Седем водещи теории за изчезването на Полет 370

| от |

Скот Майеровиц / Асошиейтед прес

Появиха се безброй теории за изчезването преди близо две седмици на Полет 370 на „Malaysia airlines“. Някои са правдоподобни, други – нелепи. За жалост няма ясен отговор, а семействата на 239-те пътници и екипажа – и останалата част от света – отчаяно го чакат. Дори най-логичните хипотези за това какво се е случило с „Боинга“-777 имат пробойни.

missing-flight-malaysia-airlines-boeing-777

Ето един преглед на някои от водещите, правдоподобни теории – и на техните слабости.

ЗЛОНАМЕРЕНИ ПИЛОТСКИ ДЕЙСТВИЯ

Разследващите проучват миналото на 53-годишния капитан Захари Ахмад Шах, който лети за „Малейжа еърлайнс“ от 1981 г., както и на втория пилот, 27-годишния Фарик Абдул Хамид, който
тъкмо бил започнал да пилотира „Боинг“-777. Захари си бил направил у дома собствен летателен транажор. Много любители на въздухоплаването си имат подобни устройства. Разследващите се
опитват да възстановят файлове, които са били изтрити от този трeнажор.

Защо да се подозират пилотите? Предавателят на самолета спира да изпраща данни за местонахождението си на авиодиспечерите и другите самолети в идеалния момент – предаването на самолета от малайзийското на виетнамското ръководство на въздушното движение. При последния радио контакт от самолета вторият пилот казал на малайзийските диспечери: „Добре, лека нощ“. С виетнамските така и не била осъществена връзка и предавателят спрял да работи. Самолетът внезапно сменя посоката и после продължава да лети още поне седем часа. Начинът, по който някои основни устройства за връзка и проследяване в кабината са изключени – по различно време – също поставя под подозрение пилотите.

Идеята пилоти да използват самолет, за да се самоубият и да извършат масово убийство звучи плашещо, тя е табу в тази индустрия, но се е случвало. За катастрофата със самолета на сингапурската компания „Silk air“ през 1997 г. и за тази с машина на „Egyptair“ през 1999 г. се смята, че са резултат от преднамерени действия на пилотите.

ОТВЛИЧАНЕ ОТ ТЕРОРИСТИ

Тази теория бе популярна в началото, след като се разбра, че двама иранци на борда – единият 18-годишен, другият 28 – са пътували с крадени паспорти. Разследващите не откриха нищо, свързващо някого от тях с терористични групировки; смята се, че са пътували с цел нелегална имиграция в Европа.

Откакто в САЩ бяха извършени терористичните атентати през 2001 г., вече е доста по-трудно за неупълномощено лице да влезе в пилотската кабина. Вратите на кабините бяха подсилени, бяха
въведени и правила, чрез които се прави така, че никой да не влезе, докато пилотът излиза. А и пътници, и екипажи показаха готовност да се изправят срещу всеки, който се опитва да превземе или повреди самолета. Може ли да е било позволено на някого да влезе в кабината?
Против правилата е, но се случва. През 2011 г. вторият пилот на Полет 370 и негов колега поканили две жени, които се качили на самолета да седнат в кабината за международен полет. По време на пътуването пилотите пушели и флиртували, каза този месец едната от жените. И все пак никоя заслужаваща доверие групировка не си е приписала изчезването, а разузнавателните служби казват, че не са засичали никакви разговори в терористични кръгове за самолета.

ВНЕЗАПНА КАТАСТРОФА

Експерти в областта на въздухоплаването първоначално заподозряха, че се е случило нещо внезапно и ужасяващо. Може би бомба на борда или някакъв вид повреда в двигателите или в конструкцията на самолета. Но ако е станало това, щяха да бъдат намерени отломки на мястото, на което предавателят е изключил. Освен това „Боинг“-777 имат само една катастрофа през 19-годишната си история – миналогодишната злополука с машина на „Asiana airlines“ в Сан Франциско. Ако е имало внезапно
разпадане, части от самолета щяха да могат да бъдат засечени с радар.

ПОЖАР

Пожар, причинен от повреда в електрическата инсталация или пък може би от опасен товар, може да е извадил от строя комуникационното оборудване и да не е позволил на членовете на екипажа и пътниците да повикат помощ. Някои хора допуснаха, че пилотите са били извадени от строя от дим. Възможно е, но стюардите и пътниците щяха да имат време да влязат в кабината и да поемат контрола над самолета.

ПОНИЖАВАНЕ НА НАЛЯГАНЕТО

Бавно или внезапно понижаване на налягането, причинило загуба на кислород, може да е убило всички на борда. Ако равнището на кислород е спаднало, едно шумно, автоматично предупреждение щеше да извести пилотите да си сложат кислородните маски и веднага да слязат под 3050 м, където има достатъчно кислород за дишане, без помощ. Ако налягането в самолета се е понижило и това е убило хората в него, както се случи със самолета на състезателя по голф Пейн Стюарт през 1999 г., това би обяснило мълчанието на екипажа и пътниците. Но в този случай експертите по въздухоплаване казват, че машината автоматично е поддържала курскъм Пекин и се е виждала на радара.

САМОЛЕТЪТ Е БИЛ СКРИТ

Възможно е някой да е приземил самолета на някое отдалечено летище и да го крие от света. Може би искат да държат пътниците като заложници, макар че никой не е поемал отговорност и не е искал откуп. Може би пък да е имало нещо ценно в товарното отделение – и това да е бил най-сложният обир в света. Може би терористи държат самолета и планират да го заредят с гориво и експлозиви, и да го използват като ракета в бъдеще. Всички тези сценарии имат пробойни. Някой много опитен пилот
трябва да приземи самолета на малко летище, което обикновено не приема боинги от типа 777. Може да е трябвало да кацат по тъмно, без да имат на разположение обичайната навигационна помощ. И освен това те трябва да са излъгали радарните системи на няколко страни, въпреки че някои допуснаха, че той е летял в сянката на друг самолет, което го е направило невидим за радарите.
И все пак е трудно да се изключи каквото и да било. На правителството в Тайланд му отне 10 дни, за да признае, че там са засекли нещо на радара, което може да е било Полет 370. Не е задължително правителствата да са готови да споделят всичката си информация, особено когато става дума за възможностите на военните им радари.
Но защо са му на някого всички тези проблеми, та да краде пътнически самолет? По-лесно се краде товарен.

СВАЛЕН Е ПОГРЕШКА

Случвало се е граждански самолети да бъдат сваляни погрешка от военните на дадена страна. През юли 1988 г. ракетният крайцер на военноморските сили на САЩ „Винсънс“ погрешка свали ирански
самолет, при което загинаха всичките 290 души на борда, пътници и екипаж. През септември 1983 г. самолет на „Korean air“ бе свален от руски изтребител. Няма доказателства, че Полет 370 е бил свален от някоя държава.

 
 
Коментарите са изключени за Седем водещи теории за изчезването на Полет 370