Репликите са новите ментета

| от Thérèsa Voskanyan |

Искрено се ядосвам, как по-голяма част от населението ни, не се замисля над новите чуждици, които продавач-консултанти, завършили гимназия със средно три по английски, въвеждат нов смисъл на вече съществуващи термини. Влизаш в един обикновен магазин с малко по-лъскави дивани и закачалки и, ако си направиш труда да питаш дали артикулът, който ти е хванал окото, е наистина на марката, която пише че е, продавачките в магазините където се пласират чанти, обувки и дрехи на „брандове от висшата мода“ отгорварят, че това са „реплики“.

И ти си казваш, брееей, това е реплика на DKNY. И после се хвалиш пред приятелки, „Вижте какви дънки си взех на DNKY, реплика са.“
Ама какво е това „реплика“? Репликите са продуктите вдъхновени от оригиналния модел, с които имат сходен дизайн и материал. Реплика идва от френски (réplique) и означава буквално – отговор. Репликите са отзвук на това, което големите модни къщи са показали като модерно за сезона. Това са дрехи и аксесоари, които много приличат на това, което виждаме по модните подиуми, но са на друга фирма, която е почерпила идеята само.

Много познатите на нашия пазар марки като H&M, Bershka, Tally Weijl, Asos правят реплики на големите брандове, за да може средната класа да се облича стилно и елегантно. Zara много пъти е правила очевидни дубликати на обувки и дрехи, но ги слага под своето име и стоката е разпознавана като Zara, а не като червените обувки на Valentino или палтото на Burrbery.

Кое залъгва покупателя тогава? Когато влизаш във въпросния магазин, който гръмко преди това си е направил реклама на бутик, виждаш най-новите колекции от имена като Chanel, Dior, Moschino, купени от китайските сайтове за три-четири пъти по-малка сума и сложени на витрините и предлагани като реалните марки. Това, което липсва в случая от страна на покупателя е информативност. Тези големи марки имат собствени бутици и са менажирани от тях самите. Единствено и само старите им колекции, отпреди години, които се водят „винтидж“, могат да се намерят в подобни магазинчета и то не с първоначалните си главозамайващи цени.

И все пак, ако си достатъчно наивен и решиш, че си купуваш истински Chanel от новия сезон за 200-300лв, миловидната продавачка не би се сетила даже да спомене думата „реплика“. А ако преди това си направиш труда да разгледаш в интернет цената на това, което ти се пробутва като „истинската“, то тя е не по малко от $2,000. И така клиените биват залъгвани като дават една надута цена за нещо изфабрикувано в Китай, което има за цел да залъже, че е висококачествен продукт.

Истината е, че в много магазини за втора ръка можеш да намериш аутлети или винтидж дрехи на висококласните марки, отколкото в подобни бутици гордеещи се, че предлагат реплики. Отдавна “Gocci”, “Dulce and Cappana” са изчезнали от пазара. Сега имената на марките са си написани правилно, ясно и подчертано, а вместо случайните правописни грешки, които ти подскзват за фалшификата идва накоя миловидна магазинерка с наизустеното „Ама това е реплика!“.

 
 
Коментарите са изключени за Репликите са новите ментета