Историята на Etihad Airways или да инвестираш в успеха

| от |

„Тъмните облаци на протекционизма“ са надвиснали над авиационния сектор в Европа и САЩ и представляват сериозна заплаха за милионите пасажери, спечелили от по-добрата конкуренция на пазара, заяви президентът и главен изпълнителен директор на Etihad Airways Джеймс Хоган в реч в Лондон.

Обръщайки се към Aviation Club в английската столица, Джеймс Хогат каза, че международните регулатори трябва да признаят, че „инвестирането в успеха не е престъпление, а блокирането на конкуренцията ще бъде.“ Речта беше проведена само седмица след като европейски и американски превозвачи атакуваха авиокомпаниите от Персийския залив за „нелоялни практики“.

„Тъмните облаци на протекционизма се събират над Европа и САЩ“, каза той. „Петте мега-авиокомпании се мъчат да запазят сектора само за себе си след дълги години на контрол над него. Хората наистина ще загубят, ако тези големи, утвърдени превозвачи успеят, милиони туристи вече са спечелили от възможностите за избор на световния авиационен пазар.“

Джеймс Хоган каза, че основният акционер на Etihad Airways, а именно правителството на Абу Даби, е инвестирал в нова авиокомпания в точния момент, когато факторите са били най-благоприятни, за да се възползват от съществуващите големи възможности.

„Правителството на Абу Даби видя възможностите от нов световен ред в международната търговия, благодарение на географското си положение и съвременните технологии в авиационния сектор, които им позволиха да се намират на един полет разстояние от почти всяка една точка на света“, каза той.

Резултатът е, че авиокомпанията е обслужила над 14.8 пасажери през 2014 по мрежата си, която достига до 111 дестинация. За да се постигне такъв бърз растеж в индустрия с такива високи разходи за навлизане е необходима значителна инвестиция, добави г-н Хоган.

„Etihad Airways са получили инвестиции от основния си акционер, правителството на Абу Даби, под формата на собствен капитал и заеми. Ние винаги сме били открити с този факт.“

„Акционерът винаги е знаел, че тези суми ще бъдат значителни. Все пак, те решиха да създадат национална авиокомпания през 2003 година, десетилетия след останалите държави. Те решиха да инвестират в една невероятно капиталоемка индустрия, индустрия, която изисква значителни инвестиции както в очевидни елементи като флот, но и в по-малко очевидни неща като хора, обучение, технологии, база – всичко трябваше да бъде започнато от нулата.“

„За да имат какъвто и да било шанс за успех, Etihad Airways трябваше да стигне до размера и мащаба на авиокомпании, които вече са работили в продължение на години, възползвали са се десетилетия от правилно управление на инвестиции и инфраструктура и могат да се издържат сами, за да бъдат конкурентноспособни.“

„За да се превърне в сериозен конкурент в сектора на полети на дълги разстояния, компанията трябваше да плати много, много висока цена за влизане. Нашият акционер определи ясно параметрите на тази инвестиция. Авиокомпанията трябваше да достигне до рентабилност в рамките на едно десетилетие. А в дългосрочен план, ние трябва да изплащаме дивиденти.“

„Защото сме изпълнили тези условия и защото авиокомпанията расте и се развива по-бързо и по-успешно от първоначалните цели, акционерът е решил да инвестира допълнителни средства. Те инвестират в успехa. Също като всеки друг разумен инвеститор. Нашият акционер може да е правителство, но когато става въпрос за пари, те се много, много рационални“, каза изпълнителният директор на Etihad Airways.

Джеймс Хоган също така постави под въпрос твърденията на авиокомпаниите, атакуващи Etihad Airways.

„Някои от превозвачите, които ни нападат, твърдят, че са загубили част от своя пазарен дял. Започнахме да анализираме този въпрос и въпреки, че подробно проучване ще отнеме известно време, мога да кажа, че първоначалните данни показват, че тези твърдения са верни. Признаваме си!“

„Но тази така наречена загуба е довела до хиляди нови пътници за тези страдащи компании, благодарение на пазарните стимули, които ние предлагаме. Фактът, че авиокомпаниите имат все по-малки парчета от сектора, е верен. Но все пак са парчета от много голямо цяло. Все повече хора могат да пътуват, така повече потребители могат да се възползват от конкурентния избор.“

Джеймс Хоган също така добави, че British Airways не са се присъединили към другите превозвачи в атаката им срещу Etihad Airways.

”Има една глобална авиокомпания, която не се е оплакала от новата конкуренция от страна на превозвачите от Персийския залив и това е вашият национален превозвач British Airways“, каза той. „British Airways са се изградили като бизнес в продължение на десетилетия на ожесточена конкуренция на национално равнище, в Европа и в световен мащаб. Уили Уолш не се оплаква, когато той види нов конкурент на пазара – той просто се качва на сцената и се конкурира!“

Той завърши с думите, че това е дебат за конкуренцията.

„За каквото и да си говорим, пазарът иска конкуренция. Това е и което клиентът иска. Хората искат избор, когато пътуват. Изборът означава, че те знаят, че нещата непрекъснато ще се подобряват. Няма значение дали се намират в Абу Даби или в Лондон, Манчестър или Единбург.“

„Конкуренцията със сигурност е това, което икономиката иска. Въздушният транспорт стимулира търговията и туризма. Търговията и туризма стимулират икономическия растеж. Всеки въздушен маршрут е на стойност на десетки или стотици милиони лири в пряко икономическо въздействие. Подробен икономически анализ е показал, че именно такъв е случаят в Абу Даби.“

„Но това е вярно и за всяка друга дестинация, до която летим. Има причини, че Манчестър толкова много искаха да пуснем втори ежедневен полет до района. Не случайно Единбург е толкова доволен, че ще имаме директни ежедневни полети от тази година. Има причини и летище Heathrow да бъде доволно, че ще използваме нашите Airbus A380 за всичките три ежедневни полета до края на тази година.“

„И авиокомпаниите трябва да искат точно това. В почти всички случаи, конкуренцията увеличава размера на пазара. Може всички да получим по-малко парче от тортата, но тортата става все по-голяма, а това е от ползва за всички.“

\\ Aviation Tribune

 
 
Коментарите са изключени за Историята на Etihad Airways или да инвестираш в успеха