Колко често се сменя автомобилното масло и как да обслужваме колата си

| от |

Ако притежавате автомобил, то най-вероятно поне веднъж сте чували, че маслото е много важна част от него. Представете си го като кръвоносната му система. И ако искате да имате сигурно превозно средство, трябва да обръщате внимание на тази система.

Ще открием, че повечето автомобилни механици посочват различен стандарт и интервал за смяна на маслото. Американците твърдят, че това трябва да се случва на всеки три месеца или всеки 4828 километра. Това са много стари новини и не е необходимо да бързате със смяната.

Повечето автомобили могат да се движат много по-дълго разстояние, отколкото споделят американците и то преди да се наложи смяната. Ако сменяте маслото по-често, отколкото е необходимо, това няма да промени много вашия автомобил. Няма да навреди, освен на сметката ви, времето и ресурсите. Моторни продукти, които не са разработени и изхвърлени в природата, могат да замърсяват, следователно и тази стъпка не се препоръчва.

Съществуват четири основни и препоръчителни интервала, които реално посочват кога е редно да сменяте маслото, но това важи изцяло върху използвания вид и самият двигател. Някои от най-ранните видове масло показват, че смяната трябва да е на всеки 6 месеца и на не повече от 1609 километра. Вторият вид посочва, че е разумно да правите смяната на 4828 км. Третият вид масла позволяват смяна между 8 и 12 хиляди километра и последният позволява меду 16 и 24 хиляди километра.

Защо някой посочват, че е разумно да се сменя маслото на около 1600 до 4000 километра. Всичко зависи от начина на каране. Ако повечето пътешествия са около 16-20 километра, то най-често ще трябва да сменяте маслото на около 4-5 хиляди километра. Повечето експерти дават две причини за всичко това:

1. Ако не се правят по-сериозни пътувания, като например на магистрала, двигателят не може да се загрее толкова много и няма как да премахне конденза, който се акумулира в системата. Това принуждава маслото да губи своите качества много по-бързо.

2. Основното износване на двигателя става в онзи момент, когато го запалите. Ако колата не се използва за по-дълги разстояния, двигателят започва да се мъчи повече. Следователно това може да се реши с по-честите смени на масло.

Колкото по-малко се кара един автомобил, толкова по-добре е да обръщате внимание и на датата на смяната. Мнозина посочват, че най-често е редно да сменяте маслото си поне два пъти в годината, тъй като същото губи качествата си във времето.

Тук идва и второто мнение – 4 хиляди километра е твърде малко. Особено след като повечето хора не искат да дават луди пари или да посещават сервиз толкова често. Все пак трябва да посочим, че по-старите модели не могат да се движат по-дълго. Основната причина да се сменя маслото между 8 и 12 хиляди километра е, че повечето автомобилни производители показват точно това на описанието. По-високите километри се препоръчват на хората, които имат по-сериозен стил на каране и често правят дълги пътешествия.

Ако не минавате през целия град и не спирате от светофар на светофар, например карате около 20 минути и пътят ви е по околовръстното или извън града, спокойно може да сменяме маслото на по-дълги разстояния. Това е само препоръка и трябва да запомним, че ако колата е отново стара, то по-добре да спазвате основните предписания на производителя.

Смяната на маслото за над 16 хиляди километра може да се препоръча само при синтетичните масла. Това би позволило на двигателя да работи малко по-сериозно и да се радва на по-дълъг живот. То идва и с много по-висока цена, но има своите позитиви. Работи по-добре от обикновеното масло и има по-добри качества за околната среда.

Както винаги ще се появят и най-различни мнения по темата, особено относно дали тази инвестиция си заслужава или не. Най-честото мнение по този въпрос е, че ако не е посочено, че машината може да се движи с такова масло, по-добре да не се сменя. Ако често теглите по-тежки товари, синтетичното масло ще даде малко повече сила, но не очаквайте някакви магии. Ако имате двигател с твърде много нагари – най-често това е щетата на автомобилите, които идват от Италия – след ремонта е препоръчително да използвате синтетично масло, което може да отпуши и прочисти онези канали, които са трудни за достигане.

Какви са най-добрите съвети за повечето млади шофьори и онези, които все още не са се сблъскали с основните проблеми при смяната на масло. На първо място трябва да следите километрите, при смяна на масло ще получите листче за следващата смяна – километри или дата, което се случи първо.

Всеки път, когато дойде времето или автомобилът напомни за себе си – в случай, че бордовият компютър е малко по-съвременен. Какви са рисковете, ако пропуснете? Големи и доста скъпи. Старото масло в автомобила губи своите способности и ако продължите да карате, то започва да се гори, като най-често някои италиански амици бързат да доливат и смятат, че така маслото е сменено. Доливането на ново масло не решава проблема на самата система, следователно не го препоръчваме.

Ако внезапно светне лампата за маслото, докато сте в движение, това означава автоматично, че няма никакво налягане на маслото и то не се качва до цилиндрите на двигателя и не смазва движението. Препоръката на повечето експерти е следната: отбийте веднага, изключете двигателя и не пипайте нищо. Може да отворите капака внимателно, за да не се окаже, че имате теч на масло. Ако маслото е нагрято, може да причини наранявания. Изчакайте двигателя да изстине и след това може да карате по-бавно до най-близкия сервиз, ако не може да извикате пътна помощ. Не е препоръчително, но когато няма друг начин, това е също възможност.

Проблемите могат да бъдат най-различни като никакво масло в картера или повредена маслена помпа. В случай, че има масло, значи говорим за маслената помпа. Не на последно място препоръката е в сервиза да се проверят и така наречените биелни лагери, помпата, сегменти и всички маркучи, които доставят масло към главата на двигателя.

Запомнете, че доброто масло трябва да е чисто кафяво, по-често с цвят на бира и бистро. Ако е тъмно и черно, то е време да бъде сменено. Ако е мътно, то най-вероятно се смесва с охладителната течност, което също е проблем. Синтетичните масла са по-издръжливи на високи температури и никога не се влияят от студа, както се случва с останалите, но все пак не трябва да забравяме, че те идват с цена.  

 
 
Коментарите са изключени за Колко често се сменя автомобилното масло и как да обслужваме колата си

Повече информация Виж всички