Какво означава всъщност SOS?

| от |

Често се твърди, че „SOS“ – сигналът за бедствие, подаван от изпаднали в беда кораби в морето – означава „Спасете душите ни“ или „Спасете нашия кораб“ (съответно „Save Our Souls“ и „Save Our Ship”), но това не е съвсем вярно.

Когато сигналът е разработен за пръв път в началото на 20-ти век, той е избран просто защото има характерна последователност, когато е произведен на морзовата азбука: три точки / три тирета / три точки: ▄ ▄ ▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄ ▄ ▄

Буквите не означават нищо конкретно, просто са лесни за изпращане и получаване в морзов код. Ако се паникьосвате на борда на потъващ кораб, последното нещо, което искате да изпратите, е сложен код, който би бил труден за прослушване и лесно би могъл да бъде изтълкуван погрешно от получателя.

„SOS“ се асоциира с преждеспоменатите фрази едва след като е широко разпространен. Това е пример за обратен акроним – когато дума или фраза е пригодена за вече съществуващо съкращение.

Преди да се въведе универсален сигнал за бедствие, различните държави и телекомуникационни организации използват различни сигнали – което се оказва крайно объркващо и неефективно в глобализиращия се свят.

През 1904 г. телекомуникационната компания „Маркони“ се опитва да въведе кода за бедствие „CQD“, който означава „Търся ви. Бедствие!“ или „Всички станции. Бедствие!“ (съоетветно „Seeking you. Distress!“ и „All stations. Distress!“) Междувременно САЩ използват „NC“, което означавало „Обадете се за помощ без забавяне“ („call for help without delay“), а европейските кораби използвали различни кодове.

За да се гарантира, че обречените кораби няма да се „изгубят в превода“, Международната радиотелеграфна конвенция през 1906 г. предлага „когато са в беда, да използват следния сигнал: ▄ ▄ ▄ ▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄ ▄ ▄ , повтарян на кратки интервали“. Предложението е прието и влиза в сила през 1908 г., въпреки че е необходимо известно време, за да могат моряците по света да го приемат.

Първото документирано използване на сигнала „SOS“ от страна на САЩ е през 1909 г., когато Теодор Хаубнер подава сигнал за бедствие на парахода Арапахо край нос Хатерас в Северна Каролина. Въпреки това Хаубнер изпраща и стария „CQD“, в случай че сравнително новият сигнал не бъде разпознат.

Когато на 15 април 1912 г. Титаник се сблъсква с прословутия айсберг, старшият оператор на безжична връзка Джак Филипс първоначално изпраща сигнал „CQD“. Неговият младши помощник Харолд Брайд шеговито предлага да опитат и новия „SOS“. „Това е новият сигнал и може би е последният ти шанс да го изпратиш“, казва Брайд на Филипс, според доклад на „Ню Йорк Таймс“ от 1912 г. Но макар зовът за помощ да е засечен от околните кораби, явно е било твърде късно.

„SOS“ все още е широко признат като стандартен сигнал за бедствие през 21 век, въпреки че морзовата азбука отдавна не се използва като средство за морска комуникация.

 
 
Коментарите са изключени за Какво означава всъщност SOS?

Повече информация Виж всички