Как едно момиче стана част от историята на автомобила

| от |

На днешната дата преди 125 години във Виена е родено момиченце, чието име носи една от най-известните марки автомобили. Мерцедес Адриен Рамона Мануела Йелинек е родена на 16 септември 1889 година във Виена. Бащата Емил Йелинек е дипломат, семейството живее в Баден, градче край австрийската столица, и в Ница, която още по онова време е елитарен курорт на френската Ривиера.

Майката на Мерцедес умира, когато детето е едва на четири години. Бащата е страстен почитател на новото откритие – автомобила и притежава първо една триколка марка „ДеДион“, по-късно автомобил „Бенц Виктория“. Двете придобивки не го очароват особено и той в качеството си на представител на Негово императорско превъзходителство Франц Йосиф Първи заминава през 1987 година за Щутгарт, за да поръча първата си двуцилиндрова кола марка „Даймлер“ с мощност шест конски сили, развиваща максимална скорост 24 км/ч. Придружаван от дъщеря си, Йелинек често посещава Готлиб Даймлер и гениалния му конструктор Вилхелм Майбах с цел да ги убеди да произвеждат по-бързи автомобили.

Известна до днес е репликата му: „Ако автомобилът не може да ми даде повече, отколкото конският впряг, мога отново да се върна към конете“.

Йелинек е влюбен в колите на „Даймлер“ и става техен дистрибутор сред финансово мощната публика в Ница. През 1899 година пласира 10 автомобила, година по-късно утроява продажбите. Междувременно автомобилостроителите се вслушват в съвета на Йелинек и пускат на пазара все по-бързи коли. Моделът „Даймлер Феникс“ с мощност 8 к.с. развива скорост от 40 км/ч. През 1899 година Йелинек регистрира своите автомобили за участие в авторалита, преди всичко в ралито в Ница, където стартира под псевдонима „Мосю Мерцедес“. По-късно регистрира колите си под името „Екип Мерцедес“. И въпреки че мощността от 23 к.с. изглежда днес слаба, за времето си това е впечатляващо. В края на март 1900 по време на планинско рали край Ница водачът на „Мерцедес 2“ катастрофира и загива.

Фирмата „Даймлер“ взима решение да прекрати производството на коли за високи скорости и Йелинек прави непрестанни опити да убеди Вилхелм Майбах / Готлиб Даймлер е починал/ да продължи разработките, тъй като подобно развитие може да донесе световна известност на марката. Междувременно продажбите на автомобили се развиват невероятно добре, сред клиентите на Йелинек са милиардерите Рокфелер, Астор, Морган и Тейлър. Фирмата Даймлер решава да се вслуша в съветите на Йелинек и конструира нов лек и мощен двигател, наречен „Даймлер-Мерцедес“, регистриран под името „Мерцедес 35“. На ралито в Ница през 1901 година колите с марка „Мерцедес“ правят фурор.

Марката „Мерцедес“ е официално регистрирана от Моторните заводи Даймлер на 23 юни 1902 година и на 26 септември е вписана като запазена марка. През юни 1903 година Йелинек получава разрешение да се нарича Йелинек-Мерцедес. Той обича да казва: „За пръв път баща носи името на дъщеря си.“ А какво става с дъщерята? Деветнадесетгодишна, тя се омъжва за австрийския благородник фон Шлосер. Семейството има две деца – Елфиде /родена 1912/ и Ханс-Петер /роден 1916/. По-късно бракът е разтрогнат. Мерцедес се омъжва повторно, но скоро сед това съпругът й умира от туберкулоза. Мерцедес Йелинек умира във Виена на 23 февруари 1929 година едва 39-годишна. По ирония на съдбата тя никога не е
притежавала автомобил.

С БТА

 
 
Коментарите са изключени за Как едно момиче стана част от историята на автомобила