Защо половината потребителите на Tinder се чувстват неудовлетворени

| от |

Tinder е най-популярното приложение за запознанства в света, което се радва на около 75 милиона потребители всеки месец. И докато за мнозина то е шанс да се запознаят с нови хора и да започнат пълноценна връзка, за други то е източник на разочарование и объркване. Например, т. нар. гоустване – когато първоначално вълнуващи разговори необяснимо се заменят с нарастваща тишина – става все по-често срещано. Сега ново изследване може да помогне да се обясни защо се случва така.

Оказва се, че много потребители изобщо не се интересуват от запознанства.

В проучване, проведено сред 1387 потребители на Tinder, половината от тях заявяват, че не се интересуват от това да се срещнат с някого офлайн, докато почти две-трети се оказват или женени, или вече във връзка.

Изглежда, че поне за много хора онлайн запознанствата може да са се превърнали в още една форма на социална медия, която осигурява разсейване, забавление и повишаване на самочувствието. Това не означава, че няма хора, които искат да излизат на романтични срещи – просто психологическите мотиви за участие в Tinder са много по-разнообразни, отколкото се предполагаше досега, и тези мотиви влияят върху нивата на удовлетвореност, които някой може да има вследствие от приложението и срещите, до които то е довело.

El Beso (Pinacoteca de Brera, Milán, 1859)

Повече от приложение за запознанства

Досега много проучвания са изследвали използването на онлайн услуги за запознанства, но малко от тях са обърнали специално внимание на удовлетвореността на потребителите им от срещите, които те (би трябвало да) улесняват.

„Бях доста поразен от това колко малко са данните относно колко доволни са хората от онлайн запознанствата като цяло и от офлайн срещите, до които те могат да доведат“, казва в изявление д-р Елиас Абуджауд, клиничен професор по психиатрия и поведенчески науки и автор на изследването.

Абуджауд и колегите му от Франция и Швейцария предоставят на англоговорящи потребители на Tinder въпроси относно мотивацията им да използват приложението; броя на съвпаденията и офлайн срещите, които са имали; статуса на връзката им; и селективността им при избора на партньори. Те са задали и въпроси, с които да оценят някои психологически фактори, като например нивото на импулсивност, депресия, самота и самооценка на човека. Накрая участниците са помолени да оценят цялостната си удовлетвореност от приложението и от всички офлайн срещи, които са успели да проведат.

Всички отговори са добити чрез онлайн въпросник.

„Изненадващото е, че голям процент от тях, около половината, не ползват приложенията, за да си намерят срещи“, обяснява Абуджауд. „Което създава интересния въпрос защо тогава някой ще прекарва цялото това време в приложение за запознанства, ако не се интересува от намирането на среща.“

Освен че търсят срещи или секс, изглежда, че много потребители влизат в Tinder за развлечение, разсейване и опит за повишаване на положителните емоции като начин за справяне с отрицателните.

„Наричаме ги приложения за запознанства, но те очевидно изпълняват и други функции освен запознанства“, казва Абуджауд.

Той и колегите му установяват, че цялостната удовлетвореност от Tinder се оценява на около 2,39 по 4-степенна скала, а офлайн срещите се оценяват средно на около 3,05 по 5-степенна скала.

Чрез специално разработен модел за машинно обучение екипът успява да оцени променливите, които предсказват удовлетвореността от приложението. Тези, които най-вероятно са довели до по-висока удовлетвореност, са включвали използването на Tinder по предназначение – за запознанства и общуване. Онези обаче, които са по-малко удовлетворени от приложението, са склонни да го използват като механизъм за справяне с негативните емоции или проявяват психологически качества като импулсивност или депресивни настроения.

В крайна сметка изглежда, че онлайн запознанствата не са ефективен механизъм за справяне с предизвикателствата на психичното здраве. Според Абуджауд подобна употреба може дори да изостри проблемите на потребителя.

„Трябва да работите върху този нездравословен механизъм, като същевременно обърнете внимание и на това с какво точно се опитвате да се справите чрез този механизъм“, добавя той. „Ако се окаже, че има действително някакво психичното заболяване, било то депресия, СДВХ, тревожност или нещо друго, не искаме то да остане недиагностицирано. Съществуват установени лечения, които могат да бъдат много ефективни.“

Интересно е, че променливата, която изглежда предсказва най-високите нива на удовлетвореност от офлайн запознанствата, е възрастта. Възможно е по-възрастните хора да имат по-малко опит с приложенията за запознанства и да подхождат към тях с по-реалистични очаквания и да са по-избирателни по отношение на своите партньори.

„Мисля, че средностатистическият потребител вероятно би могъл да се поучи от това откритие и в следствие да остане по-доволен от опита си в онлайн запознанствата“, каза Абуджауд.

 
 
Коментарите са изключени за Защо половината потребителите на Tinder се чувстват неудовлетворени