Затварят се пазари за пласмент на продукция, съществено намалява транзитът на руски товари. Част от предприятията са принудени да съкращават персонала, някои изобщо се затварят.
Развитието на икономиката в прибалтийските републики директно зависи и ще зависи от Русия. Прибалтика остава транзитна зона за Русия, въпреки влизането на Естония, Латвия и Литва в антируски военни блокове и западни съюзи. Последните санкции на Европейския съюз против Русия вече удариха по тях. Повечето товари, пътуващи през пристанищата в Рига, Талин и Вентспилс, са руски. Премиерът на Литва призна, че в пристанището на Клайпеда спря износът и вносът в Русия, а това са близо един милион тона товари. Освен работниците на пристанищата, сериозно се замислиха и превозвачите, зависимостта на които от транзита достига чак до 80%. Латвийската железница практически изцяло е заета с обслужване на руски транзитни товари.
В тежко положение се оказаха и други отрасли. Делът на износа на хранителните стоки за Русия в Литва е примерно 30%, в Латвия – близо 45%. Сега стокооборотът съществено намалява, което кара мнозина предприемачи да съкращават мощностите и да уволняват работниците. В Латвия, по някои оценки, може да става дума за съкращаване на обема за износ с 20%.
Повечето предприемачи са на мнение, че тези действия могат да разрушат дребния и средния бизнес, който и без това преживява тежки времена. В обществото все по-често звучи раздразнение, казва бившият ръководител на Конфедерацията на работодателите на Латвия Елина Егле:
– Мисля, че в момента следва да защитаваме своите интереси, а своите икономически връзки да ги пазим. За повечето страни от Европейския съюз Русия не е съседка и не е толкова важен икономически партньор, както за Латвия.
Сериозно се разтревожиха и инвеститорите. Въпреки че прибалтийският елит обича да говори за европейски ценности, европейска интеграция и помощта на Европа в развитието на тези страни, но официалните данни неумолимо сочат, че най-много пари в Прибалтика влагат все пак руснаците. Същото положение се наблюдава и на пазара за недвижимост. Ако добавим и туристическия бизнес, картината ще изглежда съвсем тъжно.
Гласът на Русия