Американецът, който се би за свободата на Индонезия

| от |

На сутринта на 29 септември 1948 г. товарен самолет Douglas DC-3 излита от Джокякарта на остров Ява. На борда на полета са екипаж от петима, един пътник, медицински материали и 20 килограма злато. Регистриран като RI002, самолетът е гръбнакът на новоизградените военни сили на Индонезия в нейното движение за независимост, което се бори за оцеляване срещу нидерландската колониална армия. До една година холандците ще бъдат принудени да предадат властта на Република Индонезия, завършвайки четиригодишна освободителна война след поражението на Япония през 1945 г. (Япония нахлува и окупира Индонезия по време на Втората световна война).

Но шестимата мъже на борда на RI002, включително неговият капитан Боби Фрийбърг, русокос, синеок 27-годишен мъж от Парсънс, Канзас, никога не виждат тази победа. Някъде след излитането на самолета от град Танджунг Каранг на южния край на Суматра, той изчезва. Тридесет години по-късно двама фермери намират част от останките му в отдалечена джунгла, заедно с разпръснати човешки останки. Индонезия своевременно обявява петимата паднали сънародници за герои, загинали в хода на службата си.

За Фрийбърг, отличават няколко пъти пилот от ВМС, чакането за това признаване отнема дори по-дълго – до май 2010 г., когато е отличен в изложба в националния архив на Индонезия в столицата Джакарта, заедно с неговия бивш пилот и приятел Петит Мухарто, който пропуска този последен полет. Фрийбърг вече е признат като американец, който помага на Индонезия да спечели независимостта си. „Той е общ национален герой“, казва Тамалия Алиджахбана, уредник на шоуто и директор на сградата на националните архиви на Индонезия.

Een sectie militairen tijdens een rustpauze, Bestanddeelnr 15857

Холандски войници, 1948

Това събитие обаче е дори по-сладко за семейството на Фрийбърг, което все още се бори с драматичното му изчезване. Племенницата му Марша Бикъм смята, че чичо й не е загинал в самолетна катастрофа, а вместо това е заловен от холандците, а по-късно загива в плен.

Според Бикъм, не много след като RI002 изчезва, сенаторът на Канзас Клайд Рийд, приятел на семейството, казва на родителите на мъжа, че синът им е жив и че се опитва да го освободи от затвора. Но това е последното, което семейството на Фрийбърг чува, тъй като сенатор Рийд почива от пневмония през 1949 година.

Войникът е добре известен на властите като американски пилот, работещ за индонезийците, но холандските архиви не показват данни за неговото залавяне, обяснява Уилям Тухрело, аташето на Библиотеката на конгреса в Джакарта, който помага за разследването. Той няма представа защо може би се прикривало случилото се със самолета на Фрийбърг. „Попитахме холандците има ли нещо във вашите файловеза този случай?“, казва той. Но нищо не се появява. От своя страна Алиджахбана иска холандски историк да предаде случая на телевизионно предаване в Холандия, в което експерти се опитват да разрешат мистерии от миналото. Един човек, който никога не се отказва от надеждата да проследи историята „Безстрашния Фрийбърг“, както го наричат неговите приятели от ВМС, е Мухарто, индонезийският пилот. Той поддържа връзка със семейството на Фрийбърг до смъртта си през 2000 г. „Боби запали светлина в него. Когато го срещнах 40 години по-късно, той все още гореше“, казва Алиджахбана.

Роден в привилегировано японско семейство, Мухарто е студент по медицина в Батавия, както тогава се нарича Джакарта, когато Япония нахлува през 1942 г. Когато избухва борбата за независимост, той решава да се присъедини към военновъздушните сили. Проблемът е, че Индонезия няма нито самолети, нито пилоти. Така Мухарто е изпратен в Сингапур и Манила, за да намери авиокомпании, готови да се противопоставят на холандска блокада на бунтовниците. Без въздушен мост, който да внася оръжие и лекарства и да изнася подправки и злато, революцията е обречена.

Един пилот, готов да участва, е Фрийбърг, който напуска военноморските сили през 1946 г. и не успява да си намери работа в гражданската авиация у дома. Във Филипините той започна да лети за CALI, авиокомпания в Манила, и спестява достатъчно, за да си купи собствен DC-3. По-късно същата година той започва да лети изключително за Република Индонезия, която определя самолета му като RI002 – казват му, че RI001 е запазен за бъдещия самолет на първия президент на Индонезия след независимостта. Всъщност 20-те килограма злато, пренесени при последния полет на RI002 – и никога не са възстановени – е трябвало да бъдат използвани за закупуване на още самолети.

Фрийберг е наемник, който лети на мисии за чужда страна. Той планира да спести пари и да се върне в Америка, където е сгоден за медицинска сестра, която среща в Манила. Индонезийците го наричат „Боб Храбрият“. Но работата му също започва да му въздейства емоционално и да го накара да заема политически каузи. Той пише на семейството си за несправедливостите, които индонезийците търпят в ръцете на холандците и стоицизма на обикновените хора. „Доста прекрасно е да видиш как хората вярват в свободата, на която ние, американците, се радваме и за която сме готови да се борим“, пише той.

 
 
Коментарите са изключени за Американецът, който се би за свободата на Индонезия

Повече информация Виж всички