Юпитер има над 70 луни и дори не е на първо място

Луните на Юпитер могат да се смятат за една от най-любопитните космически теми. Учените отдавна смятат, че луната Европа има подводен живот в своите океани, които към този момент са в ледена прегръдка. Това кара и повечето изследователи да смятат именно нея за следващата интересна дестинация на живот. Въпросната луна е показвана много пъти в сериали и филми като Futurama, Star Trek и A Space Odyssey.

Луните на Юпитер са от особено значение за учените, защото предлагат поглед към доста сериозни и достижими територии от човека, където има шансове за развитие на човешки живот. Нови луни около планетата са постоянно откривани и точно това повдига следващия въпрос: колко точно са към този момент?

И има отговор, зависи в кой точно ден четете този материал. Земята има само една луна, но естествените спътници на Юпитер – най-голямата планета в соларната ни система, продължават да се увеличават. През декември 2022 г. един екип от астрономи ще открие още 12 луни, които да кръжат около планетата. Тяхното откритие добавя близо 95 спътника около Юпитер, поставяйки го на първо място пред Сатурн. След още няколко месеца, Сатурн връща своето първо място само няколко месеца по-късно, след като са добавени още 62 нови спътника, които обикалят орбитата му.

Най-новата луна на Юпитер е потвърдена последно на 20 януари 2023 г. и още един път през февруари 2023 г. с налагането на повторно преброяване. Изчисляването става с помощта на телескопи от Хаваи и Чили през 2021 и 2022 г. Необходими са и още няколко подобни проверки, за да може да се потвърди крайният резултат. Скот Шепърд от института Карнеги посочва, че трябва да бъдат предоставени и още снимки, които да показват откритите обекти в орбитата на Сатурн. Повечето луни са с размери между 1 до 3 километра, но това не означава, че не се категоризират по същия начин. Скот Шепърд е човекът, който открива огромен брой от същите естествени спътници на планетата и до този момент е помогнал за локализирането на близо 70 луни. Неговото мнение, че официално не са приключили с изчислението, особено след като повечето луни се формират от фрагменти при удари с по-големи луни или чести атаки от комети и астероиди.

Подобна динамика може да се забележи в Уран и Нептун. До този момент първата планета има около 27 потвърдени луни, Нептун разполага с 14, а Марс се нарежда на второ място в класацията, разполагайки с 2 луни. Планети без никакви луни са Венера и Меркурий. Кръщаването на същите обекти е малко трудно, защото правилото изисква повечето да бъдат с размери от поне 1.5 километра, за да влязат в класацията. През април 2023 г. Европейската космическа агенция изпраща кораб от Френска Гвинея, за да изследва Юпитер и неговите ледени луни. През 2024 г. НАСА ще изпрати друг спътник, който да провери теорията за подводния свят на Европа.

Тук не трябва да забравяме, че истинският откривател е Галилео Галилей. В своите записки, той пише за странни райски тела, които обикалят около планетата. Нарича ги Ло, Европа, Ганимед и Калисто – това са най-големите луни на планетата, а Ганимед е най-голяма. Логично е, че същият е имал много по-ограничени ресурси в изследванията си. Юпитер е рекордьор по луни до 2019 г. с изненадата на Сатурн и разкриването на 82 нови такива – в момента общият им брой е 146 луни, поне толкова са известни, като не е сигурно, че скоро няма да бъдат открити други още по-интересни движения.

Коментарите са изключени за Юпитер има над 70 луни и дори не е на първо място