Действително екстравагантно и шармантно приключи третото издание на Фестивала „Пиано Extravaganza” – фестивалът на известния български пианист Людмил Ангелов.
Мястото – залата на Военния клуб, приютявала някога балове, а сега – събития (някои бляскави) и концерти (някои – незабравими). Публиката – от много хубавите, с отношение, добронамерена, че и подготвена. И много. Изпълнителите – пианистката Милена Моллова, едно от най-ярките имена в родната клавирна школа, чиято кариера стартира наистина шеметно с 5-тата награда на Първото, събрало целия световен пианистичен елит, издание на Международния конкурс „Чайковски“, на което тогава ( в разгара на студената война) се стичат „на състезание“ всички най-добри пианисти от „двете страни на стената“. и продължава с награди от конкурса на немската телевизия ARD, конкурсите “Берховен“ и, „Маргарита Лонг“, та до професорското място в Музикалната академия и ключовата роля в утвърждаването на Музикалния департамент на Нов Български Университет и цигуларят Марио Хосен – ярък и талантлив до безумие цигулар.
Роден в Пловдив, си е чист българин, въпреки екзотичната фамилия, от голямо семейство с много музикални традиции. Поразителна е неговата интелигентност – и когато свири, и когато говори. Учил е във Виена, Париж и Лондон – все при изключителни преподаватели – Михаел Фришеншлагер, Жерар Пуле, Ифра Нийман, Руджиеро Ричи. Сега Марио Хосен свири в престижните зали на Европа и света, преподава, води майсторски класове (един от последните беше във Виена, заедно с Милена Моллова – а във Виена, знае се, място под „музикантското слънце“ има само за най-добрите), осъществява записи със своя оркестър „Орфей“ и има още куп проекти и идеи.
И ето ги сега – едно от стабилните дуа на родна сцена през последните години – въпреки, че са от различни поколения, те въприемати интерпретират музиката като „сродни души“ – избрани да поставят финалната точка на третото издание на „Пиано Extravaganza”. Съвсем неслучайна програма, имайки предвид пианистичния акцент на фестивала – „Крйцеровата соната“ от Бетховен (за всички негови сонати се казва, че не е ясно дали са написани за цигулка и пиано или обратното, толкова равностойни са двата иснтрумента) и шармантният Концерт за пиано, цигулка и струнен квартет от френския композитор Ернест Шосон, творба, в която пианото играе много, ама много важна роля с много трудна и наситена фактура.
Изключително ефектно произведения с от всичко по много – романтизъм, емоции, крайности, красиви линии, звуково богатство, на моменти – лека салонна маниерност, която прекрасно се вписваше в разкошната зала – всичко това пресъздадено с много можене, отличен синхрон между Милена Моллова, Марио Хосен и дамите от квартет „Орфеисти“, че публиката съвсем спонтанно беше на крака секунди след последния тон.
Лили Големинова