Бензинът има срок на годност – и той е много по-кратък, отколкото си мислим

| от |

Бензинът в колата ви e започнал живота си преди около 360 милиона години, което е много преди дори първите динозаври да се скитат по Земята. Да, въпреки популярното мнение, че колите вървят „на сок от тиранозавър рекс“, бензинът всъщност е формиран от древни водорасли и планктон.

Но както именно тези водорасли и планктон показват – нищо не трае вечно. Включително и горивото.

Nodding donkey

Колко време е необходимо за да изтече срокът на годност на бензина?

Вярно е: докато в разни постапокалиптични филми като „The Last of Us“ или „Mad Max“ изглежда, че бензин на години или дори десетилетия е съвсем използваем, реалността може да е друга.

„Бензинът наистина има срок на годност“, потвърждава Мат Крисара в скорошна статия за Popular Mechanics. „Ако го оставим в латентно състояние в резервоара на превозно средство, този срок може да изтече само за четири седмици.“

А при правилно съхранение, той може да се удължи до известна степен: „можете да ползвате от 3 до 6 месеца гориво, което е било съхранявано в бидони – при подходящи условия“, продължава Крисара, докато „допълнителни стабилизатори могат да увеличат срока му от някъде между 1 до 3 години при оптимални условия.“ Но…

Защо бензинът се разваля?

За да разберем различните начини, по които горивото може да се развали, първо трябва да разгледаме какво всъщност представлява бензинът – а това не е лесна задача.

Течността, която слагаме в резервоара на колата си, е много различно вещество от суровия нефт, изпомпан от Земята няколкостотин милиона години след измирането на водораслите. Разбира се, в основите си е същата: смес от въглеводороди с различно тегло, които могат да бъдат изгорени, за да осигурят енергия. Между това състояние и това в бензиностанцията обаче бензинът преминава през доста важни промени.

По-тежките въглеводороди се изваждат, оставяйки горивото като смес от парафини (алкани), олефини (алкени) и циклоалкани (нафтени); примеси като сяра се отстраняват в процеса на рафиниране; и се добавят вещества като етанол, агенти против ръжда и други неща, предназначени да подобрят работата и живота на автомобила.

Някои от тези добавки могат да причинят различни видове проблеми с бензина. Етанолът, например, е включен в сместа благодарение на високото си октаново число, както и на предполагаемата му способност леко да намали въглеродния отпечатък на автомобила… но той е и хидрофилен – обича да се свързва с вода – и това може да причини големи проблеми на колата.

„Ако в бензина има етанол, той може да започне да засмуква водни пари от въздуха“, казва инженерът-химик Ричард Стенли пред Live Science. „А не искате вода във вашия двигател, защото тя започва да корозира системата.“

След това имаме олефините. Като въглеводороди с двойна връзка между два въглеродни атома, тези молекули са особено податливи на процес, наречен окисление – те започват да реагират с кислорода във въздуха, създавайки неприятно твърдо вещество, подобно на дъвка, което може да задръсти горивната система на колата.

„След като бензинът попадне в тръбите към двигателя, тази дъвка може да се отдели и може би няма да ги блокира напълно, но може би ще започне да се наслагва“, казва Джеймс Спейт, независим консултант по гориво и околна среда и автор на над 100 книги и статии за рафиниране и преработка на нефт.

„Почти може да се каже, че това затлачване на тръбите е като атеросклероза“, добавя той, оприличавайки процеса с натрупването на холестеролни плаки в артериите на човешкото тялото.

И това не е единственият начин, по който бензинът може да се развали. Тъй като горивото е съставено само от най-леките въглеводороди от суровия нефт – обикновено се състои изцяло от вериги с 12 или по-малко въглеродни атома – твърде дългото му заседяване всъщност може да доведе до изпаряване на някои от тези молекули. Това може да бъде особено проблематично, ако се опитвате да запалите колата си през лятото с бензин, който е в резервоара от зимата. Спейт казва, че петролните компании променят смесите от въглеводороди в своя бензин от сезон на сезон, за да се справят по-добре с високите или ниски температури – и зимното гориво е много по-вероятно да се изпари от летния му еквивалент.

„Ако оставите бензина да си седи, с течение на времето той просто няма да работи по начина, по който мислите, че ще работи“, уточнява Стенли. „Бензинът е като виното. След като го извадите от бутилката, започва да се разваля.“

GasStationHiroshima

Какво да правим, ако срокът на годност на бензина изтече

Според британската компания за автомобилни услуги The RAC, зависи колко пълен е резервоарът. „Ако е пълен със старо гориво (особено стар дизел), източете го в професионален сервиз“, съветват те. Ако е малко по-малко, може да има по-евтин вариант. „Ако е по-малко, най-добрият съвет е да опитате да долеете свежо гориво от бензиностанция.“

Разбира се, по-добрата тактика е изначално бензинът да съхранява по такъв начин, че да се увеличи максимално срока му на годност. „Основните врагове за горивото са кислородът, водата и топлината“, казва Уилям Нортроп, професор по машинно инженерство в Университета на Минесота, пред Popular Mechanics – и така, за да увеличите дълготрайността му, искаме да намалим въздействието най-вече на тези елементи.

За тази цел е добре да го съхранявате във възможно по-пълен контейнер, съветва Нортроп: „Ще се изпарят някои от летливите компоненти“, обяснява той, „но след като концентрацията им стане достатъчно висока в парите , те вече няма да се изпаряват, защото ще е установено равновесие между тяхната парна фаза и тяхната концентрация в течността.“

Но дори по-важна от пълния контейнер е околната среда. Съхранявайте бензина някъде с постоянна температура и ниска влажност, продължава Нортроп – и помнете: по самата си природа бензинът наистина не е нещо, с което искате да се отнасяте небрежно.

„Не забравяйте, че бензинът е много, много непостоянен“, казва пък Спейт пред Live Science. „Не си струва да се опитвате да съхранявате големи количества. Това може да доведе само до проблеми.“

 
 
Коментарите са изключени за Бензинът има срок на годност – и той е много по-кратък, отколкото си мислим

Повече информация Виж всички