shareit

За какво са полезни патладжаните

| от |

Патладжанът, наричан още син домат, е зеленчук с висока хранителна стойност. Той присъства в различните кухни по света и има редица ползи за здравето.

Произход

За родина на патладжаните се счита Индия, но за първи път те се култивират в Китай още през 5 в. пр. Хр. По-късно през Средновековието достигат до Африка, след това и до Европа. Днес сред водещите производители на този зеленчук са Турция, Италия, Египет, Китай и Япония. Въпреки че в миналото патладжанът имал лоша слава, защото поради горчивия му вкус бил обвиняван, че причинява лудост, проказа и рак, днес той е на почетно място в много от кухните по света.

Състав

Патладжаните са бедни на въглеводороди, но богати на полезни минерали като калий, калций, магнезий, желязо, пектинови вещества. Те съдържат и диетични фибри, витамините С, К, В6, фолиева киселина. Горчивият им вкус се дължи на присъстващите в тях етерични масла.

Ползи от патладжаните

1. Контролират диабета

Патладжаните са много полезни за регулирането на кръвната захар и контролират усвояването на глюкозата, защото са богат източник на фибри и слабо разтворими въглехидрати. Поради това патладжаните са най-добрият вариант за хората, които страдат от диабет 2.

2. Пазят сърцето

Патладжаните понижават нивата на холестерола и помагат за стабилизирането на кръвното налягане. По този начин намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания. Съдържанието на калий в този зеленчук поддържа тялото хидратирано, което гарантира, че няма задържане на течности, което от своя страна пази от сърдечно-съдови заболявания.

3. Пазят от високо кръвно

Клиничните изследвания показват, че недостигът на калий в организма е основна причина за високото кръвно. Патладжаните съдържат този елемент и малки количества натрий, което е идеална комбинация срещу хипертония.

4. Грижат се за мозъка

Патладжаните защитават клетъчните мембрани от всякакъв вид увреждания, тъй като съдържат фитонутриенти. Това също улеснява предаването на информация от една част на друга, което поддържа паметта в добро състояние.

5. Подпомагат храносмилането

Тъй като патладжаните са богати на фибри, те помагат на храносмилането и поддържат храносмилателната система в добро здраве. Освен това предотвратяват риска от появата на рак на дебелото черво.

6. Контролират теглото

Може би не знаете, че патладжаните са неделима част от диетите за отслабване, защото те помагат за изгарянето на мазнините в организма. Фибрите, които съдържат, карат човек да се чувства сит по-дълго време и не позволяват да се стига до преяждане.

7. Намаляват нервното напрежение

Твърди се, че патладжаните успокояват нервите. Това тяхно свойство се дължи на две от веществата, които съдържат – скополетин и соропарон.

8. Предпазват от рак

Проучване на японски учени показва, че патладжаните могат да се използват в борбата с рака, тъй като са богати на трипсин. Това съединение неутрализира канцерогенните клетки в човешкия организъм.

9. Грижат се за хубавата кожа

Патладжаните помагат на тялото и кожата да са добре хидратирани, тъй като са с богато съдържание на вода. Освен това витамините и минералите в тях са гарант за красива и гладка кожа.

10. Помагат за отказването на цигарите

Патладжаните съдържат никотинова киселина, което означава, че тези, които са решили да откажат цигарите, добавяйки ги в хранителния си режим, могат да задоволят никотиновия глад. Препоръчително е всеки ден да се изяжда по един патладжан.

Как да готвим патладжаните?

Патладжаните могат да се изпържат, изпекат или сварят на пара. Те са част от състава на най-различни основни ястия и салати. Добре се съчетават с подправки като чесън, зехтин и лимонов сок. Ако сте решили да изпържите патладжана, използвайте по-малко мазнина, защото поради порестата му структура, той може да поеме значително количество от нея и да се превърне в нездравословен продукт. Преди да пристъпите към готвенето, е препоръчително да осолите патладжана и да го оставите за около 30 минути да престои. Така ще смекчите горчивия му вкус и ще го обезводните, което ще ограничи количеството поемана мазнина.

От патладжан може да приготвите и прясно изцеден сок. За да го превърнете в по-питателна и вкусна напитка, може да добавите и други зеленчуци и плодове. Ето една интересна комбинация:

Продукти: 1 патладжан, 2 ябълки, стрък целина и 3 моркова.

Начин на приготвяне: Смелете за няколко минути продуктите заедно с малко вода в сокоизстисквачката. Добавете сол и черен пипер на вкус.

 
 
Коментарите са изключени за За какво са полезни патладжаните