Една авиационна мистерия: кражбата на „Боинг 727“

Какво се случи през 2003 година и защо?
Снимка: iStock

През май 2003 г. двама мъже се качват на борда на "Боинг 727-223" на летище "Коантро де Февро" в Луанда, Ангола.

Без разрешение, без пътници и без светлини, самолетът излита в югозападна посока над Атлантическия океан. Самолетът и двамата мъже никога повече не са видени. Това е история на откраднатия самолет "Боинг 727-223", регистриран като N844AA.

В историята на авиацията малко загадки заинтригуват и объркат така експерти и ентусиасти, колкото загадъчният случай с изчезването на N844AA.

Боинг има богата история. Американският водещ производител на авиационна техника извършва първият си полет на 15 юни 1916 г. Оттогава насам компанията превозва хиляди пътници, товари и дори самолетът участва като бомбардировач по време на Втората световна война.

Истории Досиета

И ето, че след десетилетия история на 25 май 2003 година се случва необяснима кражба на един от самолетите. Загадка, която най-вероятно никога няма да бъде разгадана.

Обстоятелствата около кражбата на самолета в Ангола приличат на сценарий от холивудски трилър, в който се преплитат сложна история за неплатени летищни такси, неясни документи за собственост и пропуск в сигурността, в резултат на което самолетът 727 излита към залеза и никога повече не е видян.

Какво се случва с N844AA? Кои са двамата мъже, които предприемат такава отчаяна авантюра?

Има ли други хора, които се качват вътре в самолета? Откраднат ли е с цел да се получи застраховка, да се продаде на висока цена или има по-зловещи причини?

И най-вече как така откраднат Боинг просто изчезва от лицето на Земята?

Мистерията около откраднатия 727 оставя света напълно объркан. Нека се потопим в историята на авиацията, докато се опитваме да хвърлим светлина върху една от най-странните загадки на 21-ви век.

Самолетът "Боинг 727-223", който е с регистрационен номер N844AA, влиза в експлоатация през 1975 г.

Той лети в продължение на двадесет и пет години и натрупва почти 70 000 летателни часа. През 2000 г. от пътнически е превърнат в товарен самолет.

В процеса на изясняване на случая е установено, че самолетът е собственост на компания със седалище в Маями, която се е намирала в процес на прехвърляне на собствеността към авиокомпания със седалище в Нигерия или анголска компания за карго превози.

Този процес и неяснотата относно статуса на самолета довеждат до това, че преди мистериозния си полет N844AA е бил на земята в Ангола в продължение на повече от година, натрупвайки значителни дългове за паркинг и сервизни такси, които според съобщенията възлизат на около 4 милиона щатски долара.

Истории Техно

Въпросите относно собствеността на самолета усложняват случая, като докладите сочат, че има неясна мрежа от компании и лица, които имат претенции за дялове на самолета, което затруднява усилията за установяване на отговорността за неговите дългове и крайната му съдба.

Наред със слуховете, че откраднатият самолет Боинг е бил спрян от полети, защото не е бил оборудван с HF (високочестотно) радио, служител на анголската гражданска авиационна администрация заявява, че липсват и документите, удостоверяващи законното преобразуване на самолета от пътнически в товарен.

По времето на изчезването си, се носят слухове, че на N844AA му е наложена забрана да извършва полети над анголското въздушно пространство поради т.нар. "нередности".

Друга версия на историята предполага, че самолетът все пак е нает за доставка на дизелово гориво до диамантени мини в Африка и превозва около 19 000 литра гориво, но тази версия остава спекулативна.

Този фон от финансови и правни нарушения и неизяснени въпроси подготвя почвата за това, което ще се превърне в едно от най-загадъчните изчезвания в съвременната авиация.

Някъде в късния следобед на 25 май 2003 г. Бен Чарлз Падила, американски борден инженер, самолетен механик и притежател на лиценз за частен пилот, заедно с Джон Микел Мутанту, нает механик, за когото се смята, че е от Демократична република Конго, се качват на борда на N844AA.

Интересен факт, е че дори и тази информация не може да бъде потвърдена на сто процента и остава предмет на спорове.

Един служител на летището съобщава, че забелязва само един мъж да се качва на борда на самолета. Други обаче твърдят, че виждат двама души.

