Някога ТЕ са били могъщи и символи на лукс и просперитет, пленявали са въображението на масите, но на този свят няма нищо вечно.
Каква е била тяхната история?
Ще проследим историята на някои от най-големите авиокомпании и факторите, довели до техния крах в поредица от публикации.
1. Ansett
Основаната през 1935 година авиокомпания Ansett е била втората по-големина авиолиния в Австралия и е имала дълга 65-годишна история. Над 14 милиона пасажери са ползвали нейните услуги, а годишният ѝ оборот е бил повече от 3 милиарда долара. През 2001 година компанията обявява фалит и бива поставена под контрола на синдици.
За съжаление, Ansett става пример за един от най-големите корпоративни провали в страната.
Истината е, че компанията губи над 1.3 милиона долара на ден, съобщават от компанията майка Air New Zealand. След фалита на компанията над 15 000 души остават без работа и губят около 758 милиона долара социални осигуровки.
„Хиляди австралийски семейства пострадаха и изпитаха огромна болка и страдание от крахът на Ansett”, казва Марк Корда от синдците KordaMentha пред Herald Sun.
В официално съобщение KordaMentha казва, „След повече от десетилетие, администрацията на компанията е извършена успешно на 2 септември 2011 година… Дивидентите на бившите служители на Ansett са достигнали обща средна възвращаемост от 96 цента за всеки долар – резултат, който надминава първоначалните очаквания на заинтересованите страни.“
Ситуация е толкова тежка, че правителството е принудено да въведе специална такса „Ansett“ от 10 долара върху всички самолетни билети, за да възстанови щетите от фалита на компанията.
Най-трагичната част от историята е фактът, че около 40 служители на компанията се самоубиват след като тя е обявена във фалит, според данни от The Australian.
2. Air Australia
За съжаление, Ansett не е единствената австралийска авиокомпания, която фалира по драматичен начин. През 2012 около 4000 души остават блокирани на различни летища, след като Air Australia обявява фалит без каквито и да е предварителни индикации и спира да обслужва цялата си мрежа от полети.
Компанията буквално остава без пари и даже не може да си позволи да закупи гориво за самолетите си.
Базираната в Бризбейн нискобюджетна авиолиния не може да обслужва дълговете си, възлизащи на 90 милиона долара и обявява фалит. Интересното е, че до няколко часа преди назначаването на синдиците от KordaMentha, компанията е продавала билети на сайта си. Така Air Australia печели 36 милиона долара от продажбата на 100 000 билети, които не могат да бъдат използвани.
3. Pan American World Airways (Pan Am)
Pan Am е една от най-известните авиокомпании в света и за период от повече от 60 години (1927-1991) е най-големият международен въздушен превозвач в САЩ. Компанията е била една от най-иновативните авиокомпании в света, а също така е един от съоснователите на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Компанията е била изключително популярна и е била символ на лукс и блясък в небесата в доброто старо време на авиацията. През 70-те години на миналия век комканията започва да изпитва трудности, породени от високите цени на горивата, намаляващия брой на пасажерите, дерегулацията на сектора и засилената конкуренция.
А после се се случва самолетната катастрофа, която шокира света.
Според The Pan Am Historical Foundation: “Вълшебната ера на авиацията свършва с оттеглянето на Хуан Трип през 1981 година и невъзможността на следващите управляващи директори да възвърнат рентабилността на компанията. Разрастващият се световен тероризъм, чиято кулминация е трагедията в Локърби, заби и последния пирон в ковчега на компанията.“
На 21 декември 1988 година терористичен акт сваля полет 103 на Pan Am, извършващ редовен полет от Лондон до Ню Йорк, над малко градче Локърби, Шотлания. Бомбата убива всичките 243 пътници и 16 души екипаж, 11 души загиват на земята. Атентатът над Локърби става най-смъртоносният терористичен акт на територията на Великобритания.
Три години след трагедията, компанията обявява фалит.
The Pan Am Historical Foundation пише: „Въпреки че всичките съкровища на авиокомпанията биват продадени на изключително ниски цени, дефицитите не могат да бъдат покрити. Краят на компанията настъпва на 4 декември 1991. Авиокомпанията, която лидер в много отношения, световен иноватор и технологичен гигант, си отиде, а хиляди хора по света ѝ отдадоха почит, защото е малко вероятно да видят друга като нея.“
4. Swissair
Дълги години, националният превозвач на Швейцария изглеждаше като бегемот в света на авиацията. Основаната през 1931 година авиокомпания обявява печалби от година на година и става известна като „Flying Bank“ (Летящата банка), заради финансовата си стабилност и репутацията за невероятно обслужване.
През 80-те години на 20-ти век компанията продължава да се развива и става един от централните играчи в западна Европа. За съжаление, това не продължава още много.
Катастрофалната стратегия за свръх-бързо развиване и нестабилния икономически климат през 90-те години нанасят тежки удари на компанията. През 2001 година, положението на Swissair вече е катастрофално. Целият флот на авиопревозвачът бива заземен, а компанията оцелява единствено благодарение на държавните субсидии. След дълги месеци на хаос и наливане на милиони долари без резултат, компанията обявява фалит и шокира страната.
Повечето от самолетите и маршрутите ѝ биват поети от ново-сформираната Swiss International Air Lines (SWISS).
5. Trans World Airways (TWA)
Един от основните конкуренти на Pan Am е американската TWA, която има дълга и бляскава история, продължаваща близо 71 години.
В ранните си дни, авиокомпанията е просперирала под управлението на милиардера Хауърд Хюз и е била технологичен лидер в сферата на авиацията, разказват от USA Today. За съжаление, поради лошото си управление през 80-те години, компанията претърпява огромни загуби.
Ситуацията се влошава и от факта, че никой не иска да даде пари на компания, която била ръководена от Хюз.
“Ние бяхме подложени на много строги наказания в резултат от участието на Марк Хюз“споделя Джеф Коузли, който е вземал ръководни постове в компанията от 1960 до 1985, пред St. Louis Magazine. “Той беше гений в много аспекти, но финансовите му постижения бяха съмнителни.“
Когато компанията се изправя пред банкрут през 1960, Хюз се оттегля от поста си. Нещата изглеждат добре за авиокомпанията след това, но секторът бива бързо дерегулиран и тя губи част от най-печелившите си маршрути. В рамките на 3 години от 1992 до 1995 TWA обявява банкрут два пъти.
А една година по-късно, полет TWA800 експлодира и се разбива броени минути след излитане от летище John F Kennedy в Ню Йорк, убивайки всички 230 души на борда.
Катастрофата разтърсва света, а все още не е ясно какво точно се е случило. Някои хора дори предполагат, че самолетът е бил свален от ракета.
През 2001 година, пет години след катастрофата, авиокомпанията бива продадена на American Airlines.