки: Wikipedia