Нито един от двамата мъже няма сертификат за пилотиране на "Боинг 727-223", самолет, който обикновено се управлява от квалифициран екипаж от трима души.

Не е известно също дали в този момент на борда на самолета няма още някой.

Дали единият или и двамата мъже са замесени в изчезването на самолета, или са невинни жертви, въвлечени в сложен заговор, също остава загадка.

Смята се също, че преди излитането на откраднатия 727, той е зареден с почти 53 000 литра гориво, което му дава възможност да прелети разстояние от около 2400 километра.

Точно преди залез слънце самолетът започва да се движи към пистата, без да се свърже с контролната кулата на летището.

Очевидци съобщават, че N844AA се движи хаотично, преди да излети, като не получава разрешение за това.

Без светлини и с изключен транспондер - системата, която предоставя информация на контрола на въздушното движение и други самолети за идентификацията, местоположението и барометричната височина на самолета - откраднатият Боинг излита на югозапад и се отправя над необятната шир на Южния Атлантик.

Повечето хора, свързани с историята - предполагаемите собственици на самолета, авиационни експерти, пилоти и дори представители на американското правителство подозират, че самолетът вероятно пада в морето, предвид липсата на опит на двамата мъже на борда, но дали не се е случвало нещо по-зловещо?

Изчезването на N844AA предизвиква множество теории през годините, вариращи от потенциално правдоподобни обяснения, основани на авиацията и международната престъпност, до по-спекулативни и странни предположения.

Една от теориите е, че самолетът е откраднат, за да бъде използван за тайни превози на товари.

Спекулира се, че е възможно да е използван за превоз на контрабандни стоки, като наркотици или оръжия, между континентите.

Липсата на комуникация и полетния план може да е направено умишлено, за да не могат властите да открият Боинга.

Истории Военни хроники

Друга теория гласи, че кражбата на самолета в Ангола е сложна схема за измама със застраховка.

Предполага се, че изчезването на самолета е организирано с цел да се получи застрахователно обезщетение за самолета, който е стоял неизползван и е натрупвал такси на летище "Коантро де Февро".

Веднага след изчезването на самолета се появяват широко разпространени спекулации, че той може да бъде използван за атака, подобна на трагичните събития от 11 септември в Ню Йорк, които се случват само двадесет месеца по-рано.

Въпреки това, минават години, без да бъде съобщено за подобен инцидент, което до голяма степен дискредитира тази теория.

Някои смятат, че самолет е откраднат за лична употреба, по поръчка или с намерение да бъде продаден на черния пазар.

Предвид възрастта на самолета и разходите за експлоатация и поддръжка, тази теория предполага висока степен на риск за несигурна печалба, но глобалното търсене на самолетни части или дори цели самолети за незаконни операции, ѝ придава известна достоверност.

Сред по конспиративните теории са тези, които предполагат, че самолетът е отвлечен от правителство или тайна организация с неизвестни цели или че среща свръхестествено, или извънземно събитие, което довежда до изчезването му.

Най-широко приетият сценарий е, че изчезналият 727 се разбива.

Огромните, слабо наблюдавани пространства на сушата и океана в региона правят невъзможно останките да бъдат открити.

Ако е имало усилия за намирането на останки, предвид че транспондерът е бил изключен, то това би се оказало сложна задача, тъй като липсва информация за местоположението на самолета.

Въпреки множеството теории, съдбата на N844AA остава неизвестна, като всяко обяснение оставя множество въпроси.

Липсата на конкретни доказателства дава възможност за спекулации, превръщайки изчезването на самолета в една от най-големите авиационни загадки на съвременността.

Смята се, че кражбата на самолета в Ангола предизвиква глобално разследване от страна на ФБР, ЦРУ и Министерството на вътрешната сигурност, макар че не е ясно до каква степен.

Около шест седмици след изчезването на самолета се появяват слухове, че е забелязан в Конакри, столицата на Гвинея, но те са бързо опровергани от Държавния департамент на САЩ.

Загадъчното изчезване на N844AA остава една от най-интригуващите неразрешени загадки в историята на авиацията.

Въпреки разследванията и изминалото време, съдбата на откраднатия 727 и мъжете, които се предполага, че са на борда, продължава да бъде неразгадана.

Истории Досиета

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни