Реклама против интернет пиратството може всъщност да го е увеличила

| от |

Популярна антипиратска кампания от началото на века може всъщност да е увеличила пиратството, твърди ново проучване. Хората в САЩ, които са купували и гледали филми законно през периода 2004-2007 г., са добре запознати с един популярен видеоклип на кампанията срещу пиратството „Не бихте откраднали кола“.

Едно от предимствата на пиратските филми всъщност е, че не трябва да се гледат дразнещите предупреждения за пиратство в началото.

Да поясним: клипа изброява редица престъпления и се опитва морално да ги приравни с незаконното теглене на филми, като същевременно се опитва и да направи изтеглянето толкова драматично, колкото другите изброени престъпления.

„Не бихте откраднали кола“, започва рекламата. „Не бихте откраднали дамска чанта. Не бихте откраднали телевизор. Не бихте откраднали филм. Тегленето на пиратски филми е кражба, а кражбата е против закона. ПИРАТСТВО Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ.“

Видеото е широко пародирано, включително в епизод на сериала „IT Crowd“, където репликите са: „Не бихте откраднали бебе. Не бихте застреляли полицай и след това да откраднете шлема му. Не бихте отишли до тоалетната с шлема му и след това да го изпратите на скърбящата вдовица на полицая. И след това да го откраднете отново!“

Беше ли тази рекламата най-умната? Не. Но ефективна ли е била за предотвратяване на това, което е целяла да предотврати? Също не!

Според новото проучване, публикувано в The Information Society, като смесват по-силни аргументи с по-слаби, тази кампания и други като нея всъщност разводняват собственото си послание:

„Най-впечатляващият пример може да бъде (не)известният осведомителен видеоклип „Не бихте откраднали кола“, излъчван в кината и на DVD-та по целия свят през началото на века“, пишат авторите. „Той сравнява изтеглянето на филм с различни форми на кражба, включително разумно уместни – като кражба на DVD в магазин – но и донякъде абсурдни – като кражбата на чанти, телевизори, коли – което размиват посланието.“

Това и други кампании против пиратството всъщност могат да насърчат хората да пиратстват филми, телевизионни продукции и музика. Нещо повече, привличайки вниманието ни към факта, че много хора пиратстват филми, рекламите срещу пиратството може всъщност показват, че това е социално нормално да се прави.

„В полеви експеримент Чалдини (2003) установява, че съобщения и знаци, насочени към обезсърчаване на кражби, но информиращи посетителите на Националния парк Петрифайд Форест, Аризона, че много хора крадат малки парчета вкаменено дърво, неволно увеличават процента на кражби в сравнение с контролната ситуация на изследването“, цитират авторите.

„Информирането на лица пряко или непряко, че много хора пиратстват, е контрапродуктивно и насърчава пиратството, като кара целевите лица да се държат по подобен начин.“

Проучването също така критикува кампании, които използват статистика – например колко струва пиратството на индустрията – за да изложат гледната си точка.

„Поради човешките пристрастия, вече е установено, че хората ще помогнат непропорционално повече на една добре идентифицирана жертва, отколкото на много статистически жертви“, пишат авторите. „Накратко, подчертаването на статистическите жертви на пиратството минава и заминава – сухите статистики не успяват да предизвикат емоция и да мотивират действие.“

Те обаче също така предупреждават да не се използват разпознаваеми жертви на пиратство, като се има предвид, че – в този случай – това включва филмови звезди, които по принцип са доста заможни.

„Например, индийските видеоклипове срещу пиратството през 2018 г. завършват със слогана „незаконното изтегляне или стрийминг на филми е кражба!! Кражбата е против закона“. Всички видеоклипове са с участието на известни актьори, чиято индивидуална нетна стойност се оценява на $22–$400 милиона долара, в страна, където годишният доход на глава от населението е малко под 2000 долара.“

„Това може да предложи на пиратите морално оправдание: те крадат само от богатите, за да „нахранят бедните“, форма на „ефекта на Робин Худ“, която има още повече смисъл с някои културни или спортни стоки.

Един пример за това как да се противодейства на пиратството адекватно, пишат изследователите, би било да се дари част от печалбата от филма за благотворителност, за да се направят жертвите по-близки и да се изтъкнат повече те, отколкото мултимилионерите.

 
 
Коментарите са изключени за Реклама против интернет пиратството може всъщност да го е увеличила

Повече информация Виж всички