Рекламата спокойно може да влезе в категорията на изкуствата, особено след като е най-често продуцираната във всяка една платформа. Процесът по изграждането със сигурност не е лесен, особено след като открием, че Бегбеде така или иначе има какво да каже по тази тема, но пък трябва да признаем, че една от най-вълнуващите индустрии, която продаваше продукти с усмивка, днес е по-скромна и обрана. Едва ли има човек, който да не остана скандализиран от реклама на самобръсначки, която показа мъжа като някаква форма на първите хора. Истината винаги е била една и съща – рекламите се определят от вълненията на обществото, от политиките и битките на обикновения човек.
Големите рекламни компании винаги се насочват към психиката, мечтите, целите и дори страховете на обикновения потребител. Те трябва да предоставят продукт, който по някаква магическа формула трябва да докаже на аудиторията, че с една придобивка ще се чувстват много по-щастливи и успешни. За съжаление, когато приключва Втората Световна война и мъжете са героите, завръщащи се от фронта ще заемат своята позиция на работното място, икономиката придобива един нов облик – потребителите се увеличават, хората със средства се удвоят и дори утрояват, като всичко това изисква и една нова реклама, ориентирана изцяло към мъжете.
Това е била политиката в продължение на 40 години и сме далеч от мисълта, че е била правилна. Най-вероятно същите реклами от този период ще създадат днес една невиждана и скандална форма за оцеляване, която няма да се хареса на никого. В следващите редове ще видим реклами в печатни издания, които спокойно влизат в територията на сексизма, но няма човек, който да не знае тайната – сексът продава и то много по-добре от всеки друг добродетел. Логично е да напомним на аудиторията, че подобни практики днес не се гледат с добро око. Слогани като „Колкото повече работи една жена, толкова по-сладка ще изглежда“, биха могли да активират всяко едно феминистко движение, а те вече са фактор, който не само може да прекрати дейността на една компания, но и бързо да заведе дела за обезщетение.
Така например ще открием, че компанията Mr. Leggs не само превръща жената в трофей, но и самото послание някак си влиза в противовес на основни морални ценности. В тяхна защита, по-късно ролята се обръща и мъжете се поставят на земята, докато жената ще се разхожда по тях, но това не винаги работи.
Рекламата, която задава въпроса „Легално ли е да убиете жена си?“ – не е било тогава и няма как да бъде и днес – практически разказва историята за уред, който автоматично поставя марки. Приемете, че в този период пощата е била от особено значение, но както се досещате, целта на всеки един продукт е да замени някои тривиални услуги и да ги направи по-лесни за изпълнение. В този случай е повече от ясно, че едва ли някой е изпитвал трудност да залепи една марка, но американците обичат да откриват проблеми в най-елементарните операции.
Дори рекламата за витамини ни подсказва, че тук става въпрос за продукт, който ще дава повече енергия, но не за здраво тяло, а за по-работна домакиня. Очевидно само тя има нужда от повече енергия. Рекламата е от 1939 г.
Следващото предложение на Chase & Sanborn Coffee е повече от скандално. Едва ли се интересувате точно какво кафе ще закупите от магазина. В този период всяка компания се е опитвала да бъде малко по-оригинална, макар и запечатването под налягане да не играе абсолютно никаква роля върху крайния продукт. Предложението излиза в списание LIFE през 1952 г.
В зората на тютюнопушенето, преди да се появят достатъчно лекари, които да заявяват ясно и отчетливо, че този навик е вреден, откриваме реклама на пурети със слогана „Духнете в лицето ѝ и тя ще ви следва навсякъде.“. Идеята обаче не е особено точна, откриваме, че става въпрос за тютюн, а не за хлороформ, следователно измамата от 60-те години на миналия век идва директно и с още един проблем – сексизъм.
Макар и тук да няма слоган, това е реклама на пуловери, които напомнят, че мъжете са по-добри от жените. Специалният спор, създаден изкуствено, при това от толкова много време, доказва, че рекламистите са успели да създадат едно чудовище, което днес бере своите плодове. Истината в този случай е, че никога няма да открием по-добър пол. Мъжът ще има своите качества в една посока, докато жената ще има предимства в други. А и целта никога не е била война, ако премахнем разделението и просто обединим силите, животът със сигурност щеше да е много по-различен.
Признаваме, че рекламата може да скандализира абсолютно всички, но преди да решите, че някой рекламира побой, истината е много по-различна – тук говорим за състезание по боулинг, което със сигурност изглежда доста странно за мнозина, но не е чак толкова плашещо, в това може да бъдете сигурни.
Винаги има още една жена за всеки мъж, но още по-важното е, че тя има правилни продукт за по-добър дъх. До тук добре, но не трябва да забравяме, че аудиторията винаги е търсила някои много специални моменти, които идват с някои особени подробности в тази посока. Обърнете внимание и на основната съставка, която присъства в пастата за зъби. Тя определено накланя везните в правилната посока.
Рекламната кампания на авиокомпаниите е повече от впечатляваща, особено след като ни запознават с губещите. Впрочем през златната епоха на стюардесите ще открием, че именно жените са основен фактор при избора на авио компания, както ще забележим от този материал.
Какво се случва след това? Отговорът се крие в броят на потребителите. След като рекламните агенции забелязват, че все повече жени се стремят към кариерно развитие и имат средствата да изпреварят мъжете като потребители, продуктите се ориентират към тях. Най-вероятно бихте критикували това твърдение, особено след като открием, че именно жената е най-търсения потребител, но в този период по-често се говори за стоки за бита, а след това модната индустрия, технологичните брандове и козметичните компании ще се фокусират в тази посока. Възможно е днес мнозина да очакват извинение, но пазарът определя рекламите и продуктите, както казахме и в горните редове – всичко е един голям експеримент, който може да работи, но може и да се провали.
Снимки: National Archives / Library of Congress