shareit

Как Rolex покори света с лого на корона и немска педантичност

| от |

Мъжът няма много място за аксесоари и освен ръкавелите и евентуално пръстен, последният дискретен, но също така и ефектен аксесоар, може да се смята именно часовникът. През последните години има една марка, която демонстрира лукса и макар мнозина да приемат този материал за реклама, би било трудно да се приеме за такава. Все пак не трябва да забравяме, че има компании, които нямат нужда от подобни реклами, при тях се говори за връх на качество.

Историята на Rolex е не просто интересна, но и създавана с години. На първо място ще открием, че хора като Джеймс Бонд, Пол Нюман, Марк Уолбърг и още много други, носят този аксесоар като символ на успеха. Няма как да пропуснем и още един факт, повечето модели, особено старите, продължават да се смятат за антики с висока стойност. През 2019 г. някои от най-редките модели успяха да достигнат цени от 27-30 хиляди долара. И това може да ви се струва прилична цена за много луксозно изделие, но не достатъчно висока, за да се смята за престижна марка. Разбираме представата за висока стойност, следователно нека насочим вниманието към един друг екземпляр, който се продаде през 2017 г.

Принадлежал е на Пол Нюман и е закупен през далечната 1968 г. Моделът е Rolex Daytona и по време на търга достига сумата от 15.5 милиона долара. Това е единственият такъв модел по рода си е бил поръчан от друг собственик, но в последствие се закупува от холивудската звезда и се използва доста дълго време от него. Това далеч не е единственият такъв модел, съществуват и много други, които влизат в тази категория, но тук идва и важният въпрос: как тази компания успя да се превърне в толкова важна марка?

Началото започва през 1905 г. като Wilsodrf & Davis. Това е компания за часовници с дистрибуция само в Лондон. Rolex ще започне своята епоха именно от тук и скоро ще се сдобие с логото на короната. Създател е немския майстор на часовници Hans Wilsdorf – марката става синоним на успеха и демонстрира точно тези идеи и възможности на клиентите.

Уилсдорф имал желанието да направи часовник, който е толкова точен и успешен, че може да се изправи срещу всички джобни часовници. По това време вече се смята, че часовникът на китката може да замени старата технология и за разлика от джобните – може да издържи на всички елементи на времето, включително удари. Джентълмение чуват за проблемите на ръчните часовници (онези, които носим на китката си) и смятат да забавят еволюцията. Немецът обаче вижда недостатъците като възможности и започва да работи именно в тази посока.

Разработва цяла линия от ръчни часовници в най-различни стилове и през 1908 г. избира името Rolex за своя запазена марка. През 1910 г. вече е създал мания, защото това е артикул, който не само показва времето, но и вече може да получи швейцарски сертификат за хронометрична точност. Швейцарците признават, че това е истинско творение на изкуството и с тяхната благословия започваме да виждаме не просто интерес, а превръщане на марката в култ.

Освен високото присъствие на иновации, немският експерт се оказва изключителен търговец и маркетингов експерт. Неговият концепт е да използва хората, за да получи нови клиенти. Първо пуска промоции на новите модели, а след това започва да ги повишава за всяка следваща серия. Колкото по-добър модел пуска, толкова по-сигурно е, че и други ще дойдат, за да търсят същият модел.

Проблемът е, че никога няма да открият, но ще се радват на нещо още по-добро и ще бъдат ходеща реклама, която ще блести с новата си придобивка! Ето защо всички смятат, че Ханс е маркетингов гений, който много добре знае как да върти търговията. За мнозина е с десетилетия напред в бизнеса с часовници. Той продава своите часовници като възможно най-добрите от най-добрите на пазара и не е трудно да се повярва. Тези твърдения се потвърждават с изключителното качество и наистина Rolex са часовници на първо място, когато се говори за тях в тази посока.

През 1920 г. Уилсдорф се мести в Женева и се разделя с Дейвис, като сменя името на компанията Montres Rolex S.A. Започва да продава своя перфектен часовник и включва разработката на водоустойчиви артикули. За да успее да промотира този продукт, немецът има невероятна идея.

Използва услугите на Едуард Бернайс, който трябва да отиде и да преплува Английския канал, носейки Rolex през 1927 г. След повече от 10 часа във водата, часовникът е в перфектно работещо състояние.

Уилсдорф следва тази идея и продължава да промотира своите часовници, използвайки всеки един успех като нов хоризонт.

Часовниците продължават да носят духа на иновацията. Марката е иноватор на автоматичните часовници, които през 30-те години започват да печелят вниманието на аудиторията. Конкуренти в този момент са Oyster и Jubilee. Немският майстор сменя кожените каишки с метални, предоставяйки още поводи за блясък. Днес този продукт е символ на статус и той идва с висока цена.

За мнозина Rolex е луксозната марка за средностатистическият човек (цените обаче могат да кажат друго). Комбинацията от добър маркетинг, разпознаваемо лого и различни качества, създава перфектната буря и носи вниманието на милиони по цял свят.

Все пак не трябва да забравяме, че Rolex не са и най-скъпите часовници в света, но все пак идват с цена. Причината да се инвестира толкова в тях е, че те винаги ще изглеждат като нови и никога няма да разочароват собственика. И докато имаме най-различни марки или все повече гледаме телефона си за точно време, къде точно е мястото на Rolex?

Това е артикул, който трябва да гарантира качество и престиж. Това е часовник, който наистина може да гарантира стил и класа, да се разпознава и да доказва, че притежателят му има сериозни качества. Има и още едно качество, което не трябва да игнорираме – всеки един часовник запазва стойността си през годините и дори може да я повишава. За мнозина това е една добра инвестиция, но всичко зависи от начина на съхраняване. Компанията прави около 1 милион часовници на година и ги продава в цял свят, следователно всеки може да направи своята инвестиция в тази посока.

Ограниченият брой може да носи и допълнителна стойност на самите продукти, но това по никакъв начин не означава, че същата ще падне. Немският часовникар е знаел как да създаде традиция и определено е успял да свърши тази работа. При това повече от добре.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Съществуват и модели, които не просто са достойни, а вече са достигнали култов статус. Такъв може да е този на автора Ян Флеминг, който притежава Rolex Explorer, а неговият герой – Джеймс Бонд ще използва същият. Стар Rolex Submariner 6538 ще бъде носен от Шон Конъри и ще има стойност от 60 хиляди долара през 2016 г. Същият часовник се продава още един път на стойност от 180 хиляди долара. Всеки път, когато звезда сложи такъв часовник, целият модел повишава своята стойност няколко пъти – поне.

В последните години преди смъртта си, Уилсдорф създава своята фондация, която притежава всички компании на Rolex и е задължена винаги да зарежда благотворителния фонд в Швейцария. На този етап може да се смята, че компанията Rolex е неправителствена организация, а не точно фирма.

 
 
Коментарите са изключени за Как Rolex покори света с лого на корона и немска педантичност

Повече информация Виж всички