Росата на райската градина: Сълзите през Средновековието

| от |

Истинските мъже плачат

Идеята, че „истинските мъже“ не плачат е популярна в съвременната култура, но някои от най-героичните средновековни художествени персонажи всъщност съвсем спокойно си плачат. В англосаксонската поема „Беоулф“, един от главните герои, крал Хротгар, пролива сълзи на благодарност, когато Беоулф спасява народа му от зло чудовище. В края на стихотворението, когато змей убива Беоулф, неговите воини са „неутешими / и плачат на глас заради смъртта на господаря си“.

Колективните им сълзи стават знак за любовта им към него и доказателство за добродетелния му характер. Въпреки това е ясно, че приливите на емоции имат своето време и място и трябва да бъдат ограничени. По-рано в поемата, когато крал Хротгар скърби за смъртта на един от приятелите си, Беоулф го предупреждава: „Винаги е по-добре / да отмъстиш за скъпите си, отколкото да се отдадеш на траур.“ Когато стане прекомерен, плачът пречи на правилното действие – в този случай, насилствено отмъщение.

Крал Артур също често плаче. Средновековният печатар Уилям Какстън публикува книгата на Томас Малори „Смъртта на Артур“ през 1485 г., в която са записани митичните приключения на краля, Гуинивър и рицарите на кръглата маса. Сълзите текат свободно в тази книга, напоявайки я с носталгия за едно по-добро време. Артуър плаче, когато отива на война срещу стария си приятел сър Ланселот (който, за съжаление, е спал с жена му); Сър Гауейн плаче „сърдечно“, когато Артур обявява, че Гуинивър трябва да бъде екзекутирана за това прегрешение, и когато тя е доведена за екзекуцията си, става вече пълно с плач. Има и още плач и рев по-късно – когато умиращото тяло на крал Артур е отнесено в Авалон.

Това, разбира се, са художествени сълзи, но те разкриват нещо и за действителните средновековни читатели. Крал Артур и неговите рицари са национални легенди – очевидно Малори не е смятал, че описването на емоциите им ще влоши техния престиж. По-скоро сълзите в книгата са доказателство за дълбокото чувство и искреност на главните герои, както и за популярността на крал Артур.

Marcello Baschenis, San Bernardo e Satana, 1885

Сълзи на всеотдайност

Сълзите не се изливат само от скръб, радост и благодарност; те също се появяват и по любов в литературата от Средновековието – най-добрите и трайни средновековни романси са осеяни с емоционални изблици. Мари дьо Франс е поетеса, която живее в Англия през 12 век и пише редица рицарски истории. В едно от тях – Милон – двама влюбени са разделени от години и могат да разговарят само с писма. Когато любовницата на Милон получава едно съобщение от него, тя плаче толкова много, че не може да продължи да чете: „И когато тя видя името на любимия си / целуна го сто пъти, плачейки, / преди да може да прочете по-нататък.“

По същия начин в поемата на Чосър „Троил и Кресида“ влюбените плачат непрекъснато (и прекомерно) както от радост, че са заедно, така и от скръб, когато са разделени. Сълзите са начин да се сигнализира красноречиво на читателите, че описаната любов е истинска.

Една от най-документираните причини за плач през Средновековието обаче се фокусира върху малко по-различен тип всеотдайност. Според ранните християнски власти най-добрият тип сълзи са пролетите за Бога. Свети Бернар от Клерво, френски абат от 12 век (който на картината по-горе държи дявола немощен в краката си), чувства, че трябва да оправдае обилните си сълзи, когато брат му умира, тъй като подобна тъга предполага липса на вяра в Бог и небето. В проповед, адресирана до събратята си монаси, той ги моли да извинят сълзите му, защото се страхува, че ако ги задържи, това ще го „огорчи“: „Течете, течете, мои сълзи, дълго, докато не започнете да преливате […] напред като фонтани, за да може да отмиете петната от онези грехове, които са привлекли Божия гняв върху мен.“

Това загатва идеята, че сълзите могат да прочистят негативните ни чувства – философията „да си поплачеш хубаво“. Според Библията самият Исус пуска сълза, когато Лазар почина. Дори през Средновековието многобройни църкви твърдят, че притежават тази сълза.

Подарък от сълзи

Сълзите също могат да „отмиват петното от греховете“, според средновековната християнска теология. Свещениците са внимателно обучавани как да предизвикат сълзи у хората по време на изповедта им, като доказателство, че вината им е истинска и че заслужават прошка.

„Дарът на сълзите“ е религиозен феномен от Средновековието, при който добрият християнин може да бъде обзет от сълзи, когато мисли за страданието на Христос на кръста. Този подарък позволява на получателя му да се почувства по-близо до Бог и затова са отбелязани като специални. Един от известните бенефициенти на този подарък е Марджъри Кемпе: родена в Норфолк през 1373 г., Марджъри разказва за религиозния си живот в духовна автобиография – една от първите по рода си на английски език. Според „Книгата на Марджъри Кемпе“ плачът й е „толкова силен и толкова прекрасен“, че кара хората да се учудят – всъщност понякога е по-близо до рев като Марджъри дори е наказана от свещеник за нарушаване на църковната служба с шум.

 
 
Коментарите са изключени за Росата на райската градина: Сълзите през Средновековието

Повече информация Виж всички