Паметникът на сръбския цар Душан, поставен на Моста на цивилизациите пред Конституционния съд в Скопие раздели македонските историци, политици и обществеността.
От три дни поставянето на статуята е подложено на жестоки критики от опозиционни партии, граждански сдружения, а отделно и от всички албанци в Македония. Албанската теза определя Стефан Душан като сръбски окупатор на албанските земи. Албанците смятат, че поставянето на този паметник подсказва кризата на македонската идентичност и сърбоманщината на тези, които са го поставили.
От своя страна сръбската общност в Македония смята, че цар Душан е получил заслужено място между многото паметници в Скопие. Вести онлайн пише, че заедно с паметника на цар Душан на моста са поставени още 33 скулптори, които представляват епохите, от които са намерени археологически предмети и културно наследство в Македония.
[youtube id=“FG92L5C05b4″ width=“667″ height=“356″]
Гражданско движение „Събуди се“ остро осъди поставянето на паметник на цар Душан в Скопие преди да бъдат поставени паметници на албанските лидери. Опозиционният Социалдемократически съюз характеризира неговото поставяне като „скандал“ и „перверзия“, тъй като с това се злоупотребява с парите на гражданите, а от друга страна става дума за „проблематична личност, която е била поробител на тези територии“.
Появата на цар Душан бе „мистериозна“, защото Министерството на културата и градските власти в Скопие заявиха, че нямат нищо общо с паметника.
Стефан Душан е средновековен сръбски владетел от първата половина на 14 век, при когото сръбското царство достига най-широките си граници. Известен е с така наречения Душанов законник.