Бертолт Брехт е сред най-влиятелните драматурзи на ХХ век. Негови произведения са „Опера за три гроша” (1928), „Майка Кураж и нейните деца” (1941), „Добрият човек от Сечуан” (1943), „Удържимият възход на Артуро Хи” (1958).
Брехт е роден на 10 февруари в Аугсбург, Бавария, през 1898 г., и двете световни войни са силно застъпени като теми в творчеството му. Пише поезия като студент, докато изучава медицина в Мюнхен. След военна служба през Първата световна война изоставя медицината, за да се посвети изцяло на писането и театъра.
Членува в Независимата социалдемократическа пария и пише театрална критика за социалистически вестник между 1919 и 1921 г. Пиесите му за забранени в Германия през 30-те и през 1933 г, той се мести в Дания, после във Финландия. По-късно се мести в Санта Моника с надеждата да пробва в Холивуд, но САЩ го е преследван за „не-американски” идеи.
Въпреки че се разминава с обвинение в изповядване на комунистически идеологии, отива в Швейцария след процеса. Установява се в Източен Берлин през 1949 г. и основава театъра „Берлинер ансамбъл”. Един от театралните му похвати е „ефектът на отчуждението” – техника, която въвежда зрителя в случващото се на сцената, така че той да стане участник в действието, а не просто да наблюдава актьорите.
Ето няколко цитата, с които скромно отбелязваме днешния ден.
„Лекомисленият човек, незнаещ истината, се изразява абстрактно, високопарно и неточно.“
„Никой няма да пита какво е било времето, а защо са мълчали поетите му.“
„Изкуството не е огледало, което отразява света, а чукче, с което да му придадеш форма.“
„“Ние“ – това е повече, отколкото „аз“ и „ти“.“
„Най-важното е да се научат хората да мислят.“
„Интелигентността не е за да не правим никакви грешки, а за да ги разпознаем и поправим.“
„Не се страхувай толкова от смъртта, а от неадекватния живот.“
„Всички преследват щастието, без да знаят, че то им е по петите.“
„Понякога е по-важно да бъдеш човек, отколкото да имаш добър вкус.“
„Този, който се смее последен, още не е научил лошите новини.“
„Не очаквайте от театърът да задоволи предпочитанията на публиката, а очаквайте да я промени.“
„Бедността те прави тъжен, но и мъдър.“
„Този, който се бори, може да загуби. Този, който не се бори, вече е загубил.“
„Богатите в този свят може да нямат никакъв проблем да спомагат за мизерията, но не понасят да я гледат.“
„Любов е желанието да даваш, не да получаваш.“
„Грехът е новото, силното, изненадващото, странното. Театърът трябва да се интересува от греха, за да отидат младите в него.“
„Всички форми на изкуство работят в услуга на най-великата от тях: изкуството да живееш.“
„Реалността се променя, и за да можем да я отразим, трябва да променим формите на отразяване.“
„Човек е напълно умрял тогава, когато никой не мисли за него.“