Създаден от руснаци и индийци, пригоден за директна битка срещу F-22 – Су-57 се смята за един от най-лошите невидими самолети

| от |

Най-вероятно сте го виждали в действие в новия филм „Top Gun: Maverick“, представен като 5-тото поколение изтребители. Той е единственият конкурент на китайския Chendgu J-20 и американския Lockheed Martin F-22 и F-35. Всеки един от тези самолети се произвежда с различна идея и за различни военни операции. Използват се различни елементи, които определят и самото поколение, включително възможност да използват Stealth системи.

Все още съществуват някакви съмнения, че американските невидими самолети са най-добрите в света, особено след като Китай продължава своята усилена работа върху WS-15 двигателите, които най-вероятно могат да бъдат поставени в J-20 и да превърнат китайската авиация в победител при въздушни двубои. При тази модификация, Китай ще се надява да се справи с F-22 Raptor.

Междувременно F-35 Joint Strike Fighter също има своите позитиви, както и доста негативи, но отказва всеки един купувач с фамозната цена. Силата на последната бойна птица се крие в суперкомпютъра, който позволява използването на много по-смъртоносни манаври и приложения в битката. Руският Су-57 се гледа като последния кандидат за 5-тото поколение, притежаващ възможност за интегриране на Stealth, но това не е единственото изискване, особено след като говорим за основно крило на дадена държава.

Не трябва да забравяме, че директното сравнение не може да бъде наложено по никакъв начин, особено след като нито един от тях не е създаден, за да бъде сам във въздушна битка или в по-сериозно сражение. Всеки един е разработен с конкретна роля, разполага с определени възможности и изиграва своята роля в една битка.

Ако си мислите, че дори премерването на сили във въздушен двубой, както беше във филми като Top Gun, може да ни даде адекватен отговор, отново грешите. Въздушните битки отдавна не се случват така, статистиката доказва, че асовете остават някъде назад във Виетнамската война.

Трудно е да избегнем и още един факт, посочен от най-различни критици, следващи развитието на въпросната бойна машина. Гръмко твърдение е, че това е един от най-лошите изтребители от 5-тото поколение в света, но дори това не го прави толкова лош, колкото можем да си мислим. Все пак нека разгледаме и какво стои зад Су-57.

Дългият път на производство и пускане в експлоатация е прогнозиран някъде около 1979 г. по времето на бившия СССР. Пускането на самия изтребител в употреба трябва да бъде някъде през 90-те години на миналия век. Бившият съюз се сгромолясва през 1991 г. цялата въздушна програма е поставена в изгнание.

Американският F-22 Raptor успява да вземе титлата като най-добрия невидим самолет за времето си и се разписва като първи някъде през 1997 г. Русия най-накрая успява да закрепи икономиката си и започва работа върху 5-тото поколение, използвайки за свой най-светъл пример F-22.

Около 2007 г. Руската бойна програма ще продължи да говори, че се състезава за създаването на истински орел в небето. Единственият проблем е, че към този момент нямат много решения, нито отговори относно някои системи. Тук се ражда един много важен съюз, който най-вероятно ще изненада всички. По това време Индия също разработва своето 5-то поколение. Поради високите разходи, самолет не се конструира с мечти и надежди, двете страни решават да обеденят силите си и да създадат нещо, което ще бъде познато като Су-57.

Това партньорство няма да издържи много дълго и до днес няма информация какво точно не се е харесало на аудиторията.

През 2018 г. Индия официално ще подпише, че напуска и няма повече да помага на руснаците в разработката. Няма официални данни, но има слухове, които посочват, че индийците не виждали самолет с толкова блестяща невидима технология, а нещо, което сякаш идва от миналото поколение.

Друг проблем според тях е, че най-вероятно същата система няма да може да оцелее на въздушно съпротивление, което от своя страна ще бъде още един сериозен проблем. Впрочем индийците са толкова разочаровани, че реално дори представят цял списък с проблеми, които не могат да им позволят да продължат работата.

Русия не се отказва от своята птица и продължава работа. Създава цели 12 прототипа и започва тестване. Прави го във време, в което Индия вече се е оттеглила от програмата. Руският министър на отбраната ще побърза да запише първите две серии на производство и да ги чака през 2019 и 2020 г. Русия вече поставя своите прототипи в служба и дори ги пуска над небето на Сирия, за да влезе в новините. Това не само ще е първият им най-добър изтребител от много време, но и първият възможен Stealth.

През декември 2019 г. и само няколко дни след като руската авиация очаква да получи първата серия от Су-57, пилотите откриват един огромен проблем. Сукхой вече са поставили боен пилот в самолета и са готови да изпълнят всички предписания, за да гарантират, че самолета е съвършен и готов за употреба.

