Панамският канал на 100 години

| от |

Панамският канал отбелязва днес своя стогодишен юбилей. Съоръжението осигурява връзката между Тихия и Атлантическия океан. Според администрацията на канала, общият брой на корабите, преминали през него през този един век, е над милион. Панамският канал е обявен за едно от Седемте чудеса на модерния свят.

Първоначално замислен като световен търговски път, който да “спести” заобикалянето на Южна Америка покрай нос Хорн, съоръжението се оказва стратегическо за експанзията на Съединените щати в Латинска Америка.
Панамският канал се смята за символ на инженерното дело на 20-и век и път за 5 процента от световната търговия по море.

Проектът е по инициатива на френския дипломат Фердинанд дьо Лесепс. Докато заема позицията на генерален консул на Париж в Кайро, той прозира изгодата от построяването на подобен канал. Такова дело обаче изисква огромен капитал, с какъвто той не разполага. Лесепс се завръща в родината си и основава компания, чиято единствена цел е реализирането на идеята му.

Дипломатът-предприемач се обръща директно към видни френски политици и индустриалци, на които предлага да инвестират в начинанието. Лесепс успява да убеди и правителството на Обществения морал, че Панамският канал би бил от геостратегическо значение за Франция. Към този момент морската търговия на страната е силно зависима от Германската империя, която контролира придвижването на кораби през Атлантика.
След като Париж отпуска поисканата от Лесепс държавна субсидия, през 1881 започва и самият строеж. Десетилетие по-късно става ясно, че предприемчивият дипломат е завишил значително предвижданите суми, необходими за завършване на проекта и е организирал публична подписка за набиране на още средства. Това довежда до един от най-големите политически скандали в историята на Франция, който слага край на строителните работи и Париж обявява недовършения канал за продажба. Цената е 100 милиона долара.

На 6 септември 1901-ва, американският президент Уилям Маккинли бива убит. На негово място застава Теодор Рузвелт. Междувременно в Никарагуа избухва вулканът Момотомбо, което принуждава Съединените щати да потърсят алтернативна междуокеанска връзка през Никарагуа. След решение на Камарата на представителите и Сената, Вашингтон откупува фалиралата и забравена компания на Лесепс само за 10 милиона долара.
Строителните работи започват през 1904 година и продължават цяло десетилетие. Построяването на Панамския канал е огромна инвестиция за времето си – само съоръженията струват на Съединените щати 390 милиона долара – еквивалентни на 400 милиарда долара в наши дни. По време на строителството на дългия 81,6 км и широк 150 метра канал, общо 27 500 са загубили живота си.

Панамският канал е завършен на 15 август 1914. През същия месец в Европа започва Първата световна война. Заради нея, официалното откриване на канала се забавя до 1920-та. Поради редуцирания трафик на кораби от Европа след Първата световна война, броят на преминалите през канала кораби през първите години не е голям. След 1924 година трафикът се увеличава и през канала започват да преминават по 5000 кораба годишно. В наши дни съоръжението се използва от средно 48 плавателни съда дневно. / bnt.bg

 
 
Коментарите са изключени за Панамският канал на 100 години