Учени създават ГМО хипоалергенни котки

От вилите на Древен Египет до апартаментите на съвременните милениали, котките са били наши надеждни спътници през цялата човешка история. За 20% от хората, алергични към тях, обаче, тази връзка е трагично разрушена.

Но сега една американска биотехнологична фирма се надява да промени това – чрез редактиране на котешките гени в лаборатория.

Според The ​​Daily Beast изследователи от базираната във Вирджиния компания InBio вече са направили сериозни крачки в това начинание. С модерен инструмент за редактиране на гени, наречен CRISPR, те са успели да спрат в лабораторни условия котешките клетки да произвеждат протеина Fel d 1, който е отговорен за 95% от алергичните реакции към котки.

Genetic engineering logo

Този протеин се отделя от сълзите и слюнката на животните, след което се пренася върху козината им, когато се чистят. Въпреки че разликата между премахването му от клетките в лабораторни условия и премахването му от истински котки е голяма, изследователят от InBio Никол Бракет планира да направи тази крачка. Както е публикувано в The CRISPR Journal, това всъщност може да се сведе просто до биенето на една инжекция.

„От гледна точка на пациента, създаването на хипоалергенни котки би било до голяма степен скъпоструващо“, казва Бракет. „Затова смятаме, че би било по-практично от търговска гледна точка, както и по-етично, да се разработи лечение, което да се прилага на вече съществуващите котки, вместо да се развъждат и продават котки, които не предизвикват алергии.“

InBio със сигурност избира най-обещаващия инструмент, който може. CRISPR, което означава „групирани, равномерно разпределени, кратки палиндромни повторения“ (clustered regularly interspaced short palindromic repeats), позволява на учените да намират и унищожават ДНК по свое желание. Неговите изобретатели Еманюел Шарпантие и Дженифър Дудна дори получават Нобелова награда за химия през 2020 г.

Allergy testing machine

По-рано известна като Indoor Biotechnologies, компанията InBio планира да използва тази технология за създаване на котки, които произвеждат малко или никакво Fel d 1. Според Gizmodo учените анализирали ДНК на 50 домашни котки и откриват, че два гена са основно отговорни за производството на протеина и също така откриват, че протеинът не е от съществено значение за оцеляването на котките.

В момента не е ясно за изследователския екип защо котките изобщо правят Fel d 1.

Установено е, че двата гена, които го произвеждат, CH1 и CH2, се различават значително при изследваните диви котки, което допълнително предполага, че Fel d 1 не е необходим. В крайна сметка използването на CRISPR за спиране производството на протеина от котешки клетки в лаборатория не довежда до странични ефекти.

„Общо взето, нашите данни показват, че Fel d 1 е едновременно рационален и възможен кандидат за генеточно премахване, което може да бъде от голяма полза за страдащите от алергия към котки, защото се премахва основния алерген от източника“, се казва в проучването.

Докато някои породи котки като балийските произвеждат по-малко Fel от други и поради това са много търсени от алергичните собствениците на домашни любимци, InBio се надява да даде на страдащите от алергии много по-широка възможност за избор, като направи всички котки хипоалергенни.

Old-Style Balinese-Seal point

Балийска котка

В миналото са били опитвани и други подходи за превръщане на котките в хипоалергенни. През 2020 г. компанията за храна за домашни любимци Purina пуска гранули, модифицирани с протеин на базата на яйца, който подтиска Fel d 1. Доказва се, че този метод е 47% ефективен за премахване на протеина от козината след три седмици употреба. Други ваксини пък, които в момента се изследват, показват 50% успеваемост.

InBio в крайна сметка изглежда е сред най-ефективните и достъпни решения. Както предава сайта IFL Science, дори малки количества Fel d 1 в козината, предизвикват симптоми при алергичните хора. Учените вече са използвали CRISPR за изтриване на подобен протеин при мишки и не са открили забележими странични ефекти.

След това InBio планира да изтрие едновременно CH1 и CH2 от техните котешки клетъчни култури. Преди това те са изтривали само единия, но сега при премахването и на двата едновременно ще стане ясно дали това напълно премахва производството на Fel d 1.

„Ние нямаме предвид конкретни породи котки в момента“, казва Бракет. „Прогнозният срок за това е няколко години. Хипоалергенните котки все още са мит, но изглежда, че сме по-близо от всякога да ги превърнем в реалност.“

Коментарите са изключени за Учени създават ГМО хипоалергенни котки