В търсенето на зелената идея, екологията и по-разумния разход, все повече почитатели на четирите колела са започнали да се фокусират върху настоящите електромобили, хибриди и нови по-модерни двигатели, способни да пият по една лъжичка на 100 километра.
Проблемът обаче се крие в нещо друго, автомобилната индустрия се опитва да направи преходът по-плавен, но почитателите на твърдото гориво са много повече, отколкото всички останали. Това е напълно нормално, твърдото гориво се среща по-често във всяка бензиностанция, докато зарядните станции, макар и да се увеличават, не са напълно достатъчни.
Решението на такива проблеми се крие по-скоро в средата – нито електромобил, нито автомобил на гориво (бензин, дизел или някаква друга алтернатива).
Китайската индустрия продължава да расте и все по-често може да предложи нови и интересни решения относно електрическите автомобили. Субсидии за подобни покупки са налични още от края на 2022 г. През изминалата 2023 г. има една изненада, която показва, че интересът към хибридите е с 83% по-висок, отколкото при електромобилите, които използват само силата на батерията си.
Трендът ще продължи и през 2024 г. Няма никакво значение дали януари е традиционно слаб месец за търговията с автомобили, но дори тогава китайците отново обръщат внимание на статистиката и показват, че през декември има спад на електромобилите с 39% и спад на доставките за хибриди с 16% Общият спад на интерес към колите в Китай е около 14%.
Каква е причината за тази тенденция? Въпреки сериозният интерес към електромобилите, които водят с 2:1 своите хибридни събратя, повечето експерти подозират, че тайната се крие именно в субсидиите. Продажбата на хибриди поставя под въпрос и генералната идея на Китай, че смята да използва възможно най-чистия транспорт в страната.
Освен това, продажбата на повече хибриди води до сериозни главоболия за Tesla, Xpeng и Nio, които са основните производители на електрически автомобили. Техните потребители се намират в големите и богати градове като Пекин, Шанхай и Женшен. Електромобилите са на голяма почит там, докато в по-малките градове и отдалечени региони, повечето производители трябва да инвестират в създаването на електрически станции, да създават машини с по-висок пробег на електричество.
Компанията BYD продава 3 милиона автомобила и почти половината от тях са хибриди. Китайският производител пренаписва тренда, предлагайки DM-i и дори печели награда за най-продаваната кола в Китай през миналата година. Точно този модел е причината за Tesla да стои назад в класацията.
Япония, която е известна със своето автомобилно производство, също има доста проблеми, макар и гиганти като Toyota и Nissan да не са се фокусирали толкова върху хибридите, те продължават да са едни от най-търсените. Друга причина е, че с помощта на електромотор в хибридната система, разходът на гориво става значително по-нисък.
Хибридите в Япония не могат да се презареждат в мрежата и не получават субсидии, дори и на китайския пазар. Не всички хибриди в Китай работят по този начин. Компанията Li Auto Inc. е известна с продаването на хибрид, използващ по-сериозна батерия за дълъг пробег и бензинов двигател, който започва да работи само и единствено за презареждането на батерията. Какъв е резултатът от тази идея? Тази компания най-вероятно ще отбележи един нечуван ръст в продажби – около 182% или 376 хиляди автомобила за 2023 г.
И къде е големият проблем? Въпреки факта, че хибридите са много по-приятелски настроени към природата, те определено ще забавят плановете на Китай за обявяването на транспорт с нулеви вредни емисии. Ако все още смятате, че електромобилите не замърсвят – грешите. На годишна база, един електромобил произвежда около 2177 килограма въглероден диоксид. Числото е взето от количеството енергия, което трябва да се изработи, понякога с помощта на топло-електрически централи.
С 200-300 килограма повече се нарежда хибридът, а количеството вредни емисии от стандартен автомобил е около 3 пъти повече. Електромобилите не са напълно зелени, както отчитат много експерти през последните години, но технологията върви в тази стъпка и все повече енергийни източници ще предпочитат зелени ресурси, вместо традиционните. Китай не е особено зелен, имайки предвид количеството работещи ТЕЦ-ове.
Планът за чиста енергия и свобода на движение е въведен в Китай през 2021 г. и всички по-зелени коли получават различни помощи и по-добри условия за притежаване. Единственият проблем е, че по-същият план ще се наложи на Китай да започне да продава само електромобили (около 90% от всички налични) до 2025 г. Планът за електрифициране на 25% от населението през 2022 г. е бил успешен, а само след 1 година стават 66% от всички електрически автомобили. Останалите предпочитани машини са хибриди.
Електрификацията на пътя е променлива с много сериозни казуси, като един от тях ще е насочен именно към изграждането на по-добри политики за електромобилите, по-добра връзка с производителите и достатъчно добри условия, предоставени от дадено правителство. Ако един фактор не е наличен, потребителят се насочва към следващото най-добро решение, което в Китай е хибрид.
Какво търсят потребителите? Добра цена и добър пробег. Според търговците на употребявани коли, хибридите печелят или често се изравняват. Причината за избора на хибрид е, че най-често пробегът на електрическите автомобили не е достатъчен. Сериозното разминаване в Китай не е изненада за никого, подобни са мотивите на този проблем и в България. Липсата на повече зарядни станции, по-добри условия и често – разумни цени, кара обикновения потребител да се насочи повече към хибрид, като понякога това може да е най-високата инвестиция.
Не всичко е толкова розово, но напредъкът при електромобилите също не е толкова изненадващ, все пак говорим за индустрия, която все още се развива. Исторически погледнато, не трябва да забравяме, че автомобилите на твърдо гориво имат вековна история и са променили своя облик многократно, за да отговорят на всички изисквания, докато електромобилите все още са твърде млади.