В средата на 80-те години Nike далеч не беше този спортен гигант, който е сега. Компанията имаше сериозен конкурент в лицето на Reebok, който хвана вълната на бума на аеробиката и стана лидер на американския пазар.
Аеробиката избухна в края на миналия век, а от Nike напълно проспаха тази ниша, която бе заета от Reebok. До онова време жените, които бяха основните практикуващи аеробиката, тренираха с маратонки за бягане и тенис. Именно так се намърда Reebok, а продажбите на маратонки за аеробика скочиха с 405 процента между 1983 и 1985 г.
Дотогава Nike разчиташе на спортистите като основна част от клиентелата на компанията. Рекламите им също бяха насочени към тях. Но след възхода на Reebok, от Nike разбраха, че няма как да бъдат пренебрегнати обикновените хора и че това ще е следващата цел, към която трябва да насочат усилията си.
Собственикът на Nike първоначално не харесва Just Do It
Nike преосмисля стратегията си цялостно и решава да направи мощна рекламна кампания, че се превръща в марка за всеки. В Nike решават да направят мощна рекламна кампания, че се превръщат в марка за всеки. Разработването й е поверено на агенцията Wieden & Kennedy. Nike планира да пусне пет различни клипа от по 30 секунди, всеки изготвен от различна работна група на W&K. „Някои от видеата бяха смешни, други бяха сериозни. И се замислих, че ни трябва слоган, който да ги обедини“, спомня си съоснователят на агенцията Дан Уайдън.
През лятото на 1988-а, по време на презентацията в офиса на Nike, дизайнерът от W&K Джим Рисуолд представя новия слоган: „Не трябва да учим хората и да им казваме, че трябва да свалят девет килограма или защо бягането не е правилно за тях. Не трябва да им казваме какво трябва да правят, защото те знаят сами.“
След въвеждащото си слово, Рисуолд представя три думи, принтирани на лист хартия, на всеки от членовете на борда. Те са Just Fuck It. В стаята настъпва неловко мълчание с леки кикоти на някои места. „Е, не може да кажем това, но може да напишем това“, казва Джим, показвайки нов лист, на който е изписано Just Do It.
В същия момент, Уайдън скача от мястото си и казва: „Няма да повярвате какво може да направим с тези три думи.“, а в следващия половин час показва 15 различни рекламни стратегии. Найт се доверява на дизайнерите и така се ражда новото мото.
Just Do It – думи на осъден на смърт затворник точно преди екзекуцията му
Дълги години никой не знае историята как се ражда слоганът на Nike. Докато Уайдън не го споделя в интервю за списание Dezeen.
„Спомням един човек от Портланд (градът, в който Nike и W&K са основани – б.а.), който извършваше престъпления в цялата страна. Бе заловен в Юта за двойно убийство и бе осъден на смърт. Когато бе попитан за последните му думи, просто каза: Let’s Do It („направете го“ – в превод от англ.). Не ми хареса Let’s Do It и го промених на Just Do It”, казва Уайдън в интервюто.
Името на престъпника е Гари Гилмор. Израства в Портланд, а през 1976-а обира и убива работник на газстанция. На следващата вечер повтаря същото и с мениджър на хотел. Случаят се раздухва доста от медиите, тъй като от почти 10 години не е имало екзекутиран човек в САЩ. Гилмор сам е избрал смъртта и не е искал да обжалва присъдата си, въпреки мнението на адвоката си.
Мотото Just Do It още работи
През миналата година слоганът Just Do It навърши 30 години. Благодарение на на това мото Nike се превърна от нишова компания в спортен гигант с космически печалби.
Мотото Just Do It се роди като слоган, който приветства всички, а за много той се превърна в култ.