Бизнес практиките на авиокомпаниите от Близкия Изток

| от |

Миналият четвъртък Emirates организира специално събитие по случай четвъртата си годишнина от започването на ежедневни полети от международното летище Кенеди в Ню Йорк. Авиокомпанията организира специални игри, а победителите ще могат да си тръгнат с два билета за бизнес класа до която и да е дестинация на Emirates.

Но Emirates ще се окаже и в центъра на вниманието на авиационните новините и през следващите няколко седмици. Трите най-големи американски авиокомпании – American, Delta и United – са започнали дълга правна битка срещу авиокомпаниите от Персийския залив – Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways – защото последните са получавали мащабни субсидии от близкоизточните правителства, които представляват пряко нарушение на споразумението за Open Skies.

Американските превозвачи са публикували поверителен доклад с подробна информация за прикрити над 40 милиарда долара средства под формата на държавни субсидии. Изпълнителните директори на трите най-големи превозвачи в Америка са се срещнали с Атъни Фокс, американския министър на транспорта. Лий Мок, бивш президент на Air Line Pilots Association (Асоциацията на авиопилотите), създаде нова организация, Americans for Fair Skies (Американци за честни небеса), за да лобира за промяна. Изпълнителният директор на Delta Ричърд Андерсън също изрази своята загриженост относно субсидиите пред CNN.

В петък изпълнителният директор на American Дъг Паркър изложи официалната позиция на американските превозвачи в известно списание, а Лора Глейдин, председател на Association of Professional Flight Attendants (Асоциацията на професионалните стюардеси и стюарди), която представлява над 25 000 души, коментира в имейл до членовете на асоциацията за слабите работни протекции на служителите в превозвачите от Близкия изток.

Също миналата седмица, Мок обсъди в интервю влошаването на отношенията между Канада и ОАЕ, където са базирани Emirates и Etihad Airways, след като през 2010 година Канада отказа да позволи на превозвачите да провеждат повече полети до Торонто. От своя страна Обединените Арабски Емирства отказват да удължат договора на Канада за ползване на определени военни бази в Дубай. По-късно през годината ОАЕ лобира срещу кандидатурата на Канада за присъединяване към Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации.

„Ако тези страни не получат това, което искат, те просто си взимат парцалките и се прибират вкъщи“, каза Мок. „Когато Канада заяви, че няма нужда от повече полети (между двете страни), ОАЕ се ядосаха и казаха: „Нека всичките ви войски напуснат Camp Mirage.“ Посланието е ясно – Ако не получим своето, ще ви накажем.“

Това е много опасен подход за страна, която се стреми да изгради летище в Дубай, чийто пътникопоток се очаква да бъде 240 милиона души годишно, споделя Мок и подчертава различните подходи към търговската авиация от двете страни.

В Съединените щати Мок също така каза, „Ние имаме демокрация, президент и свободното предприемачество, докато те имат една диктатура, шейх и субсидирани авиокомпании.“

Междувременно Глейдин повдигна определени въпроси за условията на труд, които превозвачите от Персийския залив предлагат. Докато повечето служители на американските авиокомпании са защитени със синдикални договори, Катар и ОАЕ забраняват колективното договаряне. Освен това, Глейдин споделя пред членовета на Асоциацията, че стюардесите, работещи в Qatar Airways трябва да поискат разрешение преди да могат да се омъжат или да имат деца.

Глейдин също така каза, „Те живеят в заключени и внимателно наблюдавани общежития. Те подписват трудови договори, но ако по някаква причина не могат да ги изпълни, т.е. вече не отговарят на стандартите за външен вид, те са принудени да върнат парите, които са спечелили. Ако е необходимо, дори са принудени да работят безплатно, изпълнявайки други дейности.“

В специална декларация пред медиите Росен Димитров, старши вицепрезидент на Qatar отрече, че превозвачът дискриминира женени или бременни стюардеси.

„Не е задължително кабинния персонал на Qatar Airways да бъде неомъжен/неоженен или да остане с този статут по време на трудовите взаимоотношения“, каза Димитров.“Много от нашите служители наистина са жени. Трудовите договори просто използват термина „неомъжено положение“, който е честосрещан термин в договорите на много фирми от Близкия изток. Терминът се отнася за целите на определяне на обезщетения или жилища,“ каза още той.

Освен това Димитров каза, „Кабинния екипаж не трябва да иска разрешение, преди да се омъжи, но поради здравословни фактори и съображения за безопасност, стюардесите трябва да уведомят превозвача, когато забременеят. Ако не могат да летят поради определени здравословни причини, за тях биват намирани подходящи наземни позиции.“

\\ Forbes

 
 
Коментарите са изключени за Бизнес практиките на авиокомпаниите от Близкия Изток