Собственоръчните велоалеи са възможни

| от |

Когато в Сан Франциско едно лято преди няколко години двама колоездачи са трагично убити от автомобил, група анонимни активисти, наричащи себе си San Francisco Transformation Agency, правят собственоръчни велосипедни алеи като ползват конуси. Обикновено подобни социални акции са временни – тяхната цел е повече да обърнат внимание на обществото за проблема, отколкото да решават самия проблем. Съответно по-късно конусите са махнати от общинските власти. Но когато наскоро същата група слага (нелегално) меки, къси, светлоотразителни колчета покрай парка Голдън гейт, общината просто ги прави прави легални.

San Francisco Transformation Agency или SFMTrA (което е игра на думи с общинската транспортна агенция на Сан Франциско, SFMTA) „е организация колектив от мъже и жени, посветени на това да направят улиците по-безопасни за колоездачите и пешеходците, при това възможно най-бързо“. Според организацията, членове й използват тактически урбанизъм, за да постигнат целите си, които включват:

  • Увеличение на безопасността за велосипедисти и пешеходци.
  • Внимание към районите на града, които са опасни за пешеходци и велосипедисти.
  • Оказване натиск върху SFMTA и държавните служители за изготвянето на проекти, бързи и съществени подобрения на безопасността на улицата.

Много от техните операции включват простия оранжев конус, които привличат визуално вниманието, но пък са лесни за премахване и повреждане. Ако ползват по-здрави предмети за разграничители като колчетата, общината има и по-голяма вероятност да ги остави.

„Като цяло нямаме друг избор освен да премахнем конусите и колчета, които са поставени без да мината по надлъжния ред“, пише от своя страна транспортната агенция в изявление, „защото те са в нарушение на наредбите за поставяне на обекти на пътното платно и могат да създадат проблеми с трафика бил той от пешеходци, автомобили или градски транспорт“. Но в този случай агенцията планира да инсталира официални безопасни колчета, а да остави временните на място им, докато процесът за преглед приключи.

В Ню Йорк примерът на SFMTrA е следван от може би малко по-неъзпитана, но и по-упорита група хора. Те направо изграждат цели велоалеи. Right of Way имат и повод – инцидент, в който шофьор на такси удря пешеходец.

 
 
Коментарите са изключени за Собственоръчните велоалеи са възможни