Половината от самолетните катастрофи стават при кацане

| от CHR Aero |

Между качването на пътниците в самолета и слизането в крайната дестинация, има 6 основни фази на полета.

– рулиране: придвижването на самолета от изхода до пистата за излитане или от пистата за кацане до изхода

– излитане: ускоряването по пистата, отлепването от нея и началното издигане

– издигане: самолетът постепенно достига своята полетна височина, пилотът прибира колесника

– полетна височина: най-дългата част от полета, самолетът се движи на определената му от полетния план или въздушния контрол височина

– снижаване: самолетът доближава дестинацията си, получава указания от въздушния контрол, а екипажът подготвя кацането

– финален заход и кацане

Почти половината от инцидентите стават по време на финалния заход и кацането (47% с 40% от жертвите). По 10% от инцидентите стават при рулиране (о% жертви) и на полетна височина (20% от жертвите), 11% при снижаване (18% от жертвите), 8% при издигане (12% от жертвите) и 14% при излитане (10% от жертвите).

По-тежките самолетни катастрофи при кацане в последните години

19 август 1980 г. – При принудително кацане, запален самолет Локхийд 1011 на саудитските авиолинии се разбива на летището в столицата Риад. Загиват 301 души.

26 април 1994 г. – Airbus 300-600Р на China airlines избухва и изгаря при неуспешно кацане в Нагоя, Япония. Загиват 262 души.

21 декември 1995 г.
– Boeing 757 на American airlines, летящ от Маями за Кали, Колумбия, катастрофира при заход. Загиват 148 души.

29 февруари 1996 г. – Boeing 737 на перуанската компания „Фаусет катастрофира при приземяване. Загиват 123 души.

15 април 2002 г. – Китайски пътнически самолет Boeing 767 с 166 пътници на борда се разбива край Пусан, Южна Корея. Загиват 119 души, пилотът оцелява. Причина за катастрофата са силни ветрове.

4 май 2002 г. – Самолет на нигерийските авиолинии със 105 души на борда се разбива в северния град Кано. Загиват 148 души.

22 октомври 2005 г. – Пътуващ по вътрешна линия Boeing 737-200 на нигерийската авиокомпания Bellview Airlines се разбива на 30 километра северно от град Лагос. Загиват 117 души.

10 декември 2005 г. – Самолет „ДС 9“ на нигерийската авиокомпания „Сосолисо“, изпълняващ полет между столицата Абуджа и Порт Харткорт, катастрофира при приземяването си и се запалва. Загинат 106 души, четирима оцеляват.

3 май 2006 г. – Самолет Airbus 320 на арменската авиокомпания „Армавиа“, пътуващ по маршрут Ереван-Сочи, се разбива в морето край Сочи. Загиват 113 души.

22 август 2006 г. – Самолет „Ту-154“ на руската авиокомпания „Пулково“ се разбива на 50 км северно от украинския град Донецк. Загиват 170 души.

11 юни 2008 г. – На летището в столицата на Судан, Хартум, самолет Airbus на суданските авиолинии излиза от пистата при кацане и избухва в пламъци Загиват 120 души.

14 септември 2008 г
. – В Русия край град Перм, на около 1200 км източно от Москва, се разбива самолет „Боинг-737“, собственост на дъщерната компания на „Аерофлот“ – „Аерофлот-Норд“. Загиват 88 души.

12 февруари 2009 г. – Самолет на Colgan Air – Q400 Bombardier се разбива в предградието Бъфало, северната част на Ню Йорк. Освен 48 души на борда заедно с екипаж, загива и още един човек, които се е намирал на земята.

30 юни 2009 г. – Инцидентът се случва на Airbus 310 на Yemenia Air до бреговете на Коморските острови. От 153 пътници и екипаж оцелява единствено едно момиче.

10 април 2010 г. – Самолетната катастрофа на полския правителствен самолет Ту-154 става при кацане. Загиналите са общо 97 души, като сред тях са полският президент Лех Качински и членове на полската делегация.

poland-tu154-101-adw-senga

12 май 2010 г. – Либийският Airbus A330 катастрофира при кацане на международното летище в Триполи. От 104 души на борда оцелява единствено 8-годишно момче.

22 май 2010 г. – Boeing 737 на индийската авиокомпания Air India се разбива при опит за кацане на летище в южна Индия. От 166 души оцеляват 8.

28 юли 2010 г. – Самолет Airbus A321 на пакистанската частна авиокомпания Airblue със 152 души на борда се разбива в хълмовете Маргала, на 2 км от центъра на Исламабад. Няма оцелели.

24 август 2010 г. – 42 души загиват при катастрофа на пътническия самолет Embraer ERJ-190 на Henan Airlines, който се запалва, след излизане от пистата при опит за кацане в град Ичун в североизточната китайска провинция Хейлунцзян. Оцеляват 54 човека.

9 януари 2011 г. – Ирански Boeing 727 катастрофира близо до град Урумие, северозападен Иран малко преди кацането си на летището. Загиват 77 от 105 души на борда.

20 юни 2011 г. – При кацане в Петрозаводск, Русия се разбива Туполев Ту-134 на RusAir. По време на принудително кацане следствие на лошото време на борда избухва пожар. Загиват 44 души от 52 на борда.

8 юли 2011 г. – Boeing 727 на Хева Бора Airways катастрофира при опит за приземяване при проливен дъжд на летището в Кисангани, Конго. Загиват 53 души.

20 април 2012 г. – При кацане в Исламабад, Пакистан, Boeing 737 на пакистанстаката компания Bhoja Airline катастрофира. Загиват всички 127 души на борда.

3 юни 2012 г. – Самолет MD-83 на нигерийската авиокомпания Dana Air малко преди кацане се врязва в двуетажна сграда в Лагос, Нигерия и избухва в пламъци. Няма оцелели сред 153 пътници и екипаж.

16 октовмри 2013 г. – Правителствен самолет Antonov An-24 с членове на суданската правителствена делегация се удря в планина при втори опит за заход за кацане на летището в град Талоди. Загиват всички 31 пътници.

17 ноември 2013 г. – Самолет Boeing 737-500 на Tatarstan Airlines с 44 пасажери и 6-членен екипаж на борда се разбива при опит за кацане на летището в град Казан, Татарстан. Няма оцелели.

 
 
Коментарите са изключени за Половината от самолетните катастрофи стават при кацане