Защо повечето самолети са бели

| от |

Има много причини голяма част от самолетите да са боядисани в бяло – най-вече свързани с комфорта, ефективността и безопасността. Но онлайн също така има слухове, че бялата боя е и по-лека на тегло, което спестява разходи за изпълнителните директори.

Но въпреки че действително го има моментът със спестяването на разходи, разследване на този слух показва, че той не е верен.

Истинските причини за бялата боя

В началото на авиацията самолетите запазват металния си цвят. Тяхното хромирано шаси е почти емблематично, когато гледаме снимки на самолети от първите десетилетия на авиацията (някои чисто метални самолети все още летят и днес). Но един летателен апарат ще изпита цяла поредица от метеорологични явления през живота си – а така оставени голите метали имат досадната склонност да корозират. Така че боята (в който и да е цвят) е начин да се защити обшивката на самолета за по-дълго време. Може да е скъпо да го боядисаш целия, но в дългосрочен план, разбира се, е много по-евтино, когато вземем предвид и цената на поддръжката. В допълнение към проблема с корозията, хромираната повърхност все още се нуждае от полиране – нещо, което може да се пропусне напълно с боя.

Бялата боя също е важна за топлината. Над линията на облаците, през деня, самолетите са изложени на пряка слънчева светлина в продължение на часове. А и дори да не са в небето – често те седят на летището, отново изложени на преките слънчеви лъчи. Бялата боя абсорбира по-малко топлина, което отново прави по-евтино в дългосрочен план да се поддържа вътрешността на самолетите хладна.

Степента на излагане на светлина, както и взаимодействието с елементите също оказват различно влияние върху различните бои. Цветните бои са склонни да избледняват с времето – нещо, което не е толкова голям проблем за бялата. Ето че отново е по-евтино самолетите да се боядисат в бяло.

И още: този цвят също така позволява по-лесно да се забелязват дефекти или повреди. Пукнатини или вдлъбнатини, които не трябва да ги има, както и изтичане на масла или други течности, са по-забележими върху багра, която е бяла, а не цветна.

И отново още: друга причина, която често се изтъква, е намаляването на риска птици да се ударят в самолета – нещо, което може да бъде фатално, както за животните, така и за хората на борда. Проучване в научното списание Взаимодействия между човека и дивата природа предполага, че по-светъл (бял) фюзелаж, както при слънчево, така и при частично облачно време, ще има повече контраст от по-син. Въпреки това изследователите заявяват, че изследването им не е убедително и изисква повече тестове.

Titanium(IV) oxide

Титанов оксид

Фалшивата причина за бялата боя

При един по-обстоен поглед онлайн, се откроява твърдението, че бялата боя всъщност тежи по-малко от всеки друг цвят, особено от черната боя. Върху целия самолет черната боя би добавила масата на още няколко човека към самолета, така че бялата би била по-добра инвестиция, пишат хората. Въобще в специализираните форуми по темата се разкриват много различни мнения по въпроса от много ядосани фенове на авиацията. Има дори хора, които претеглят един и същ обем купени от магазина бои с титанов оксид и други цветни бои, за да покажат пък, че бялото всъщност е по-тежко…

Но, разбира се, съществува съвсем реалната възможност авиационната боя да е различна от купешката. Един човек, който всъщност работи в авиационната индустрия и пожелава да остане анонимен, се свързва с водещ производител на бои, за да попита дали бялата е по-лека или по-тежка от боята с по-тъмен цвят. Но за съжаление се оказва, че отговорът е поверителен…

Въпреки че опитите да научим истината са осуетени от капитализма, може би е разумно да се заподозре, че авиационната индустрия е мистериозният потребител номер едно на брокат в света.

Същият авиационен експерт смята, че идеята, че бялата боя е по-лека, идва от объркване относно боядисването на самолетите като цяло. Те са големи и боята действително може да добави няколкостотин килограма към теглото им, което е приблизително еквивалентно на осем души. В последствие обаче този факт е започнал да се свързва изключително с по-тъмните бои, а не с всички изобщо.

 
 
Коментарите са изключени за Защо повечето самолети са бели

Повече информация Виж всички