Много хора от авиационната индустрия си задават въпроса дали републиканската администрация на Тръмп ще е по-добронамерена към американската авиация от тази на Обама. Ето и техните желания.
Доналд Тръмп, хотелиер и бивш изпълнителен директор на авикомпанията Trump Shuttle, говореше доста на теми като емиграция, граници и свободна търговия по време на президентската си кампания. Но нищо не бе споменато относно авиационната индустрия, която носи милиарди на САЩ, а най-голямото оплакване в момента е, че този важен сегмент от американската икономика не е претърпял никакво развитие в последните години.
В избирането на Тръмп за президент авикомпаниите видяха възможност най-после да повдигнат няколко важни въпроса. Но все още е рано да се каже каква ще бъде ответната реакция на новата администрация Тръмп.
Според Сет Каплан, партньор в Airline Weekly, е трудно да се предскаже какво ще е отношението на новия президент относно индустрията, имайки предвид, че конкретни изказвания на Тръмп са били просто с цел да угодят на Републиканската партия.
Боб Ривкин, адвокат и бивш служител на Delta Airlines, също заяви, че не е ясно до колко авиацията ще е приоритет в това управление и че всичко зависи как тези теми ще бъдат поставени пред Конгреса.
Въпреки многото въпросителни, това са някои от въпросите, които индустрията в Америка подвига.
Въздушен контрол
Мнозинството от авикомпаниите в Америка, с изключение на Delta, изискват от Конгреса управлението на въздушния трафик да бъде отделено от Federal Aviation Administration (FAA) към ново “not-for-profit” предприятие по модел използван от Канада.
Според авикомпаниите, в които се включват Southwest и American Airlines Group, моментната структура и финансиране на FAA не предлага решение за постоянно увеличаващото се закъснение на полети. Според тях, ако управлението на въздушия трафик бъде отделено, това може да донесе до оптимизации и повече стабилност в сектора. До момента това предложение бе отхвърляно от Конгреса, но това може да се промени ако от Белия дом повдигнат въпроса.
Конкуренцията
Три от големите авиокомпании от Персийския залив, Emirates, Etihad и Qatar, имат сериозни намерения за навлизане на щатския вътрешен пазар. Както се прегполага, това никак не се одобрява от американските авиокомпании, както и от профсъюзите. От две години насам, те приканват Конгреса да започнат разговори с правителствата на тези компании със сериозното обвинение, че именно тези правителства субсидират с милиарди гореспоменатите авиокомпании.
Доналд Тръмп неколкократно нападна именно сделки, които ощетяват американците и американския бизнес, а щатските авиокомпании твърдят именно това.
Джил Зъкман, главен говорител на „Partnership for Open and Fair Skies”, съобщи, че те се силно се надяват на разговор с Тръмп и новата администрация именно на тема авиокомпаниите от Персийския залив и несправедливото им субсидиране от техните правителства.
Казусът „Куба“
Щатските авиокомпании започнаха полети до Куба, след 54 годишното ембарго, което беше наложено от САЩ. Въпреки това специалистите смятат, че възможностите за развитие остават малки и едва ли ще бъдат доходоносни в близко бъдеще. Очакванията към Тръмп са той да продължи да вдига забраните и по този начин да се стимулира пътуването между двете страни.
По-ниски такси и по-опростени правила
Като бивш изпълнителен директор на авиокомпания, Тръмп може да повлияе към по-леки правила и по-ниски такси към авиокомпаниите с цел стимулиране на бизнеса. Доналд Тръмп управляваше Trump Shuttle с полети между Ню Йорк, Бостън и Вашингтон, но след едва 2 години дейсността на авиокомпанията бе прекратена през 1992. Това бе вследствие на тогавашните високи цени на горивата, както и сравнително късите полети, които Trump Shuttle изпълняваше.
Все още обаче остава загадка дали личния опит на президента Тръмп ще окаже влияние върху индустрията.