Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg
Ван? С предно предаване? От BMW? Реалността често е по-вълнуваща и от най-смелите въпроси – първи впечатления от версията 218d на Active Tourerпо залятите от проливни дъждове и изпълнени с предизвикателни завои планински отсечки в Тирол.
Решителната стъпка на баварците към обещаващия сегмент на компактните еднообемни автомобили, където през следващите години се очаква значителен ръст в световен мащаб, несъмнено е плод на дълго и внимателно обмислена стратегия за завоюване на територии, недосегаеми за познатите представители на гамата на BMW. Разбира се, тя не е лишена от рискове, но независимо от това какви мисли и чувства терзаят железобетонните глави в средите на почитателите на марката, един от основните въпроси пред създателите на модела е бил не „как да се опазим от предното предаване”, а „как да оползотворим оптимално външните габарити”. Тук става дума не за желание, а за възможности, ограничени от простата, но безмилостна в своята обективност конструктивна логика. Ако искате да създадете автомобил с максимално просторен и практичен интериор при минимални външни размери на каросерията, трудно ще пренебрегнете предимствата на компактно разположените на предния мост двигател и трансмисия.
Естествено, Active Tourer би могъл да се конструира и със задно предаване. Нещо повече, моделът и сега разполага с достатъчно място за кардана и допълнителните механизми, необходими за бъдещите версии xDrive. Но нека не си затваряме очите пред реалностите – с Active Tourer баварците се насочват към предимно нова за тях публика, която не разполага с дълги традиции и тънки познания за предимствата, недостатъците и употребата на задното предаване, но за сметка на това има пълна яснота по отношение на своите изисквания и очаквания за продукт на марка като BMW. И не искат да я разочароват.
Баварско оригами
Инженерите в Мюнхен са направили всичко възможно, за да осигурят успешния дебют в тази непозната автомобилна категория и усилията им личат във всеки милиметър от интериора. Буквално. С което дават нагледен израз на целесъобразността в избора на предното предаване. При съизмерима (+2 см) с тази на „единицата” обща дължина, вътрешността на Active Tourer е несравнимо по-просторна и предоставя качествено по-добри условия за пътуване преди всичко на пътниците на втория ред. По желание се предлагат възможност за надлъжно изместване на задните седалки и регулиране на наклона на облегалките, което значително разширява комбинациите за постигане на фин баланс между пътническия и багажния обем. Наред с това позицията на седалките е с цели 11 сантиметра по-висока от тази при първата серия, което прави достъпа до купето много по-лек за подрастващи и възрастни хора. Каквито има във всяко семейство.
Почти във всяко модерно семейство се намират и почитатели на активния стил на живот – факт, отразен подобаващо във възможностите на багажното пространство на новия ван, чийто минимален обем в петместна конфигурация възлиза на 468 литра. Сгъването на разделената на три облегалка не изисква никакви усилия благодарение на използваната електромеханична система и освобождава пространство от 1510 литра, което може да бъде разширено допълнително чрез поръчка на сгъваема предна дясна седалка. Така трансформиран, Active Tourer е в състояние да поеме всякаква спортна екипировка с дължина до 2,40 метра. Достъпът до багажника, чийто максимален капацитет между другото надхвърля този на „тройката” Touring, се осигурява от голям заден капак с електрически механизъм, за чието управление има няколко различни, но еднакво удобни възможности – с крак под бронята, дистанционно с ключа или от мястото на водача, както и с класическата дръжка върху самия него.
Останалата част на интериора прави впечатление както с практичните решения за съхранение на дреболии във вратите и централната конзола, така и с оригиналната смес от типичния за BMW фокус върху водача в оформлението на арматурното табло и стремежа за създаване на достойна за марката динамично-изтънчена атмосфера с модерен дизайн и качествени материали, които да създадат усещането за управление на BMW във формата на ван, а не на ван с емблемата на BMW.
Гените на Mini
Разбира се, най-автентичният източник на това усещанеси остава преживяното зад волана. Обусловената от анатомичните особености на новия модел висока позиция напомня донякъде тази при Х-моделите, така че не е съвсем чужда на BMW. Като цяло видимостта от мястото на водача е много добра за ван – особено за компания, която дебютира при този тип каросерии.
Що се отнася до поведението на пътя, „двойката” споделя най-съществените компоненти на ходовата си част с новото поколение на Mini, а там компетентността на баварците е извън всяко съмнение. Най-малкото заради 13-годишните тренировки с един от доайените на предното предаване. Разбира се, разлики има и те засягат преди всичко настройките – управлението на Active Tourer не е така остро като при малкия британец, но значително по-жизнерадостно от това, което сме свикнали да очакваме от компактните ванове. Поведението в завой е подчертано неутрално, за което помага и специалният режим на ESP, който започва да подава превантивни спирачни импулси преди гумите да прекрачат границата на сцепление. Комфортът определено определено няма амбиция за подобряване на върховите постижения в класа и се придържа към философията на отказ от излишна мекота, която BMW следват при всичките си модели.
Напълно модернизираният двулитров дизел с директно впръскване на гориво на версията 218d прави добра компания на окачването с неговото активно отношение към желанията на водача и не възразява дори при приближаване на границата от 5000 об./мин. Възможен е и доста по-лежерен стил на шофиране, защото приятно меката и тиха работа на агрегата е придружена пик на въртящия момент при едва 1750 об./мин.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: BMW
Заключение
Със своето динамично отношение към пътя и изключително добре обмислена и изпълнена концепция на вътрешното пространство, Active Tourer внася свеж и различен полъх в класа на компактните ванове. Модерните технологии и електронните системи за подпомагане на водача не отстъпват на тези при по-големите модели на марката, но за съжаление и ценовите равнища не са много далеч от техните.
Остра мисъл:
„Баварците се насочват към нова за тях публика, която няма традиции и тънки познания за предимствата, недостатъците и употребата на задното предаване.”
В актуалния септемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:
двигатели, компактен ван, спортен модел с рlug in-
хибридно задвижване…Накъде отиват BMW?
прекратяването на връзката с Ford
Cactus, Ford Ecosport, Peugeot 2008 и Renault Captur
възможностите им, търсейки отговор на въпроса как влияят на пробега им студеното време и високата скорост на магистрала
Автомобилите в броя
Audi A6 2.0 TDI Ultra
BMW i3
BMW Серия 2 Active Tourer
BMW M4
BMW X1 20i sDrive
Citroen C4 Cactus Blue HDi 100
Ford Ecosport 1.5 TDCi
Kia Optima Hybrid
Mercedes E 220 Bluetec
Nissan Juke 1.2 DiG-T
Nissan Leaf
Peugeot 2008 e-HDi 92
Renault Captur dCi 90
Renault Trafic
Renault Twizy Cargo
Renault Master
Smart Coupe Fotwo Brabus ED
Volvo XC 90
VW E-Golf
VW Sportsvan 1.6 TDI BMT DSG