Уолт Дисни и правото да бъдеш различен

| от |

Няма човек, който да не знае и да не е чувал за Уолт Дисни. Убедена съм в това, както съм убедена, че всеки един от вас си е имал любима принцеса от неговите анимации едно време.

Уолт Дисни е важен културен феномен в историята на киното от миналия век, който променя правилата, създава собствена вселена от анимационни стереотипи и вярва в себе си и онова, което прави. Дисни е визионер, видял отвъд времето си и влиянието му в света на забавленията е безспорен. Дисни е повече от Дисниленд и нахилен мъж с мустаци, който се смее до любимата си мишка.

Уолт Дисни е роден в семейството на ирландски имигранти, които се преселват в Америка, тъй като баща му е обхванат от така наречената „златна треска“. Като малко момче, Уолт, братята и сестрите му се местят често от град на град и в едно такова място родителите на негов съученик го запознават със света на киното, водевила и театъра. Оттам нататък пътят на бъдещия колос на анимацията е някак предначертан.

Дисни започва да рисува от малък, продава свои рисунки на съседите и въпреки че, баща му му казва, че това са глупости и трябва да си намери работа, той продължава. Когато е на 18 години, Дисни се вдига и заминава в Холивуд с 40 долара в джоба си и брат си и най-добрия си приятел под ръка. Там започва да работи в студио за рекламни клипове.

Близо 10 години откакто се намира в меката на киното, Дисни, в една сумрачна сутрин пътувайки във влака, създава най-ембелатичната анимационна фигура в историята на киното – Мики Маус. Никога няма да забравя една реплика от „Спасяването на Мистър Банкс“ – филм от студио „Дисни“ за самия Дисни и неговата борба с Памела Травърз за правата върху „Мери Попинз“, който горещо препоръчвам – където той казва: „Аз бях едно обикновено момче с една мишка върху хартия в джоба си. И отказвах да я продам.“ Дисни напуска компанията, в която работи и отказва да даде правата върху Мики Маус, на който и да е. Той си тръгва с лист в джоба, Мики на параход, високо вдигната глава и мечтата да създаде пълнометражен анимационен филм един ден. Нещо, което другите наричат „невъзможно“ и „лудостта на Дисни“.

Уолт Дисни е от онези 10% от човечеството, които променят хода на историята, именно защото вярват в мечтите си. Той създава първия пълнометражен анимационен филм през 1937 година и той се казва „Снежанка и седемте джуджета“. По него се работи дълго време и почти денонощно. Дисни, подобно на Стив Джобс, остава известен като шефа, който кара хората си да бачкат много и никога не отстъпва от своето, и в крайна сметка го постига.

„Снежанка“ носи на Уолт Дисни и основаната от него Walt Disney Company, първият от общо четири почетни Оскара. Дисни има седем награди „Еми“, три Златни глобуса и общо 22 Оскара за кино от точно 52 номинации. Все още е най-номинираният и награждаван човек в индустрията и не вярвам това да се промени скоро. Освен това е единственият, който получава четири Оскара в четири различни категории в една година.

Дисни е велик, не заради наградите си, а въпреки тях. Освен, че е един от бащите на модерната анимация, такава, каквато я познаваме днес, той е оформил културно и интелектуално много от детските ни мозъци. За моя съм сигурна.

Освен ембелатичния Мики Маус и принцовете и принцесите от най-известните приказки в света, Дисни е създател на филми като „Мери Попинз“, „Дъмбо“, „Бамби“ и моят фаворит „Алиса в страната на чудесата“.

 
 
Коментарите са изключени за Уолт Дисни и правото да бъдеш различен