Tрудно се създава разпознаваем продукт, когато живеем в ера на анонимност, безсъдържателна, излишна известност, полуфабрикати и заливащо ни информационно цунами.
Не са много и модните лейбъли, зад чиято известност стои просто лого или продукт, индентифициращ самата марка. „Бърбъри“ (Burberry) са целунати от съдбата и могат да се похвалят с цели две запазени явления в модата – иконичното каре и вечно актуалния тренчкот, който е гениална хрумка на Томас Бърбъри, показана за пръв път на света през 1901 г. В настоящето единствената луксозна марка на Острова дава много повече на клиентите си от униформите с принтирани линии, създадени за английските войници по време на Първата световна война, непромокаемия габардин или гордостта, че през 1911 г. облечен в „Бърбъри“ Амудсен покорява Южния полюс.
Тя не се поколеба да облече и Сид Вишъс, вокала на пънк бандата „Sex Pistols“ и английската кралица. Освен славни времена, компанията познава и тежки периоди. Има моменти, в който само азиатските туристи носят „Бърбъри“. Възрастното поколение не я разпознава като достатъчно престижна, а за младите тя е твърде старомодна и скучна.
Всичко се променя през 1997 г. след като Роуз Мари Браво става изпълнителен директор. И наистина браво, за г-жа Браво! Тя прекратява износа за сивата икономика в Азия и предоговаря цялата лицензионна и дистрибуционна структура на компанията.
През 2001 г. професионалната й прозорливост привлича за креативен директор бившият дизайнер на Гучи (Gucci) и Дона Карън (Donna Karan), Кристофър Бейли. Роденият в Йоркшир Бейли, взима стабилната основа на традицията и добавя виждането си за класика без конформизъм и елегантност без усилия.
Когато през декември 2007 г. имах възможност лично да се запозная с него в лондонския клуб-история „Коко“, при представянето на аромата The Beat, мога да кажа едно – непосредствената му природа е завладяваща. Въпреки лустрото пред медиите, изискано от позицията му, той е естествен, земен и никога не прави компромис с дрескода си.
Неизменното сако, облечено върху непретенциозен тишърт и джинси е обичайната униформа на Бейли. Колкото и да не ви се вярва, най-голямото изключение от това правило е ризата. Перфекционизмът на дизайнера граничи с педантичност към всеки детайл и това разширява бързо периметъра на модната му дейност. Той създава свои аромати, мъжка линия и аксесоари. Отговаря за дизайна на всички продукти, рекламни концепции и лица на марката. Негов избор е групата „Фрателис“ за аромата The Beat, и лицето на модела Агнес Дийн.
Колаборацията с фотографа Марио Тестино отново олицетворява неподвластност на последните модни писъци, но в същото време адекватност към момента. Малко известен задкулисен факт и истинско потвърждение за отношението и значимостта на Тестино за марката е един благотворителен търг, организиран от модната библия „Вог“ през 2001 г. Маркетинг мениджърът на „Бърбъри“ Патриша Дохърти, плаща 24 000 паунда за възможността да седне до него. Други доказателства в посока на традицията също са налице – Кейт Мос е ангажирана повече от 10 пъти в кампаниите на „Бърбъри“.
Меломанските пристрастия на Бейли свързват британската музикална сцена в силна сюжетна линия с марката. Кампанията, носеща духа на 60-те увековечава децата на легендарни музиканти. Теодора и Александра Ричардс (дъщери на Кийт Ричардс от „Ролинг стоунс“), синовете на Брайън Фери – Отис и Айзък, Джеси, син на Рони Ууд от „Ролинг стоунс“ и Макс Айрънс (син на Джеръми Айрънс). Най-голямото лансиране, което някога марката е правила е концентрирано върху аромата Burberry Body, защото това е глобално налагане на бранд, а не само нов аромат.
Родената на 18 април 1987 г. в Девън, актриса Роузи Хънтингтън-Уайтли, звезда от хитовата поредица „Трансформърс“, застава пред обектива на Марио Тестино и под нежната мелодия „Rose“ на „The Feeling“, изразява не само аромата, но духа и поведението на момичето Burberry, така както го вижда Кристофър Бейли.
текст: Кристина Гочева
снимки: Burberry