Тестът е трагичен, само след 111 прелетени километра от летището, пилотът се евакуира от самолета, докато изтребителят се разбива. Няколко дни след катастрофата, руските инспектори ще установят, че има проблеми върху контролните уреди в опашката. След като те отказват, самолетът не може да бъде толкова маневрен и ограничава значително пилота. Руските медии съобщават, че самолета е избухнал при удара в земята.

Въздушната програма се оказва трогателна грешка и вече успява да премине времето от 5 десетилетия. Компанията Сукхой губи своето реноме, а малко след това Игар Озар напуска компанията като изпълнителен директор.

Една катастрофа не може да се смята за нещо толкова страшно, почти всеки един самолет в самото начало ще се превърне в пепел, след като има проблеми за изчистване. Руското правителство не се отказва и получава първите 76 изтребителя за десетилетието.

Тяхната система е разработена специално за Stealth полети, но вместо това се оказва, че е практически неизползваема, следователно трябва да се подобрява. Последните новини по тази тема са, че бъдещите модели ще разполагат със Сатурн АЛ-41Ф1 двигатели, които могат да бъдат открити в 4-тото поколение на Су-35С.

Използването на старите двигатели ограничава значително 5-тото поколение и също така застрашава неговия невидим характер. Самата технология за неуязвимост от радарите не е просто един елемент, това е цяла серия от технологии, които позволяват по-смели бойни тактики, както и системи за определяне на маршрути.

Освен елиминирането на радарния сигнал, един самолет трябва да се справя много добре и с инфрачервените топлинни следи от двигателите. Не е изненада, че 4-тото поколение двигатели не е създадено за такъв самолет, следователно няма да има достатъчно добро маскиране, когато дойде време за изчезване от радарите, както и за прихващане от вражеските ракети.

Има и още един проблем. Руската авиация твърди, че Су-57 разполага със система, която го покрива изцяло на 360 градуса, като системата имитира F-35 Joint Strike Fighter, но има един проблем – до днес няма демонстрирана такава технология и никой не е успял да потвърди наличието ѝ. Дори през 2014 г. се твърдеше, че тази система се създава едва сега. Дори и към този момент е трудно да се провери дали тези изтребители отговарят на този стандарт.

Никой не може да потвърди на какво е способен Су-57. Все пак не трябва да забравяме, че един такъв самолет е низ от компромиси. Американският F-35 се създава изцяло от парите на данъкоплатците, а те не са винаги доволни от факта, че Пентагона създава твърде скъпи играчки. В Русия няма такива ограничения, все пак никой не знае какво се заделя за армията и какви проекти наистина успяват да се реализират.

След като правителството контролира медиите, зрителят може да гледа само невероятно красиви картини, разкриващи най-модерното оръжие, готово да унищожи всеки противник. Съдейки по последните военни действия, би било напълно трудно да се потвърди на какво наистина е способен.

Обикновено има и една добра стратегия за всичко случващо се. Веднага ще забележим, че това е честа практика. Единственият начин да се разберат истинските способности на този изтребител, са чрез продажби на други държави. Такива обаче все още не са направени. Освен това Русия се опитва да продаде тази птица като единственият достоен противник на F-35 и въпреки това няма много купувачи, като лошата реклама на армията и военната техника очевидно продължава да играе лоша роля в маркетинга.

Украинците твърдяха, че са свалили Су-57, но в последствие се оказа Су-35. Някои източници посочват, че руският невидим изтребител е има няколко мисии, но е стрелял ракети от безопасно разстояния. Руски източници от армията твърдят, че в момента има едва 10 Су-57, които са влезнали в бойна готовност, но не е ясно колко точно са били във въздуха.

Днес военните критици поставят Су-57 като последен относно своите качества. Двигателите са един проблем, докато самите панели са друг. Това далеч не го прави лош самолет, просто като участие в едно съвременно състезание, същият няма как да отговори на останалите, но в комбинация с други въздушни сили, може да бъде повече от необходим.

Генералната цел никога не е била да създадат абсолютния невидим самолет, а профилиран и многофункционален изтребител, който да има маневреност, възможност за водене на въздушни боеве и бомбардировка.

Русия не показва много информация относно развитието, нито относно неговите основни опции, но все пак не трябва да забравяме, че в момента, когато цялата индустрия е замръзнала и сблъскана с различни трудности около доставките, невидимият самолет може да се забави с още няколко десетилетия.  

 
 
Коментарите са изключени за Създаден от руснаци и индийци, пригоден за директна битка срещу F-22 – Су-57 се смята за един от най-лошите невидими самолети

Повече информация Виж всички